Ga naar inhoud

Hoe universeel is een USB lader?


Aanbevolen berichten

Ik zit met een beetje een luxeprobleempje. Wanneer ik naar mijn werk ga neem ik een tas mee met mijn boterhammetjes en een tablet. Ik merk dat veel spullen die in die tas zitten eigenlijk slechts incidenteel nodig zijn. Dus wellicht kan ik het ding eens uitmesten.\r\n\r\nNu heb ik op het moment een lader voor mijn Asus Vivotab RT en een lader voor mijn Nokia Lumia 820 en 920 bij me. Beide laders hebben als output een USB. Enkel de kabels van de laders zijn anders. De één gaat naar een micro USB aansluiting (voor de Lumia\'s) en de andere gaat naar de aansluiting specifiek voor de Asus.\r\n\r\nKan ik simpelweg de lader voor de Asus ook gebruiken voor mijn Lumia\'s? Dat scheelt me toch weer net een lader meenemen.\r\nOp de Lumia lader staat: output 5V 1A\r\nDe Asus lader heeft staan: 15V 1,5 A LPS or 5V 2A
Link naar reactie
[QUOTE=Plantje;644483]...Beide laders hebben als output een USB. Enkel de kabels van de laders zijn anders.[/QUOTE]\nZitten er in beide laders dan een zelfde USB [I]vrouwtje[/I] ? \nZo ja (maar dat is een belangrijke \'zo ja\' omdat ik dit zelf nog niet zag), dan lijkt het mij geen probleem om de grote ook voor de kleine te gebruiken.\n\nDe specificatie op de voeding voor stroom tenslotte (A, Ampère) geeft een maximum aan wat de voeding kan leveren, en het is een regelaar in de aangesloten apparaten die de vraag regelt.\n\nIk zit alleen een beetje met het Engelse woordje \'or\' bij die specificaties voor de Asus lader, omdat dat zou implementeren dat je de USB aansluiting niet tegelijk met de 15 Volt aansluiting zou mogen gebruiken, wat mij weer sterk lijkt omdat die 5 Volt USB waarschijnlijk bedoeld is voor b.v. een extern schijfje, waarbij de 15 Volt dan zeker ook gelijk gebruikt wordt omdat je laptop dan aan staat.\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
Een apparaat (b.v. de Lumia) gebruikt een hoeveelheid stroom om te laden. Op [I]lader[/I] van je Lumia staat 1 Ampère, dus je kan makkelijk aannemen dat de laadstroom van die Lumia niet meer is dan 1 A.\nDan kan je de lader van de Asus ook voor die Lumia gebruiken, want die lader kan maximaal 2 A leveren.\n\nJe moet alleen niet laden met de Asus lader als ook de laptop er aan hangt[B];[/B] of het ene, of het andere.\n\nMaar eventueel omgedraaid niet, mocht je iets hebben wat 2 A nodig heeft, dat kan de lader van de Lumia dat niet leveren.
Link naar reactie
als de autolader niet meer geeft dan 0,5 A dan levert die te weinig voor je apparatuur\r\n\r\ngeeft deze 1 A dan kan de lumia er wel aan maar niet de asus\r\n\r\ngeeft deze 1,5 A hetzelfde als bij 1 A\r\n\r\nbij 2 A geeft de lader genoeg voor 1 van de apparaten\r\n\r\nik heb zelfs usb laders gezien die 3A geven\r\n\r\nvolgens de norm kunnen usb poorten (welke in de computer zitten) maximaal 0,5 A leveren\r\n\r\nen je snapt zeker het probleem al
Link naar reactie
[QUOTE=sjouwer;644645]\nvolgens de norm kunnen usb poorten (welke in de computer zitten) maximaal 0,5 A leveren\n[/QUOTE]\nVoor USB3 is dat 0,75 A geworden.\n[QUOTE=Plantje;644640]\n... ik heb in de auto gemerkt dat de USB aansluiting die ik daar heb eigenlijk iets te weinig stroom levert om de telefoon echt op te laden.[/QUOTE]\nWat voor USB is dat ? Op een aansteker-aansluiting, of in het dashboard ? \nHeb je er meer dan één ? Zo ja dan zou de USB Y-cable een oplossing kunnen zijn, mits het aan het feit ligt dat die poort daar gelimiteerd is tot 0,5 A:\n\n[url]http://www.ebay.com/itm/USB-Power-Adapter-Y-Cable-/330419210516[/url]\n\n2 USB stekkers naar één female USB.\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;644647]Eh... zit er dan één connector aan, m.a.w. wordt die eventuele 15 V ook via diezelfde USB connector geleverd ?[/QUOTE]\r\n\r\nJazeker. Het is gewoon de lader die bij de tablet zat. Het gaat me er ook niet om om telefoon en tablet tegelijk aan te sluiten. Gaat me er vooral om, dat ik net iets minder mee hoef te nemen.
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;644648]Voor USB3 is dat 0,75 A geworden.\r\n\r\nWat voor USB is dat ? Op een aansteker-aansluiting, of in het dashboard ? \r\nHeb je er meer dan één ? Zo ja dan zou de USB Y-cable een oplossing kunnen zijn, mits het aan het feit ligt dat die poort daar gelimiteerd is tot 0,5 A:\r\n\r\n[url]http://www.ebay.com/itm/USB-Power-Adapter-Y-Cable-/330419210516[/url]\r\n\r\n2 USB stekkers naar één female USB.\r\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR][/QUOTE]\r\n\r\nDe USB aansluiting in de auto is eigenlijk puur om een USB stick of externe HDD met muziek aan te sluiten. Dus dat zal inderdaad wat weinig vermogen hebben.
Link naar reactie
Dan in de auto misschien zo\'n aanstekerstekker gebruiken, al moet je even zoeken:\n\n[url]http://www.conrad.nl/ce/nl/product/374199/[/url]\n\n(Let op dat dit model in een hoop verschillende soorten rondwaart)\n\nZoek hiervoor met de term \'[I]High power[/I]\' (en dat is iets heel anders als High Speed) want dat geeft aan dat dat ding meer stroom kan leveren dan de standaard 0,5 A. Laptops kunnen ook een High Power USB poort hebben.\nEn er moet specifiek aangegeven zijn dat de gegeven stroom [I]per poort[/I] is, want als er \'[I]2x USB (1200 mA)[/I]\' staat kan het makkelijk betekenen dat dat het totaal voor twee poorten is, en den ben je nog even ver.\n\nVaak langzaam laden lijkt mij trouwens niet erg goed voor de accuutjes.\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...