Ga naar inhoud

Port forwarding bij Ziggo


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Het modem van Ziggo is een modem waarop je één enkele computer kunt aansluiten. Er is dus niets te forwarden: alles wordt één op één doorgezet.\n\nIk begrijp dat je op dit moment meerdere computers in een netwerk hebt. Om dat zo te houden moet er naast het modem van Ziggo nog een router bij komen (die dien je overigens zelf aan te schaffen en dat hoeft niet bij Ziggo). In die router regel je vervolgens de gewenste portforwards en schakel je eventueel de firewall in.
Link naar reactie
[QUOTE=T.imo;487586]Wij zijn binnenkort vanplan om over te gaan van onze huidige provider naar ziggo, alleen vraag ik me af of het mogelijk is om bepaalde porten te forwarden met het modem van ziggo.\r\nOf zit er in het modem van ziggo geen firewall ingebouwd?\r\n\r\nAlvast bedankt voor de reacties!\r\n\r\nTimo[/QUOTE]\r\n\r\nEven een klein misverstand wegwerken: portforwarden heeft niets met firewalls te maken. In routers moet je poorten forwarden, in firewalls open zetten indien nodig.
Link naar reactie
[quote=Hans60] In routers moet je poorten forwarden, in firewalls open zetten indien nodig.[/quote]\nMoet ik toch weer even een misverstand terug corrigeren. Firewalls hebben wel degelijk ook met port-forwarding en filtering te maken.\nZo heb je in Linux de ingebouwde iptables firewall. Deze verzorgt ook de routing EN zowel het open zetten alsook het forwarden van poorten.\nMaar sinds de opkomst van thuis-routers is er sowieso vele verandert. Tegenwoordig heeft een router ook dhcp server ingebouwd, vaak firewall ingebouwd, zorgt voor NAT en NAPT, port-forwarding en triggering. Het zijn de routers van vroeger niet meer.:)\n \n@Dutch-Online: Lekker reklame aan het maken? LoL je lijkt wel een commerciele advertentie van Ziggo.\nDe \"Premium Router\" van Ziggo is overigens niets anders dan de Netgear WNR3500 welke ook nog wel een 10 a 20 euro goedkoper te krijgen is dan bij Ziggo.\n \nEn zoals FooBar al aangeeft, als je geen Gigabit nodig hebt of wireless N, dan zijn er ook nog wel goedkopere oplossingen, goedkopere Netgear versies, Linksys en anderen.
Link naar reactie
[QUOTE=BlackTiger;487656]Moet ik toch weer even een misverstand terug corrigeren. Firewalls hebben wel degelijk ook met port-forwarding en filtering te maken.\r\nZo heb je in Linux de ingebouwde iptables firewall. Deze verzorgt ook de routing EN zowel het open zetten alsook het forwarden van poorten.\r\nMaar sinds de opkomst van thuis-routers is er sowieso vele verandert. Tegenwoordig heeft een router ook dhcp server ingebouwd, vaak firewall ingebouwd, zorgt voor NAT en NAPT, port-forwarding en triggering. Het zijn de routers van vroeger niet meer.:)\r\n \r\n[/QUOTE]\r\n\r\nDan is iptables dus niet een pure firewall maar een combi van firewall en router.\r\nIn het routergedeelte moet je forwarden, in het firewallgedeelte poorten open zetten.
Link naar reactie
Nee, iptables is gewoon een softwarematige firewall van Linux waarmee je ook kunt routeren maar het is geen router.\nDaarnaast weet ik uit ervaring dat je ook forwarding kunt doen met een firewall, kwestie van verkeer filteren en omleiden. Het is tegenwoordig niet meer zo beperkt als vroeger.\n \nVoor zover mij bekend is een router gewoon een apparaat wat verkeer verder leid op basis van zijn routingtabel. Maar ik neem aan dat je een MCSE of zoiets hebt?
Link naar reactie
De werking van firewalls en routing (port forwarding.\r\nStel u heeft een internet verbinding met daar achter een router. Aan deze router zitten 4 pc\'s.\r\nDeze werken normalerwijs op interne ipadressen. Laten we zeggen 192.168.1.2 t/m 192.168.1.5.\r\nNu draait op pc 2 met ipadres 192.168.1.3 een sqlserver en die communiceert met port 1433.\r\nNu komt er vanaf het internet een aanvraag voor data van deze sqlserver op poort 1433.\r\nNu komt het,naar welke pc word deze aanvraag toegestuurd. Dit weet de router niet.\r\nDus gaan we deze vertellen naar welke pc deze moet worden gestuurd(Port Forwarding)\r\nAls er een aanvraag voor poort 1433 komt moet deze naar 192.168.1.3 worden gestuurd.\r\nNu de firewall die op de pc draait, deze sluit bijna alle poorten af en dus kan er niet gecommuniceert worden. Dus dienen we poort 1433 vrij te geven voor communicatie. Dit kan door de hele poort vrij te geven(niet veilig), of alleen de sql server toestemming te geven om via deze poort te communiceren.\r\nDit is ook port forwarding. Dus in de router word een poort doorgestuurd naar een pc en op die pc kan de firewall deze poort weer doorsturen naar het betreffende programma. Natuurlijk als er professionele firewall stations netwerk beveiligen, word er op de locale pc geen firewall gedraaid en word vanaf de firewall direct naar de pc verwezen, maar we praten hier over huis tuin en keuken installaties.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...