Ga naar inhoud

PC slaat af tijdens renderen video


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Hallo,\r\n\r\nBij het renderen van een met het programma camtasia gemaakte 22 min. durende (737 MB) screenvideo slaat mijn PC rond de 20% steeds af waarna hij pas na een paar pogingen weer start. \r\n\r\nBij opnieuw starten geeft hij afwisselend de keuzes ‘opstarten met systeemherstel’ en ‘normaal opstarten’ of ‘opstarten in veilige modus’ en ‘normaal opstarten’. In alle keuzes blijft hij dan hangen. \r\nVoor het renderen wordt voornamelijk de processor gebruikt (schommelend 70-85%) Het geheugengebruik onveranderd net boven 2 GB ligt. \r\nIn Setup blijkt dat de processor niet oververhit raakt\r\nIk heb de meest recente driver van de videokaart geïnstalleerd. (dit maakt geen verschil).\r\n\r\nDit probleem deed zich voorheen niet voor, ik render wekelijks zonder problemen video’s.\r\n\r\nDoor probleemoplosser gevonden problemen:\r\n“De computer is zo ingesteld dat tijden het opstarten meerdere programma’s automatisch worden uitgevoerd” Vastgesteld. \r\nStarten gaat de laatste tijd ook wel traag, (maar met de knop indrukken en dan eerst koffie halen merk je daar niet veel van;)).\r\n\r\nHet logboek geeft bij opstarten steeds de melding ‘kritiek’ (false) en daarna een melding ‘waarschuwing’ over te lang opstarten bij willekeurige toepassingen en bij afsluiten ook de melding ‘waarschuwing’ (false). Onderstaande meldingen bij op normale wijze opstarten en afsluiten: \r\n\r\nUit het logboek blijkt echter dat dit al lang speelt en aangezien ik tot op heden geen problemen had met renderen lijkt er geen verband te zijn, alhoewel die foutmeldingen in het logboek me ook niet goed lijken.\r\n\r\nHet komt er op neer dat ik weer gewoon video’s wil kunnen renderen zonder dat de boel afslaat, iemand een idee wat er aan de oorzaak kan zijn en hoe ik die weg kan nemen?\r\n\r\nEn mocht het opstart probleem daarbij meteen ook verholpen worden is het natuurlijk mooi meegenomen. \r\n\r\nSysteem:\r\n\r\nWindows 7 Home premium\r\n\r\nIntel® Core ™ 2 Quad CPU Q9400 @2.66 GHrz 2.66 GHrz\r\n\r\nGeheugen 8,00 GB\r\n\r\nBesturing 64 bits\r\n\r\nVideo kaart: ATI Radeon HD 4800 series\r\n\r\nAlvast bedankt!
Link naar reactie
  • Reacties 52
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

[QUOTE=Desperado;638941]\r\nMischien dat aanpassen . dus uitzetten wat niet meteen nodig is,\r\n[/QUOTE]\r\n\r\nDat heb ik gedaan (kan overigens niet uit alle 79 processen kiezen) maar haalt niet veel uit. Helaas gewoon weer een paar foutmeldingen erbij in het logboek.\r\n\r\n[QUOTE=Desperado;638941]\r\nVerder kan hitte in de behuizing een oorzaak zijn , dus Stofvrij maken .[/QUOTE]\r\n5 maanden geleden heb ik het moederbord, de processor en het geheugen vervangen. De boel dus meteen helemaal stofvrij gemaakt maar heb toch even gekeken en het ziet er nog steeds netjes uit. daar kan het dus ook niet aan liggen.
Link naar reactie
[QUOTE=Compleet;638943]5 maanden geleden heb ik het moederbord, de processor en het geheugen vervangen. De boel dus meteen helemaal stofvrij gemaakt maar heb toch even gekeken en het ziet er nog steeds netjes uit. daar kan het dus ook niet aan liggen.\n[/QUOTE]En de grafische processor, het koelblok van de GPU dus ?\n[QUOTE=Compleet;638943]\nIn Setup blijkt dat de processor niet oververhit raakt[/QUOTE]\nWaar bedoel je ?\n\nKijk anders nog even met een programma met temperatuurmeting voor beiden, b.v. SIW (freeware onderaan):\n[url]http://www.gtopala.com/siw-download.php[/url]\n\nOf het temperatuur is kan je ook wel zien als je na de eerste vastloper zo snel mogelijk weer opstart en de taak opnieuw start, en kijkt of het dan wat eerder in het proces gebeurt.
Link naar reactie
De HD tune scan loopt nog dus daar kom ik op terug.\n\nOndertussen, het (wat te) vervangen heb ik november 2012 met behulp van jullie en Niekie30 gedaan. \nzie dit topic: [url]http://forum.computeridee.nl/showthread.php?t=73115&page=17[/url]\n\nASRock P5B-DE moederbord erin en daarin met een flinke dot koelpasta de processor. De fan die ik al had deed het prima en heb ik teruggeplaatst. \n\nOmdat de CPU zo belast lijkt te worden (maar dit is altijd met renderen) ben ik meteen nadat de computer afsloeg bij opstarten naar de setup gegaan om te zien wat de temperatuur van de CPU was, dat was 74 C. Dan is ie al wel wat afgekoeld maar ik draai veel Photoshop, Illustrator en Indesign dus heb het wel heter meegemaakt. \n\nSIW \nCPU usage: 1-4%\nMemory usage: 29%\ntemperatuur schommelt nu:\nCPU temp 91 C\nCPU core 0 = 96 C\nCPU core 1 = 86 C\nCPU core 2 = 92 C\nCPU core 3 = 91 C\nSwapfile 8191 MB\n\nIk kan natuurlijk de video opniew renderen en ondertussen SIW draaien om te zien hoe warm de CPU echt wordt maar dan wil moet eerst HD Tune klaar zijn.\nZit nu foutloos op 878 GB (van 1000).\n\nWat is overigens een normale of maximale temperatuur die een CPU mag hebben?
Link naar reactie
[QUOTE=Compleet;638959]Overigens kreeg ik tijdens het opnemen wel opeens een melding in het beeld dat er problemen waren met de prestaties en ik het Aero thema beter naar basic bij kon stellen. Dat had ik ook nog nooit meegemaakt.[/QUOTE]\r\n\r\nAls dit probleem er voordien nooit was ondanks de hoge processor temperatuur, dan zou ik toch even MBam en een online virusscan doen.\r\nAero kun je overigens beter geheel uitzetten dan vreet namelijk geheugen en processorkracht.\r\nDie (een flinke dot koelpasta) zou ik ook even naar kijken want een dun laagje koelpasta is voldoende ja zelfs beter dan een flinke dot.\r\nPlaats eventueel een [URL=\"http://sourceforge.net/projects/hjt/\"]Hiackthis[/URL] log file er kunnen maar zo een aantal processen draaien die je computer over de top jagen.
Link naar reactie
Tsja, die temperatuur gaat hij meteen heen, dat deed ie al vanaf het moment dat ik de boel geïnstalleerd had, leek me daarom niet erg vreemd.\nDaar zit dus kennelijk iets verkeerd, wat kan ik daar aan doen?\n\nOp de grafische kaart zit geen losse koeler dat is gewoon zoals het ding gekocht is.\nEr zit een koeler aan de achterkant in de kast en op de CPU.\n\nNiek,\nHet resultaat van de HD Tune scan is dat alles ok is.
Link naar reactie
Ik kwam het probleem van oververhitting bij deze processor ook tegen op de intel community site [url]http://communities.intel.com/thread/22636[/url]\n\nZou dit ook voor mij een oplossing zijn? \nWaarbij ik moet zeggen dat ik het moederbord wel vervangen heb maar de oorspronkelijke fan en processor daarop heb overgezet.
Link naar reactie
[QUOTE=stroke33;638966]\r\nDie (een flinke dot koelpasta) zou ik ook even naar kijken want een dun laagje koelpasta is voldoende ja zelfs beter dan een flinke dot.\r\n[/QUOTE]\r\nDat is wellicht een beetje overdreven, ik heb nog geen heel spuitje gebruikt, maar bedoel natuurlijk voldoende ;)
Link naar reactie
\"Nog geen heel spuitje\"..... Dat is veel en veels te veel. \nIk leg er 2 of 3 druppels op en smeer die onwijs dun uit over de hele cpu met een oude pinpas. \nAnderen zweren weer bij 1 druppel in het midden, waardoor er geen lucht blijft zitten.\nMaar bijna een heel spuitje is veel en veel te veel.\nHaal de koeler er af. Maak koeler en cpu brand schoon en strijk een flinterdun laagje over de cpu. \nKijk daarna hoe de temps dan zijn.\nWeet je trouwens zeker, dat die koeling wel geschikt is voor jou type cpu?\n\nMijn i7 3770K ligt met een koelertje van 35 euro op 32 graden gewoon z\'n werk te doen. \n\n\nNiek
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...