Ga naar inhoud

ISO bestand


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Hallo forumleden,\r\n\r\nAangezien ik student ben, kan ik via school Windows 7 Enterprise krijgen (MSDN).\r\nDit ISO bestand heb ik nu wel, maar aangezien het al een tijd geleden is, weet ik niet meer of ik deze zelf van school heb of dat ik deze via een klasgenoot heb gekregen.\r\n\r\nAls ik hem via m\'n klasgenoot heb gekregen, hoe kan ik dan nagaan dat hij deze van school heeft?\r\nAls hij van hemzelf is dan is deze misschien illegaal en is er misschien mee gerommeld.\r\n\r\nHoe kan ik dit nagaan?\r\nIk heb ook al aan de FAQman gevraagt hoe ik 2 bestanden kan vergelijken, maar er moet toch een simpeler manier zijn (niet met een programmaatje)?\r\nDe naam van het ISO bestand en de grootte zijn exact hetzelfde.
Link naar reactie
Om te kijken of een bestand hetzelfde is kun je de md5 checksum ervan berekenen. Heb je inderdaad wel weer een programma voor nodig, maar als de checksum hetzelfde is, weet je dat het bestand ook identiek is.\n\nOm te kijken of je te maken hebt met een illegale iso kun je ook even naar de inhoud ervan kijken. In 9 van de 10 gevallen is er een map toegevoegd met hierin de te gebruiken productcode en eventuele tools om WGA te omzeilen.\n\nMaar goed, je kunt natuurlijk ook beide ISO\'s weggooien en een nieuwe via MSDN downloaden. Dan weet je zeker dat je een legale hebt waar niet mee is gerommeld.
Link naar reactie
[QUOTE=dutch-online;558409]Als het op 2 computers werkt zonder problemen ??? wat wil je dan nog meer.[/QUOTE]\n\nDat is ook iets wat ik me afvraag, hoe kun je nagaan dat er niet met een illegale versie gerommeld is, want hoe kun je dan weten dat er geen poorten in de firewall zijn geopend?\n\n[QUOTE=dutch-online;558409]als de licentie code hetzelfde is zit je vermoedelijk fout.[/QUOTE]\n\nHoe bedoel je dat? Want ik gebruik wel gewoon de originele MSDN licentie.\n\n[QUOTE=FooBar;558404]Om te kijken of een bestand hetzelfde is kun je de md5 checksum ervan berekenen...[/QUOTE]\n\nBedoel je het programma \'WInMD5SUM\'?
Link naar reactie
Ieder bestand is volgens de [url=http://nl.wikipedia.org/wiki/MD5]MD5 rekenmethode[/url] terug te rekenen tot een reeks van 32 hexadecimale tekens. Als je ook maar één byte van het bestand veranderd, levert dit een andere tekenreeks op, waarmee is aangetoond dat het bestand niet hetzelfde is.\n\nIn theorie is het mogelijk dat twee verschillende bestanden dezelfde tekenreeks opleveren, maar voor een Windows-ISO is dat ondoenlijk: je moet zoveel wijzigen dat de Windows in de ISO helemaal niet meer werkt.\n\nAls je het echt niet vertrouwt, kun je naast de md5 checksum ook de sha1 en sha256 checksums berekenen. Het is onmogelijk[0] om een bestand dusdanig te manipuleren dat al die drie checksums hetzelfde resultaat geven als het originele bestand.\n\n[0] Tja, niets is onmogelijk, maar om zoiets te presteren heb je een flink aantal jaren nodig, dus is niet interessant om daar aan te beginnen.
Link naar reactie
[QUOTE=Soundwave;558626]Je kunt HashTab ook gebruiken zie [URL=\"http://www.goeiedageven.nl/showthread.php/1794-HashTab-4.0.0.1?p=5534#post5534\"]HIER[/URL] voor meer informatie.[/QUOTE]\n\nZeker een handig programma, je kunt hiermee MD5, SHA1 en SHA256 mee berekenen.\n\nAls deze 3 waardes voor een bestand hetzelfde aangeven, mag ik ervan uitgaan dat het exact hetzelfde bestand is?
Link naar reactie
[QUOTE=Laurent;558891]Als deze 3 waardes voor een bestand hetzelfde aangeven, mag ik ervan uitgaan dat het exact hetzelfde bestand is?[/QUOTE]\n\nAls je van de eerste ISO bestand de waarde hebt berekent (bv MD5), kun je deze invoeren voor de tweede ISO bestand.\n\nPlak de waarde van de eerste ISO bestand in Hashvergelijking ,en HashTab zal ze vergelijken. (ze moeten dan gelijk zijn)
Link naar reactie
Ik heb het originele ISO bestand en mijn eigen vergeleken met: MD5, HASH1, HASH256 en CRC32. Alle 4 gaven ze dezelfde uitkomst. Ik neem aan dat dit duidelijk dezelfde bestanden zijn?\n\nWat me alleen wel opvalt is dat het ene ISO bestand een andere wijzigingsdatum heeft, dan het andere ISO bestand en toch zijn alle 4 de checksums hetzelfde. Hoe kan dat?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...