Ga naar inhoud

POP3 of IMAP


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Vraagje,\r\n\r\n1) mijn E-mail lees ik normaal online, maar nu er problemen bij Lavabit zijn, ga ik, zodra mogelijk de web-based E-mails ook naar een E-mailprogramma op mijn PC downloaden.\r\n\r\nDe web-based mail heb ik ingedeeld in diverse sub-mappen en ook wil ik de send map op mijn PC krijgen. Ik heb geen behoefte om de E-mails op nog andere apparaten te synchroniseren.\r\n\r\nIk wil wel de berichten op de Lavabit server laten staan.\r\n\r\nMoet ik dan voor POP3 kiezen of IMAP?\r\n\r\n2) de tweede situatie is bij gmx.net. Deze bekijk ik ook web-based. Deze heeft ook een mappenstructuur en ik wil al de mappen + de send map downloaden. Hierbij wil ik kunnen kiezen of ik wel of geen kopie op de server achterlaat. Want als deze box vol is, wil ik de web-based kunnen deleten, terwijl ik dan op mijn PC de berichten al heb.\r\n\r\nIk heb het E-mail programma van Mozilla genaamd Thunderbird gekozen.\r\n\r\nHopelijk kan iemand mij hier uit de brand helpen.
Link naar reactie
Ik denk dat je, op basis van de omschrijving van POP3 en IMAP zelf al wel kunt beslissen welke optie voor jou het meest geschikt is.\n\nPOP3 is een protocol dat de meeste providers nog gebruiken, maar wat verder een beetje op de achtergrond begint te raken. Bij POP3 heb je bij je provider een beperkte opslag, die als \"cache\" dienst doet. Het is dus de bedoeling dat je regelmatig je mail binnenhaalt, waarna het van de server verwijderd wordt. Je hebt je mail dan dus alleen op je eigen PC staan. Voordeel daarvan (voor de provider) is dat het hem weinig opslagruimte kost.\n\nIMAP werkt op de basis dat in principe alles op de server staat, maar dat je een lokale kopie bijhoudt. Die kopie wordt bij elke actie weer gesynchroniseerd met de informatie op de server. Je hebt dus alles ook on-line, maar dat kost meer opslagruimte bij je mailprovider.\n\nVoor je eerste situatie maakt het dus niet veel uit of je POP3 of IMAP kiest, maar als je alles toch al lokaal wilt hebben heeft IMAP weinig toegevoegde waarde.\n\nVoor de tweede situatie zou ik IMAP gebruiken, als dat kan.
Link naar reactie
Bedank voor je uitleg JohnL. Voor mij was het verschil ook altijd al vaag.\nMaar met deze ben ik het niet helemaal eens: \n[QUOTE]Het is dus de bedoeling dat je regelmatig je mail binnenhaalt, [B]waarna het van de server verwijderd wordt[/B]. [/QUOTE]\n\nOf het van de server wordt verwijdert is afhankelijk van de instellingen van je account (bij mij in Windows Live Mial) onder het tabblad geavanceerd. Bij mij blijft het 30 dagen staan (eigen keuze) en wordt het pas verwijdert als ik de map \"verwijderde items\"op m\'n pc leeg mik. \n \nMijn provider biedt toevallig heel veel ruimte dus daar kan dat ook. Ik weet dat bijv. KPN bij de goedkopere abbo\'s minimale email ruimte biedt.\n\nNiek
Link naar reactie
Bedankt John voor je reactie.\nNu heeft gmx iets raars. Op gmx heb ik diverse mappen-online staan, maar als ik via IMAP de mails binnen krijg, dan neemt Thunderbird deze map structuur niet over.\nIk heb even wat getest, als ik een mail verwijder, op Thunderbird, verwijderd gmx-online hem ook, dat werkt dus wel. En andersom werkt het ook. Behalve als ik op Thunderbird een mail verzend, komt deze niet in de Send-box op gmx.\nIk heb even bij gmx-online gekeken en volgens mij moet je een betaalde account nemen zodat IMAP volledig ondersteund wordt. Maar wel vreemd dat hij het in ieder geval wel gedeeltelijk doet.\n\nNu zit ik toch met een probleempje, ik heb voor gmx de IMAP optie gekozen en heb dus de mails zowel bij gms-online staan als in Thunderbird.\nMaaaar nu zit gmx-online aan zijn max (1GB) en ik wilde dus eigenlijk heel de gmx-online in de prullebak doen, zodat ik meer ruimte heb.\nOeps gelukkig niet gedaan, want dan was ik ze ook kwijt geweest bij Thunderbird besefte ik me al snel.\n\nHoe maak ik de gmx-online IN-box leeg (zodat ik meer ruimte heb) en zorg ik dat de berichten wel op Thunderbird blijven staan?
Link naar reactie
[B]@Foobar[/B], bedankt dat heeft goed uitgewerkt, Thunderbird heeft een filter-optie en hiermee kon ik de INBOX map naar submap 1Inbox verschuiven. \nMet 1 lastige bijwerking, omdat ik submap 1inbox niet laat synchroniseren is deze niet te zien bij Thunderbird.\nAls ik instel dat deze map wel mee-gesynchroniseerd moet worden, dan verschijnt deze weer wel.\nHoe los ik dat op?\n\n[B]@John[/B]\nDe situatie met Lavabit is dat deze E-mail server door een gerechtelijk vonnis gehouden was om de NSA inzage te geven in de E-mails van alle klanten (Snowden maakte gebruik van deze beveiligde server). Dat heeft de eigenaar geweigerd en heeft zijn dienst gesloten.\nIn een interview heeft de eigenaar bekend gemaakt dat hij op korte termijn de betaalde accounts gelegenheid biedt om de E-mails op te halen.\n\nNu heeft mijn Lavabit account een uitgebreide mapstructuur. En via IMAP gaan werken heeft geen toegevoegde waarde, want Lavabit is ermee gestopt en het gaat puur om de E-mail boxen leeghalen.\nNu is mijn vraag, als ik met POP3 mijn E-mails ophaal, herkent POP3 dan ook de mapstructuur en haalt POP3 de mappen afzonderlijk leeg en wordt ook de send map gedownload?
Link naar reactie
[QUOTE=Antoinet;643199][B]@Foobar[/B], bedankt dat heeft goed uitgewerkt, Thunderbird heeft een filter-optie en hiermee kon ik de INBOX map naar submap 1Inbox verschuiven. \r\nMet 1 lastige bijwerking, omdat ik submap 1inbox niet laat synchroniseren is deze niet te zien bij Thunderbird.\r\nAls ik instel dat deze map wel mee-gesynchroniseerd moet worden, dan verschijnt deze weer wel.\r\nHoe los ik dat op?[/QUOTE]\r\nJe moet de map niet verplaatsen, enkel de losse mailtjes (naar een eventueel zelf aan te maken map buiten de map INBOX).
Link naar reactie
Oke bedankt tot zover, ik ben eruit.\nWat blijkt als je in de IMAP account een map niet synchroniseert er twee dingen gebeuren.\n1. De map wordt niet gesynchroniseerd met de server\nEn\n2 De map wordt in TB onzichtbaar gemaakt.\n\nDat TB ook die map onzichtbaar zou maken had ik niet verwacht en zeer ongewenst. Maar oké het probleem is opgelost het is een handeling die ingebakken zit bij TB.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...