Ga naar inhoud

USB Externe harde schijf niet meer leesbaar


Aanbevolen berichten

Hallo,\n\nOp de een of andere manier heb ik geen toegang meer tot mijn externe USB harde schijf. Nu heb ik via een ander topic op dit forum gelezen dat je met het programma Testdisk de Boot sector kunt repareren. Maar ik zou niet eens weten of het wel aan de boot sector ligt?\nMaar ik vind het nogal lastig, hieronder heb ik een screenshot gezet van het Tesdisk programma, hoe nu verder ?
Link naar reactie
Als de harde schijf boot-able moet zijn omdat het een systeemschijf is waarvan opgestart kan worden omdat er een dualboot systeem op staat, dan is de boot sector te herstellen.\nAls de schijf geen onderdeel van een dualboot systeem is dan kan dit niet omdat er geen bootsector is aangemaakt op die schijf.\nVerwijder onder apparaat beheer/ apparaten alle USB poorten, doe dit wel in de juiste volgorde dus toetsenbord en muis als laatste en start de PC opnieuw op Windows zal de poorten opnieuw vinden en installeren, als je daarna een schijf aansluit zal Windows deze ook herkennen en weer zichtbaar laten worden.
Link naar reactie
Ok, de Externe HD wordt alleen gebruikt voor data-opslag er worden geen programma\'s mee opgestart. Ik heb twee identieke externe HD\'s, als ik de andere aansluit werkt deze perfect, dus het lijkt mij niet dat het aan de USB poort ligt.\n\nIk heb de HD wel na de aankoop geformatteerd, maar of ik de HD boot-able heb geformatteerd weet ik niet.
Link naar reactie
Klik eens met rechts op \"Deze Computer\"en kies \"Beheren\". In het schermpje wat verschijnt kies je voor \"Schijfbeheer\". \nZie je daar de externe schijf wel?\n\nZo ja: Download Recuva [url]http://www.piriform.com/recuva[/url] dat is een programma wat op een beschadigde schijf bestanden kan zoeken, die je dan op [B]een andere schijf [/B]veilig kunt stellen. \nLukt dit allemaal niet, dan kan de HD nog uit z\'n behuizing gedemonteerd worden en rechtstreeks worden aangesloten op een pc, om zo de bestanden te redden. (zo dat nodig is.)\n\nNiek
Link naar reactie
Oke bedankt, ik denk dat ik met een Ubuntu life CD ook wel de bestanden kan kopiëren, maar dat is niet mijn vraag. Zowel de computer als het testprogramma Testdisk zien de externe HD.\nMet het programma Testdisk krijg ik een melding dat de CHS en de LBA van de HD don\'t match.\nNu heeft het programma Testdisk heel wat mogelijkheden, maar ik weet niet wat ik voor reparatie opdracht moet geven om de don\'t match melding te herstellen.
Link naar reactie
@Niek, ik ben blij.\nIk heb de optie zoek naar [I]niet verwijderde bestanden[/I] aangevinkt en ik zie al mijn bestanden weer terug!\nVia de optie TERUGHALEN is het programma nu zo\'n 4 Gb aan data bestanden aan het terug halen, duurt zo\'n 15 minuten. Maar wat ik uiterst vreemd vind is dat dit programma Recuva wel toegang heeft tot de externe HD en ik via de PC weer geen toegang krijg.\n\nDaarom krijg ik graag nog wat hulp bij het fixen van de [QUOTE]CHS en LBA don\'t match[/QUOTE] melding.
Link naar reactie
Ja maar Testdisk ziet veel hoor. Het is een beetje m\'n hobby om beschadigde hd\'s te recoveren.\n\nAls je aan Easeus data recovery pro kunt komen, dat ziet ook heel vaak de schijf nog.\n\nOver de melding met Testdisk vond ik deze site: [url]http://www.linuxquestions.org/questions/linux-newbie-8/recovering-data-using-testdisk-769014/[/url]\n\nMocht de data erg belangrijk zijn en het lukt niet, kan je me een persoonlijk berichtje sturen als je in de buurt van Westland woont. \n\nNiek
Link naar reactie
Beste Niek,\n\nJouw oplossing heeft ruim 8Gb aan documenten gered, waarvoor dank!\nIk ga later aandacht besteden aan de reparatie van de HD (tijdgebrek).\n\nNu wil ik ook een goede back-up oplossing hebben eigenlijk. Want als ik vroeger een back-up maakte deed ik dat eigenlijk gewoon door de map te kopiëren naar de back-up plaats. Maar met ruim 8 Gb aan bestanden duurt dit best lang.\nHeb jij voor mij een goed back-up programma wat alleen naar de veranderingen kijkt en deze bij de oude back-up bijschrijft?\nOf heb je een betere oplossing voor het maken van een back-up?
Link naar reactie
Graag gedaan Antoinet. :-)\n\nJa dat ligt een beetje aan het budget. Zelf heb ik een NAS (QNAP TS 419P) staan boven met 2 hd\'s erin. Deze hd\'s staan in RAID 1, wat wil zeggen, dat ze beiden hetzelfde zijn. (spiegelen) \nHet programma bij de NAS dat op mijn pc is geinstalleerd maakt elke avond om ongeveer 23.00 uur van elke laptop of pc die aanstaat in huis een backup, waarbij hij alleen meeneemt, wat gewijzigd is. \nVan de backup merkt merk je niets tijdens het werken aan de pc of laptop, omdat relatief in korte tijd (5 tot 10 minuten) dat ding de door mij aangevinkte mappen doorloopt en hier en daar wat MB mee pakt. Alleen aan de eerste backup was hij wel een nachtje bezig ( 1.5 TB aan data). \nDie NAS die start zelfstandig op om 17.00 uur en gaat in standby om 2.00 uur\n\nAlle data staat dus op mijn pc en op 2 identieke schijven boven in de NAS. \n\nOverigens staan zeer belangrijke docs en foto\'s op 1 dvd die elders bij fam. is geborgen, om brand/diefstal ook voor te zijn. \n\nMaar er zijn ongetwijfeld heel veel losse programma\'s verkrijgbaar die dat ook kunnen naar een externe harde schijf. \nProbleem vind ik dan wel, dat als je dat automatisch en \"incremental\" (dus alleen wat gewijzigd is) wil doen, die externe schijf altijd aangekoppeld en aan moet staan. \nIk heb echter geen ervaring met dat soort programma\'s. \nMet googlen kwam ik deze [url]http://www.schoonepc.nl/nieuwsbrief/automatisch_een_backup_maken.html[/url] tegen.\n\nEen beetje NAS, met goede software en met hd\'s kost al snel tegen de 3 a 400 euro. \nEen externe schijf met een gratis programma is natuurlijk veel goedkoper. \n\nEn nog iets: Een slechte harde schijf is niet te repareren en is nooit meer te vertrouwen. Die kan je enkel vervangen. \n\nNiek
Link naar reactie
Nou meer het feit dat je zomaar 8 GB aan bestanden kwijt bent. \nIk tikte al eerder, dat ik nog nooit echt met Testdisk werkte maar die melding betekent wel dat er beschadigingen zijn op de schijf. (Warning: Bad ending sector (CHS and LBA don\'t match)\nMaar als je pc de HD nog ziet, controleer de schijf dan eens met HDTune [url]http://www.hdtune.com/download.html[/url] \nKies het vierde tabblad en doe een volledige scan. Elk rood blokje is een beschadiging en echt het hoeft er maar 1 te zijn en de hd is zeer onbetrouwbaar. \n\nNiek
Link naar reactie
Oke ik heb met HDTune de HD gescand (320Gb duurde 4 uur) en er is welgeteld 1 beschadigde sector. \nAfgelopen zaterdag heeft bij ons de aardlek de stroom in het huis uitgeschakeld (smeltend kaas in de broodroster :-( . De PC stond wel uit, maar de externe HD was wel aangesloten op de PC, zou dat voor deze HD storing kunnen hebben gezorgd?\n\nNu heb ik in het programma van testdisk een reparatie mogelijkheid gezien voor defecte sectors. Het lijkt mij dat de reparatie inhoudt dat de HD een instructie opneemt om gewoon die defecte sector niet te gebruiken.\n\nZou je de moeite kunnen nemen om te kijken bij het Testdisk programma of je je kunt vinden in hun manier van \"repareren\"? Via [url]http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Download[/url]
Link naar reactie
Op zich mag een stroom uitval niet de oorzaak zijn, maar inderdaad met de huidige pc\'s blijft er vaak wel spanning staan op de usb poorten van de pc, om wat mobiels op te kunnen laden zonder dat de pc aanstaat.\n\nTestdisk: \nAls ik het goed lees kan TD het volgende:\n Fix partition table, recover deleted partition\n Recover FAT32 boot sector from its backup\n Rebuild FAT12/FAT16/FAT32 boot sector\n Fix FAT tables\n Rebuild NTFS boot sector\n Recover NTFS boot sector from its backup\n Fix MFT using MFT mirror\n Locate ext2/ext3/ext4 Backup SuperBlock\n Undelete files from FAT, exFAT, NTFS and ext2 filesystem\n Copy files from deleted FAT, exFAT, NTFS and ext2/ext3/ext4 partitions. \n\nEn vooral dat \"FIX\" moet je met een korrel zout nemen. Het zal de zaak zodanig \"inrichten\" dat de harde schijf (al dan niet) tijdelijk weer bereikbaar is om de data eraf te halen. \nNogmaals echt repareren van een kapotte cluster/sector daar bestaat niets voor. \n\nHet programma Test Disk is zoals vele anderen primair bedoeld om data te recoveren. \nAls bij mij een hd een rood blokje geeft gaat er absoluut de hamer op. \nAan de andere kant, zou je deze externe schijf nog in meerdere partities kunnen verdelen en de partitie waar dan de schade zit niet meer gebruiken. \nMaar het blijft een groot risico.\n\nOver de stroomuitval nog even: Ik heb er nog even op gegoogled, maar ook de verzekering zal eisen dat je een oorzakelijk verband aan toont tussen het gebeuren en de uitval van de hd. Maar niet geschoten is altijd mis. \n\nNiek
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...