Ga naar inhoud

1 fan voldoende?


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Hallo :) vandaag ben ik begonnen met het bouwen van mijn nieuwe PC ([URL=\"http://azerty.nl/winkelmandje/winkelmandje/?legen=1&product%5B620117%5D=1&product%5B624174%5D=1&product%5B478347%5D=1&product%5B452330%5D=1&product%5B563039%5D=1&product%5B398419%5D=1&product%5B630313%5D=1&product%5B624639%5D=1&product%5B363717%5D=1&product%5B465602%5D=1\"]klik hier voor build[/URL]) en omdat ik een idioot ben loop ik nu tegen een probleem aan. Mijn case heeft 2 system fans, 1 voor en 1 achter, maar mijn moederbord support maar 1 system fan ... is 1 system fan voldoende of hebben jullie andere oplossingen? Ik hoorde dat je een verloopstukje kunt kopen die van 1 2 maakt, maar dan draait de fan altijd op maximale snelheid waar ik waarschijnlijk ook niet bepaald blij van word!\n\nMijn vraag: kan ik het met 1 rear fan doen en wat zijn de gevolgen hiervan? Dat de componenten warmer worden? Heeft dit gevolgen voor de componenten?\n\nBij voorbaat dank! :)
Link naar reactie
[QUOTE=couch_potato;643932]Je kunt een fan ook wel met een verloopsnoertje rechtstreeks aansluiten op de voeding. Wil je het regelbaar hebben, dan zijn ook wel apparaatjes voor, bijvoorbeeld een zalman fan mate.[/QUOTE]\r\n\r\nJa ok, maar dan moet ik dus zelf de snelheid van die fan regelen. Dat vind ik nou ook niet echt een ideale oplossing!\r\n\r\nToch bedankt voor de reactie!
Link naar reactie
[QUOTE=Yaeger;643945]Oh ok, dus als een fan op PWM draait is de snelheid regelbaar. Net als je bijvoorbeeld de helderheid van een LED op een arduino kunt regelen? :p\n\nBedankt voor jullie hulp :)[/QUOTE]\n\nNou zo eenvoudig is het dan weer net niet. Het moederbord moet het ondersteunen en de fan. \nMaar normaal wordt de cpu fan aangestuurd op pwm, aan de hand van de temp van de cpu.\nAls je daar de \"verdeler\" op aansluit en een extra voeding aansluiting draaien de fans die daar achter hangen allemaal afhankelijk sneller of langzamer naar gelang de cpu temperatuur.\n\nNiek
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...