Ga naar inhoud

FM antenne


Anoniem2

Aanbevolen berichten

ik heb thuis een bouwradio gemaakt van een auto radio uit 1987\r\n\r\nik ben zelf electronica monteur dus ik heb de radio mooi nettjes aan gesloten op een stevige voeding van 12~v nu en een accu er in gemaakt met een reletje dus als ik de stekker uit stopcontact haal gaat hij verder op de accu maar lekker interesant\r\n\r\nDe vraag : de antenne \r\n\r\nik heb een antenne er in zetten een kleintje maar ik ontvang heel wijnig\r\n\r\nhet is een coax aansluiting welke van de 2 aarde moet ik waar op aan sluiten ik heb 0 verstand van antennes en hoe en waar dus miss kan iemand me vertellen waar ik zo iets kan koopen \r\n\r\nzelf maken of zo ik heb er wel van gehoord dat je de fm golf lengte moet berekenen met je antenne dus iemand een idee hoe ik zo iets maak in het klein als ik zoek op internet beginnen ze vanaf de 5 meter of zo .. miss dat ik niet zo goed kan google :P\r\n\r\nhet koffertje waar de antenne op geplakt moet worden of binnen in ...is ongeveer 30 cm bij 50cm ongeveer :) dus iemand een idee\r\nplz help
Link naar reactie
Beetje Googelen (termen:[B] length antenna \"fm-radio\"[/B] ) gaf me [url=http://www.transmissionzero.co.uk/radio/marts-fm-radio-antenna/][U]deze[/U][/url] b.v., maar altijd nog een raamdoorsnede (lengte twee houten latten) van ruim een meter.\nSchijnt wel een goede ontvangst te hebben.\n\nO, en er moet een transformatortje tussen om van 300 Ohm naar 75 Ohm te gaan, maar die zijn wel te vinden.\n[QUOTE=River;507809]....het koffertje waar de antenne op geplakt moet worden of binnen in ...is ongeveer 30 cm bij 50cm ongeveer :) dus iemand een idee....[/QUOTE]\nDat zal moeilijk een ontvangst gaan geven :rolleyes:
Link naar reactie
mm miss kan ik die ik het klein maken dan moet ik d8 ik 1e4 er van maken toch wegens de golf lengte .. ?\r\n\r\nzal ff vragen aan de grijze miss heeft die wel een goed idee\r\n\r\n[IMG]http://bagendesigncompany.nl/images/1.bmp[/IMG]\r\n\r\nzat te denken aan zo iets die zie ik wel eens op daken van huizen is zo iets miss mogelijk in het klein maar hoe de coax hier op is aangesloten weet ik niet miss tips ? \r\n\r\nps ik stuur even deze link door aan de grijze
Link naar reactie
In principe zou een gevouwen dipoolantenne prima zijn, maar ook die is groot.\n[ATTACH]14953[/ATTACH]\nDie is gemaakt van één golflengte maar plat gevouwen om het werkzaam te kunnen gebruiken, maar dat zou ook een cirkel kunnen zijn.\n( λ = 294/98 = 3 M)\nOok hier heb je omzetting van 300Ω naar 75Ω nodig.\n\nIk weet dat bij sprieten inderdaad ook eventueel (met verlies) ½ λ of zelfs ¼ λ gebruikt kan worden, maar die hebben een massa (de auto b.v.) als tweede pool onder zich.\nOf die verkleining ook werkt met een (gevouwen) dipool weet ik niet.
Link naar reactie
Het is een [I]impedantie trafo[/I], of [I]impedantie omvormer[/I].\n[url=http://verdijk.info/tips-en-trucs/antenne/]\"[I]Behalve de impedantie transformatie met een factor 4 moet je ook nog van asymmetrisch (75 Ohm) naar symmetrisch (300 Ohm lintkabel). Wat je nodig hebt noemt men ook wel een \"[B]balun[/B]\" (van balanced naar unbalanced en vice versa)[/I]\".[/url]\n\n[QUOTE=Animal;507892]Er zijn ook genoeg draagbare fm radio\'s(allemaal) die een spriet antenne hebben voor de fm ,en waar nergens metaal in of aan zit.[/QUOTE]\nJa dat zal ook wel ontvangst geven, maar het zal minder zijn.\nDan zou je 75 cm kunnen proberen, ¼ λ, en geen trafo nodig waarschijnlijk.\n\nMaar ja, ik kan me niet anders voorstellen dan dat dit al geprobeerd is.
Link naar reactie
Hij moet gewoon gaan proberen met een draad of een willekeurig stuk metaal.\nVoor een beetje ontvangst komt het allemaal niet zo nouw. Zelfs de lengte is maar \"ongeveer \"want vaak wordt de ontvangst al beter door de antenne te verdraaien of verder in of uit te schuiven. Zelfs de antenne in de buurt van een spannings kabel houden wil vaak de ontvangst al verbeteren.\nBij een wekkerradio met fm zit ook gewoon een loshangend draadje als antenne ,en bij een gsm doet de oortelefoon-kabel dienst als antenne.\nEen beetje knutselaar gaat dit gewoon zelf uitproberen.\nHet is geen hifi installatie ,maar gewoon een heel oude autoradio !
Link naar reactie
[URL=\"http://verdijk.info/tips-en-trucs/antenne/\"][U]Hier[/U][/URL] staan wat tips, maar even opletten of het wel voor FM band is.\nOnderaan staan er twee ideetjes voor het maken van een dipool direct op een coax aansluiting.\n\nDit is er één:\n\"[I]Neem gewoon 2 stukjes waterleiding van 70 cm lang en 12 of 15 mm schroef die in het verlengde tegen een balk van je garagebox of gewoon tegen de muur. Laat een opening van 3 cm tussen de twee buisjes en sluit daar een stukje coax op aan de andere uiteinde van de coax doe je gewoon rechtstreeks aan je radio. Ik weet dat het niet helemaal is zoals het impedantie technisch hoort maar het werkt perfect en kost bijna niets[/I]\".\n \nLet op, jij hebt hem verticaal staan, en dat is tegenwoordig de juiste plaatsingsrichting, [I]niet[/I] horizontaal.\n\n(\"[I]Autosloperij[/I]\", hmm, antennes verzamelen ?)
Link naar reactie
Ja dat probleem gloort ook steeds in mijn hoofd, maar je zou zoiets ook draagbaar kunnen maken., b.v. op een houten staande lat monteren.\n\nAlles alleen als een gewone spriet niet genoeg is natuurlijk.\n\nMaar één of andere dipool, gesloten of open, is wat je overal geadviseerd en gebruikt ziet. \nEn dan zit je gelijk aan 2x 76 cm vast.\n\nVerticaal gelukkig, dus je kan het in een hoek proppen.
Link naar reactie
zo zo jongens doe maar lekker door gezocht verder dan ik kwam ik zal eens even gaan knutselen morgen met de radio ik ga ff naar de bouw markt en een paar stuk van het koperen waterleiding te halen en kijken of ik het in het klein kan na maaken ik zal voor al jullie harde werk even foto\'s + filmpje uploaden als het werkt :)\n\nik heb nu al zin in morgen om al jullie goede ideeen toe te doen groet van mij
Link naar reactie
Als je meer wilt weten, dan zijn ideale zoektermen:\n[B]balun fm 300 75 antenne[/B] \n(\"antenna\" als je ook Engelse resultaten wilt))\n\n\nEven nog wat ik onderweg heb opgepikt:\neen \"balun\" is een balance[B]/[/B]unbalance convertor. Het zet het \"gebalanceerde\" signaal van b.v. een lintkabel om in een \"ongebalanceerd\" signaal van een coax (aanvoer is niet symetrisch, unbalanced).\nMaar dat heeft niet zo veel te maken met de 300 naar 75 Ohm trafo, alhoewel ze wel vaak in combinatie ontworpen zijn.\nDus een 300 > 75 Ohm trafootje bevat vaak ook een balun, maar dat hoeft niet, en er zijn baluns\' die daarbij niet van 300 > 75 Ohm omzetten.\n\nEn een open dipool wordt gezien als 75 ohm balanced.\nEn een gesloten dipool wordt gezien als 300 ohm balanced.\n\nBij een open dipool (de simpelste twee verticale pijpjes) zou je dan alleen nog zo\'n balun nodig hebben, maar sommigen zeggen dus dat het ook zonder wel lukt. Maar ideaal dus niet.\n\nBij een gesloten dipool (platgeslagen cirkel) zou je dan een 300 > 75 Ohm transformator + (wel of niet ingebouwde) balun moeten gebruiken.\n\n@Animal\nIk kan ook veel zenders ontvangen met mijn oortelefoon-snoertje, en voor mij op tafel staat een FM ontvanger in gebuik uit de jaren \'70 die best gevoelig is met de originele spriet van 75 cm... Op het eerste gehoor is het een prima ontvangst (afgezien van de soort geluiden die de stations produceren dan).\nMaar bijna alle nationale zenders (behalve Radio 4) zijn hier belabberd te ontvangen. \nRadio 2 is zelfs in gebieden van vele [B]kilometers [/B] (:o zelfs open terrein op de hoge dijken langs de grote rivieren in Rotterdam) voor maar 5% te vinden. [I]Totaal onbruikbaar[/I] dus.\nErger nog, zelfs de regionale rampenzender Radio Rijnmond is soms verzopen in de ruis.\nDan is het zoeken naar de beste antenne toch misschien zo gek nog niet ?\n\nJa ja, bijna niemand luistert nog free to air, en ze vertrouwen allemaal op dat stevige CAI signaal. Slim hoor.... voor een rampenzender in het Rijnmond gebied :(\n\n(Edit: \"[I]bijna niemand[/I]\" is wat te weinig voorgesteld, de auto-bezitters zijn de grootste groep luisteraars)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...