Ga naar inhoud

Verschil tussen ip adres en gateway?


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Om portforwarding in mijn router in te stellen moet ik zowel mijn ip adres als gateway invoeren. Nu lees ik in veel handleidingen dat je bij dateway het ip adres moet invoeren. Maar als ik via ipconfig kijk blijken deze 2 af te wijken.\r\nip adres is dan bijvoorbeeld 192.168.1.1 en de default gateway is 192.168.1.254. Wat is nu het verschil en moet ik u inderdaad dan maar bij default gateway 192.168.1.1 invoeren of toch 192.168.1.254?
Link naar reactie
Je ip-adres is het adres waarmee je op je netwerk bent aangemeld.\r\nDe gateway is de \"poort\" naar het WWW. ( Het ip-adres van de router.)\r\nJe gaat immers via de router het WWW op.\r\nDus bij de default gateway vul je 192.168.1.254 in. Jouw pc (192.168.1.1) [I][U]geeft[/U][/I] immers geen toegang tot het WWW, maar [I][U]krijgt[/U][/I] toegang via de router.
Link naar reactie
Je ip adres is een uniek adres waar de router je pc aan herkent. De gateway kun je zien als een weg naar buiten. Verder vind ik het wel raar want ik dacht dat .1 en .255 altijd vrijgehouden worden voor een device en broadcast, maar ik kan me vergissen.\r\n\r\nProbeer dus inderdaad je ip en gateway op te geven zoals ze vermeld staan bij Start -> Uitvoeren -> CMD -> ipconfig /all.\r\n\r\nSucces
Link naar reactie
Mag ik opmerken dat ik het vreemd vind dat de router op .254 eindigd?\r\nHet kan wel hoor, maar het is niet gebruikelijk ( wordt meestal gedaan bij een router achter een router ).\r\nMaar als je dat ipadres intypt in de adresbalk als je in de settings van de router wilt komen, dan is dat vaak de default gateway.\r\n\r\nMaar gebruikelijk is de standaard gateway 192.168.1.1 en het ipadres van je PC b.v. 192.168.1.254.
Link naar reactie
@Tomtom: ipadres X.X.X.255 bestaat niet, in geen enkele range, om de doodeenvoudige reden dat een range niet verder gaat dan X.X.X.254.\r\n@Heftrucker:\r\nIn zakelijke omgevingen wordt de router vaak ingesteld op X.X.X.254, omdat je dan nooit conflicten krijgt met het aantal cliënts dat gebruik maakt van dat netwerk.\r\nIn mijn netwerken zijn de eerste 20 ipdressen gereserveerd voor servers, netwerkprinters accespoints e.d. \r\nCliënt-pc zitten in de range X.X.X.21 tot X.X.X.240\r\nSwitches zitten op X.X.X.241 tot X.X.X.250\r\nX.X.X.251 tot X.X.X.254 zijn voor Ip-telefonie en routers.
Link naar reactie
[QUOTE=Toolman;493970]@Tomtom: ipadres X.X.X.255 bestaat niet, in geen enkele range, om de doodeenvoudige reden dat een range niet verder gaat dan X.X.X.254.\r\n@Heftrucker:\r\nIn zakelijke omgevingen wordt de router vaak ingesteld op X.X.X.254, omdat je dan nooit conflicten krijgt met het aantal cliënts dat gebruik maakt van dat netwerk.\r\nIn mijn netwerken zijn de eerste 20 ipdressen gereserveerd voor servers, netwerkprinters accespoints e.d. \r\nCliënt-pc zitten in de range X.X.X.21 tot X.X.X.240\r\nSwitches zitten op X.X.X.241 tot X.X.X.250\r\nX.X.X.251 tot X.X.X.254 zijn voor Ip-telefonie en routers.[/QUOTE]\r\n\r\nIn de range niet nee, maar het broadcast ip bij 192.168.x.x is altijd 192.168.x.255 hoor..
Link naar reactie
[quote]Mag ik opmerken dat ik het vreemd vind dat de router op .254 eindigd. Het kan wel hoor, maar het is niet gebruikelijk [/quote]\r\nJawel hoor. Zo\'n beetje de meeste Zyxel modems hebben standaard hun ip op 192.168.1.254.\r\n\r\n[quote]@Tomtom: ipadres X.X.X.255 bestaat niet, in geen enkele range, om de doodeenvoudige reden dat een range niet verder gaat dan X.X.X.254.[/quote]\r\nEen range is een volledige range, inclusief broadcast adres, dus x.x.x.255 bestaat wel degelijk in de range. Maar wordt niet gebruikt omdat het een broadcast ip is.\r\n[url]http://nl.wikipedia.org/wiki/RFC_1918[/url]\r\n\r\nZelfde als je gaat subnetten, dan kan het ip aan het eind van je range bijv x.x.x.128 zijn, in dat geval ligt die 128 ook binnen je range, maar mag het ook niet gebruikt worden.\r\nRange betekent \"bereik\", dus de hele omvang, niet de hele omvang min 1. Of eigenlijk min 2, want ip adres x.x.x.0 wordt ook niet gebruikt aangezien dat de aanduiding is voor een netwerk. En ook dat valt binnen de netwerkrange.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...