Ga naar inhoud

Nieuw media center systeem


Aanbevolen berichten

Hallo,\r\n\r\nIk heb een wel aardig systeem als media center pc staan. De volgende specs zijn zo\'n beetje de laatste die ik nog heb kunnen ophalen:\r\n > Mainboard : MSI RS482M4-ILD (MS-7191)\r\n\r\n > Chipset : ATI RS482\r\n\r\n > Processor : AMD Athlon 64 X2 3800+ @ 2000 MHz\r\n\r\n > Physical Memory : 2048 MB (4 x 512 DDR-SDRAM )\r\n\r\n > Video Card : NVIDIA GeForce 9400 GT \r\n\r\nNu is mijn systeem afgelopen maandag vastgelopen in Windows. Ik heb hem toen een harde reset gegeven en sindsdien loopt ie niet meer goed. Af en toe kom ik nog in het BIOS, maar vaak ook niet. Hij is me ook al verschillende keren in het BIOS vastgelopen, dus dat is ook niet helemaal jofel. Daar komt nog bij, dat de grafische kaart wat moeite heeft met aangeven, dat ie signaal aan het sturen is. Dus in 9 van de 10 gevallen dat de computer wel degelijk opstart krijg ik geen beeld en komt er alsnog een harde reset.\r\n Daar komt nog bij, dat de harde schijf waarop het OS staat (of moet komen aangezien ik hem weer eens opnieuw wilde installeren) niet herkend wordt. Wanneer ik deze aan een andere machine koppel is er geen enkel probleem! Dus ik heb het idee, dat het moederbord langzaam maar zeker aan het overlijden is. Nu heb ik al een keer een \"nieuwe\" processor in dit moederbord gezet, er is een nieuwe grafische kaart bij gekomen en de voeding heb ik vervangen door een voeding die eigenlijk niet in de HTPC kast past waardoor het deksel altijd open staat. Het is dus nogal een zorgenkindje en ik heb daarom ook besloten om het systeem te vervangen. \r\n\r\nEr zitten twee Digital Everywhere Floppy DTV tuners in en die moeten zeker mee naar het nieuwe systeem; anders is het geen media center meer. Verder hoeft het ding niet de mooie vormgeving van een media center te hebben, want de machine komt in de garage te staan. Dus ik ben van plan voor een vrij grote en lompe toren te gaan.\r\n Het hoeft wat mij betreft ook niet per sé een nieuwe computer te zijn. Als ie maar iets sneller is dan wat ik nu heb. En dan kom ik eigenlijk ook bij de vragen die ik heb.\r\n\r\nIk zie op internet verschillende handelaren die machines te koop hebben (waarschijnlijk bij bedrijven opgekocht) met een Intel Core Duo, maar ook diverse met een Intel Quad Core. Ik begrijp dat in de regel de Quad Core sneller zal zijn dan de Core Duo, maar hoe verhoudt dit zich tot de AMD processor die ik nu gewend ben? Gaat de Intel Core Duo al zoveel sneller zijn dan de AMD Athlon 64 X2 3800+, dat ik geen Quad Core nodig heb? Kan iemand daar wat ideeën over geven?\r\nVerder ben ik van plan te kijken of ik voor een systeem kan gaan met een on board HDMI. Daar nog ideeën over?\r\nIk neem aan, dat de Firewire kaart die ik nu nodig heb voor mijn Floppy DTV kaarten gewoon omgeprikt kan worden in de nieuwe machine. Of hebben moderne machines firewire on board? Volgens mij niet bepaald.\r\nNu zit er een dikke kans in, dat ik een systeem met 4GB of meer aan intern geheugen heb, dus als ik slim ben ga ik ook voor de 64bit Windows 8 versie. (En binnenkort 8.1) Maar de drivers voor de Floppy DTV\'s enz die ik gebruik zijn veelal voor 32 bit. Hoe zit dat nu eigenlijk? Kan ik 32 bit zaken gewoon op een 64 bit systeem installeren, maar andersom niet? Bij mijn weten komen ze dan in de x86 map terecht. Of werkt het niet zo simpel?\r\n\r\nAlle advies is welkom! Als ik nog meer informatie moet geven dan hoor ik het graag.\r\n\r\nThanks!
Link naar reactie
De vraag is of voor de hardware die je over wil zetten ,de nodige drivers voor W8 te downloaden zijn..\r\n\r\nVerder Merk Computers op Marktplaats , altijd de vraag of er ruimte genoeg is voor uitbreiding ,\r\n\r\nDe Tower serie\'s zeg maar de Dell Optiplex 760 die heeft behoorlijk wat ruimte en heeft ook een forse koeling aan boord. ik zie er 1 staan voor 189 Euro met Windows 7 .
Link naar reactie
Op het moment heb ik ook al Windows 8 draaien, dus met die drivers zit het wel snor! Dat hebben ze goed voor elkaar bij Microsoft!\r\n\r\nIk was inderdaad ook al eens naar de Tower series van Dell aan het kijken.\r\nIk twijfel nog een beetje tussen: [url]http://www.laptops4all.nl/computers/dell-optiplex-760-tower-2.html[/url] met 4GB in plaats van de standaard 2GB en deze: [url]http://www.laptops4all.nl/computers/dell-optiplex-960-tower.html[/url].\r\n\r\nIk zie dat beiden beschikken over een display port en ik heb op internet gelezen, dat als het een dual mode display port betreft ik een verloop naar HDMI kan gebruiken. Waar zou ik kunnen vinden of één van deze machines dual mode display port heeft? Dan is de keuze snel gemaakt.\r\n\r\nVerder nog steeds een beetje de vraag hoe deze processoren zich verhouden tot de AMD die ik nu heb. (Ja, ik weet dat ik appels met peren aan het vergelijken ben)\r\n\r\nVolgens mij hoef ik me met dit soort towers geen zorgen te maken om uitbreidingsmogelijkheden!
Link naar reactie
Dat is inderdaad een mooie optie. Dat is dezelfde als die ik bij laptops4all kan krijgen, maar dan € 38,75 goedkoper. En dan moet ik zelf nog wat extra geheugen regelen. Nadeel is wel, dat ze nu vakantie hebben en pas na 30-7 leveren. En ik vind dat de mensen van laptops4all tot nog toe wel netjes gereageerd hebben en voor me aan de slag zijn. Dat is ook wat waard.
Link naar reactie
Ja, daar heb je ook een punt. Beetje belachelijk om € 48,75 meer uit te geven. (Ik kan me namelijk de verzendkosten ook besparen aangezien mijn klant ook in Groningen zit)\r\nDan nog maar een paar dagen zonder mediacenter doen!\r\n\r\nMet betrekking tot dat HDMI gebeuren heb ik natuurlijk die GeForce nog liggen. Maar ik vind het nadeel aan die GeForce kaart dat ie soms wat moeite lijkt te hebben met melden dat hij er is. Het is wat lastig te reproduceren, maar regelmatig staat het scherm (zowel een oude VGA monitor als de TV via HDMI) op standby en bij het aanzetten van de computer blijft het scherm zwart. De enige manier om hem weer aan de praat te krijgen was lompweg met de powerbutton uitschakelen en weer aan zetten. Vaak kon ik dan via Logmein.com gelukkig netjes de machine uit zetten.\r\nDit gebeurde in ieder geval wanneer de computer in slaap modus gebracht werd. Reden om het systeem 24 uur per dag aan te laten staan en enkel de TV uit te zetten.\r\n\r\nMaar wellicht dat dat met diezelfde kaart in een ander systeem ook opgelost is.
Link naar reactie
Zojuist ook nog een reactie van MicMac-computers gehad. Zij raden me het volgende aan: [url]http://www.micmac-computers.nl/webshop/pc-systemen/detail/448/hp-compaq-dc7800-tower---quad-core-4x-250ghz---4gb---250gb---dvdrw.html[/url]\r\nWel heb ik daar gezien dat de Dell er verreweg het goedkoopste is! ([url]http://www.micmac-computers.nl/webshop/pc-systemen/detail/428/actie---dell-optiplex-760-tower---core2duo-300ghz---2gb---80gb---dvd-multiplayer.html[/url])\r\nAangezien Utrecht nog prima te rijden is vanuit Zwolle ga ik er morgen even langs denk ik. Dan neem ik de oude machine even mee en kijk ik gewoon even wat me het handigste lijkt.
Link naar reactie
Nou, het is gelukt!\r\n\r\nHet is uiteindelijk de HP Quad Core geworden. Dit eigenlijk om de simpele reden, dat deze nog een ouderwetse voedingstekker had die ik nodig heb voor mijn tuners. Dus die keuze was snel gemaakt.\r\nDe man bij MicMac-Computers was erg behulpzaam en nam de tijd om alles met me door te nemen!\r\n\r\nGisteravond en afgelopen nacht lekker bezig geweest om alles om te bouwen en te installeren en inmiddels draait Windows 8 Pro 64bit met Windows Media Center prima! Met drivers ook geen gedoe gehad.\r\n\r\nIk heb nu nog een drietal openstaande puntjes:\r\n-Windows is niet geactiveerd. Het betreft een versie die ik gedownload heb van mijn MSDN subscriber account. Windows geeft natuurlijk aan al op een ander systeem geïnstalleerd te zijn. Maar die machine staat nu werkeloos klaar om bij het schroot te gaan. Ik ga maar eens contact met Microsoft opnemen, maar als er mensen zijn die andere suggesties hebben hoor ik het graag!\r\n-RTL 5 HD en SBS 6 HD worden nog niet gevonden, maar dat is denk ik een kwestie van nog een paar keer zoeken.\r\n-Het probleem met de grafische kaart blijft bestaan! Vannacht had ik Windows Media Center verteld nog maar wat zenders te gaan zoeken, heb de tv uit gezet en ben naar bed gegaan. Vanochtend zette ik de tv aan, maar deze gaf aan geen signaal te hebben. Na controle bleek de computer gewoon te draaien. Ik heb uiteindelijk de power knop ingedrukt gehouden en daarna de computer weer opnieuw aan gezet. Nu werkte de boel wel weer. Dat terwijl ik toch zeker weet (en zojuist nog gechecked heb) dat ik ingesteld heb dat het beeldscherm nooit uit mag gaan. Ik wil dus vandaag kijken of ik nog een DisplayPort to HDMI kabel of stekker heb liggen of dat ik deze ergens kan regelen. Als dat het geval is gaat de GeForce kaart er in ieder geval voorlopig even uit. Iemand daar nog ideeën of suggesties?
Link naar reactie
Daar had ik al even gekeken. Ik heb het High Performance profiel gekozen en alles staat ingesteld dat het nooit uitgaat. (Tenzij ik de computer uitzet natuurlijk :) )\r\nIk heb echt het idee, dat het iets met die grafische kaart is. Die wordt niet wakker of die meldt niet goed dat ie er weer is. Zoiets vreemds is het. Ik ga nog even kijken of het zin heeft om in te stellen dat Windows het apparaat niet uit mag zetten om stroom te besparen.\r\n\r\nEn anders toch maar zo\'n display port to hdmi adapter halen en hopen dat dat een beetje werkt.
Link naar reactie
Hmmm...net even gekeken, maar ik heb helemaal geen display port! Dus dan maar een keer een andere grafische kaart aanschaffen, want dit ding is echt niet jofel volgens mij!\r\n\r\nNog een ander vraagje... het is een quad core...zou ik dan in de task manager bij het tabblad \"performance\" niet vier grafiekjes moeten zien? Per core één? Virtualization is uitgeschakeld...misschien dat dat het is.
Link naar reactie
Gelukkig heb ik Windows telefonisch kunnen activeren en voor SBS6 HD en RTL 5 HD moest ik gewoon wat extra transponders inladen. \r\n\r\nNu zit ik alleen nog met die grafische kaart! Eens zien of de GeForce community me daar wat in verder kan helpen! En anders maar ooit een nieuwe kaart. Dat moet haast wel zijn waar het \'m in zit!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...