Ga naar inhoud

kloksnelheid laten dalen waneer te heet


Aanbevolen berichten

Intels doen dat volgens mij al sinds de Pentium IV verscheen, AMD kwam daar voor zover ik weet met de Athlon 64 mee.\n\nDe generaties daarvóór zullen de PC uitschakelen, vast laten lopen of gewoon je moederbord braden als je het echt te gortig maakt, afhankelijk van hoe oud de processor is. Denk dan aan het in één keer de complete koeler van een ouwe Athlon snokken terwijl hij net lekker een filmpje aan het converteren is of zo. Daar heb ik ooit nog wel eens een test van gezien, dat ding zat in no-time in het moederbord vast gebakken. Vindt \'ie niet fijn.
Link naar reactie
dus ik hoef daar in het bios niets voor te veranderen? -> dat doet de CPU zelf al. het is tegenwoordig dus ook onmogelijk om je CPU kapot te maken door over te klokken?\r\n\r\nnog een vraagje: begint de CPU al met downclocken vóórdat hij instabiel wordt, of pas als hij al instabiel is, of pas op het moment dat hij echt op het punt staat kapot te gaan?
Link naar reactie
[QUOTE=qpc;415386]Alle moderne pc\'s (moederborden en cpu\'s) gaan vanzelf minder snel draiaen als de processor niet belast wordt, dus daar hoef je niets voor te doen.[/QUOTE]\r\n\r\ntot zover had ik het al uitgevonden, maar dat is niet wat ik nodig heb. ik wil dat hij langzamer gaat draaien waneer hij [B]te heet[/B] wordt.\r\n\r\nik heb intussen al uitgevonden dat dit zo is voor intels, maar voor AMDs weet ik het nog niet zeker.
Link naar reactie
[QUOTE=marijnator;415410]tot zover had ik het al uitgevonden, maar dat is niet wat ik nodig heb. ik wil dat hij langzamer gaat draaien waneer hij [B]te heet[/B] wordt.\r\n\r\nik heb intussen al uitgevonden dat dit zo is voor intels, maar voor AMDs weet ik het nog niet zeker.[/QUOTE]\r\n\r\nAls de processor te heet wordt, dan moet je niet het gevolg proberen te verhelpen door de processor minder hard te laten draaien, maar de [B]oorzaak[/B] proberen op te lossen.\r\nZelfs met een standaard koeler die goed gemonteerd is kan de processor niet [B]te[/B] heet worden, al draait ie 24/7 op 100%.
Link naar reactie
[QUOTE=marijnator;415446]wat eigenlijk ideaal zou zijn is dat ik de CPU bijvoorbeeld overklok op 10 GHz (niet dat dat mogelijk is:), maar stel) en dat als ie dan onstabiel zou worden hij de kloksnelheid zou verlagen tot hij wel stabiel was.[/QUOTE]\r\n\r\nIk vind het allemaal een beetje onrealistisch hoor....\r\nGa gewoon overklokken en als ie vast loopt, kijk dan eens naar de temperatuur. Is deze te hoog, dan zal je aan een andere vorm van koeling moeten denken, is deze goed, dan heb je een andere bottleneck.....
Link naar reactie
[quote=marijnator;415446]wat eigenlijk ideaal zou zijn is dat ik de CPU bijvoorbeeld overklok op 10 GHz (niet dat dat mogelijk is:), maar stel) en dat als ie dan onstabiel zou worden hij de kloksnelheid zou verlagen tot hij wel stabiel was.[/quote]\n\nTien GHz is inderdaad nog niet gelukt. Het wereldrecord staat op een respectabele 8,22 GHz met een oude P4 Prescott, en als ik me niet vergis gebruiken ze op dat soort snelheden speciaal geprepareerde moederborden (om hogere voltages te kunnen gebruiken) en vloeibare stikstof als koeling.\nIk denk dat je alleen zult gaan zien dat je PC bij te hoge overclocks gewoon niet start omdat hij tijdens de POST al blijft hangen, en zelfs als je daar al langs komt zal hij gewoon vastlopen, meer niet. Dan weet je dus dat je te hoog zit en moet je weer wat terugklokken.
Link naar reactie
ik bedoel eigenlijk ook niet [I]letterlijk[/I] 10 GHz. ik bedoelde eigenlijk het volgende:\r\n\r\nstel dat de CPU op 3 GHz overgeklokt nog net stabiel draait, maar dat hij na een half uur intensief gebruik op die manier, instabiel begint te worden. Als hij dan een tijdje op een lager pitje ging draaien zou dat geweldig zijn.
Link naar reactie
[QUOTE=marijnator;416034]ik bedoel eigenlijk ook niet [I]letterlijk[/I] 10 GHz. ik bedoelde eigenlijk het volgende:\r\n\r\nstel dat de CPU op 3 GHz overgeklokt nog net stabiel draait, maar dat hij na een half uur intensief gebruik op die manier, instabiel begint te worden. Als hij dan een tijdje op een lager pitje ging draaien zou dat geweldig zijn.[/QUOTE]\r\n\r\nNou, in dat geval is het heel simpel, zo werkt het niet, dus dat kan niet..... Als de processor instabiel is, dan is ie instabiel, dan moet je gewoon het overclocken terugschroeven, het voltage verhogen of de geheugentiming veranderen.
Link naar reactie
het is me nu wel duidelijk. alhoewel er wel iets dergelijks mogelijk is met intels (throttle), is het helaas niet mogelijk precies in te stellen wat ik graag wilde. wel jammer dat er zo weinig aan in te stellen is...\r\n\r\nik beschouw de kwestie hierbij als afgedaan.\r\n\r\ntoch hardstikke bedankt voor al jullie hulp!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...