Ga naar inhoud

PC wordt te warm!


Aanbevolen berichten

Ik heb dit probleem ook al een poos met mijn computer. Plotseling slaat de computer uit en start hij meteen opnieuw op. Dit gebeurt al vanaf de aankoop in 2005, maar slechts af en toe. Ik vermoedde overbelasting in de zin dat de CPU te heet werd. Daarna altijd het raam open laten staan voor de ventilatie en het probleem trad nog zelden op, te weinig om echt hinderlijk te zijn. De laatste tijd gebeurde het iets vaker. Ik heb toen een extra fan in mijn kast gezet (er was nog een derde aansluiting voor een fan op het moederbord naast de CPU-fan en de case-fan), maar dat werkte averechts. De PC sloeg om de haverklap af en resette, dus heb ik die extra fan er maar weer uitgehaald. Daarna las ik in een stukje papier wat in de doos van mijn mainboard zat dat je koelpasta tussen de CPU en de CPU-fan moet smeren, wat ik destijds niet gedaan heb en wat destijds ook niet bij de CPU bij zat.\r\n\r\nNu is mijn vraag is dit inderdaad een CPU-hitteprobleem of een voedingsprobleem (extra fan vraagt meer power)? Mijn tweede vraag is of het later alsnog mogelijk is koelpasta aan te brengen?\r\n\r\n--------------\r\nMainboard: ASUTeK A8V Deluxe, VIA K8T800 Pro chipset\r\nCPU: AMD Athlon 64, 3000+, 1800 Mhz, socket 939, 128kb L1, 512kb L2, temperature 39°, Fan 3375 rpm\r\nMemory: 1024 MB (2x512 MB) DDR-SDRAM PC-3200 (200 MHz) - [DDR-400]\r\nVideo: NVIDIA GeForce MX 4000\r\nHDD: WDC WD800JB-00FMA0
Link naar reactie
[quote]waarschijnlijk had je de Flow in je computer verstoord[/quote]\n\nMisschien heb je niet logisch nagedacht bij het plaatsen van die extra fan, en werd de luchtstroom juist verzwakt.\nHet plaatsen van een fan aan de ONDER-kant van de kast die achter naar buiten blaast bv werkt meestal averechts.\nWarme lucht wil \"natuurlijk\" naar boven, en wordt dus onder aangezogen (de kast IN-gezogen)\n\nKoelpasta:\nMoet DUN en EGAAL.\nOm dat voor elkaar te krijgen is er een methode:\n\nMaak alles VOORZICHTIG schoon, (bij jouw zo te horen is hij nog schoon...).\nMocht je daarvoor een oplosmiddel nodig hebben, gebruik dan één druppeltje terpentine, maar voorzichtig, want je wil die troep nergens op je goud-contacten.\nDan leg je een klein beetje koelpasta in het midden van de koelplaat. Moet een mooi \"toefje\" zijn, liever teveel dan te weinig, maar niet teveel als je snapt.\nDan positioneer je de koelplaat boven de processor, en in één draaiende en wrikkende beweging duw je ze op elkaar.\nIn één lange handeling ! Want,\nzo zal er geen lucht in de pasta zitten, die is door de uit-dijende paste verdreven, en zal de beste koeling plaatsvinden (warmtedoorgeving).\n\n! Iedere keer dat het koelblok eraf moet, herhaal je het: schoonmaken, en een toefje aanbrengen, en een beetje draaiend aandrukken.... En niet meer lostrekken.\n\nAls je namelijk de oppervlak(ken) dun insmeert gaat het een beetje fout:\nWant dat lukt je nooit egaal, en bij het op elkaar drukken \"vang\" je lucht in de laag, en lucht is een slechte warmte-geleider.
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;336749]Misschien heb je niet logisch nagedacht bij het plaatsen van die extra fan, en werd de luchtstroom juist verzwakt.\r\nHet plaatsen van een fan aan de ONDER-kant van de kast die achter naar buiten blaast bv werkt meestal averechts.\r\nWarme lucht wil \"natuurlijk\" naar boven, en wordt dus onder aangezogen (de kast IN-gezogen)[/quote]\r\n\r\nDat zal het geweest zijn! Ik heb de fan inderdaad onderin geplaatst omdat daar nog plek was. Na een dag van goed functioneren waren er gisteravond in korte tijd 5 spontane resets vlak achter elkaar. De wind was ook minder geworden. Computer uitgezet, opengeschroefd en met de stofzuiger erdoor (wat een stof trekt zo\'n apparaat). Het hielp niets, want het resetten bleef voortduren. Eenmaal kwam er ook een overclocking error en werd geadviseerd de bios-setup te draaien. Overclocking stond op Automatic en heb ik op standard gezet. Verder Cool \'n Quiet op enabled gezet.\r\nDaarna heb ik mijn draagbare koelkast (formaat minitower-pc) met open deur pal tegen mijn opengeschroefde pc gezet en nu draait hij weer naar behoren. Morgen zonder koelkast proberen en hopen dat de bios-instellingen voldoende zijn.\r\n\r\n[quote]\r\nKoelpasta:\r\nMoet DUN en EGAAL.\r\nOm dat voor elkaar te krijgen is er een methode:\r\n\r\nMaak alles VOORZICHTIG schoon, (bij jouw zo te horen is hij nog schoon...).\r\nMocht je daarvoor een oplosmiddel nodig hebben, gebruik dan één druppeltje terpentine, maar voorzichtig, want je wil die troep nergens op je goud-contacten.\r\nDan leg je een klein beetje koelpasta in het midden van de koelplaat. Moet een mooi \"toefje\" zijn, liever teveel dan te weinig, maar niet teveel als je snapt.\r\nDan positioneer je de koelplaat boven de processor, en in één draaiende en wrikkende beweging duw je ze op elkaar.\r\nIn één lange handeling ! Want,\r\nzo zal er geen lucht in de pasta zitten, die is door de uit-dijende paste verdreven, en zal de beste koeling plaatsvinden (warmtedoorgeving).\r\n\r\n! Iedere keer dat het koelblok eraf moet, herhaal je het: schoonmaken, en een toefje aanbrengen, en een beetje draaiend aandrukken.... En niet meer lostrekken.\r\n\r\nAls je namelijk de oppervlak(ken) dun insmeert gaat het een beetje fout:\r\nWant dat lukt je nooit egaal, en bij het op elkaar drukken \"vang\" je lucht in de laag, en lucht is een slechte warmte-geleider.[/QUOTE]\r\n\r\nDe CPU-fan is de standaard meegeleverde. Ik ben te weten gekomen dat daar al koelpasta op zit en dat je hem bij installatie alleen op de CPU hoeft te klikken zoals gebeurd.\r\n\r\nIs het nodig om dat af en toe te herhalen of helpt dat niet zoveel?
Link naar reactie
In princype, als koelblok niet van processor gescheiden wordt voor vervanging van één van die twee, hoef je daar nooit meer aan te komen, ALS die pasta er goed tussen zit.\nHet kan echter geen kwaad ééns in de vijf jaar de pasta te vervangen, omdat toch regelmatig (ééns in de 6 tot 18 maanden) een ont-stof beurt gegeven moet worden, als de PC nog leeft dan natuurlijk.\nMaar gewoon laten zitten áls het eenmaal goed zit, is ook een prima optie.
Link naar reactie
[QUOTE=Pim1979;336302]Op basis hiervan zou ik zeggen dat het niet de voeding is maar een overhitte processor...\r\nDe fan van de CPU draait ook niet hard is mijn eerste reactie, 5443 RPM is weinig volgens mij....\r\n\r\nDie oude Athlons worden wel heet......\r\n\r\nMisschien tijd voor een nieuwe PC of de CPU-fan vervangen door een meer geavanceerde.\r\nKoelpasta zou ook kunnen...[/QUOTE]\r\n\r\n\r\nMoet je er wel bijvertellen dat ze ook een 20 graden warmer mogen worden alvorens instabiel te worden.\r\nzomaar uitvallen is meestal wel wat anders.\r\nIn het bios is vaak in te stellen bij welke temperatuur de activiteit geknepen wordt.
Link naar reactie
Ik vlieg er bijna in...\n\nhhroel, je zal even een nieuwe topic moeten starten, want je hebt al een paar maal dit topic van leentje23 met jouw probleem bezocht.\n\nIk zat nu alles van Leentje23 terug te lezen, om erachter te komen dat het om twee verschillende computers gaat.\n\nEn als je een nieuw topic start, weet daar dan op zijn minst bij te zetten welke voeding erin zit, wat dat is cruciaal bij dit soort problemen.
Link naar reactie
Er staat daar niets over vermeld.\nIk denk dat het dan OK is, want het orginele topic van leentje23 is niet meer geloof ik...\n\nIk reageerde zo, omdat ik eerder meemaakte dat wanneer een bestaand probleem overschaduwd wordt door een nieuw probleem (ondanks dezelfde symptomen), er moeilijk onderscheid te maken is wat er al wel- en wat er nog niet geprobeert is. En ik vind dat lastig. Maar dit kan dus aan mij liggen.\n\nWe kunnen hier verder dan, en tzt zal ik het Modje vragen.\n\n\n(EDIT: ik zie dat je een nieuw topic gestart hebt)
Link naar reactie
Eerlijkheidshalve,ben ik ook niet gechammeerd,indien iemand anders mijn Topic zou kapen.\r\nDus hhroel,dit heeft geen pas,start zelf een op en kijk,dit werkt vele keren makkelijker.\r\nEven terug naar leentje23, m.i. heb jij duidelijk een voedings probleem.\r\nDe 12 Voltslijn mag normaliter 5 % boven en of onder deze spanning zijn.\r\nJou 12 V lijn is 12.43 dit is net op het randje,voor mij te weinig,\r\n12*0.95=12.40 Volt,startop eens zonder CD-Rom spelers enz. wat je echt niet nodig hebt.\r\nNu moet ik alweer Willem1940 gelijk geven,maak ook eens je voeding schoon,garantie ? schijte me schijt.\r\nKijk eens naar opgeblazen cq lekkende condensators op je Mobo.
Link naar reactie
Gaat het hierom ? van leentje23 ?\n\nMonitoring Chip : Winbond W83697HF\nVoltage CPU : 1.78 V\n+3.3V Voltage : 3.25 V\n+5V Voltage : 4.95 V\n+12V Voltage : 11.43 V\nProcessor Fan : 5443 rpm\nProcessor Temperature : 64.5 °C\nMainboard Temperature : 32 °C\n\nDat zijn iets andere spanningen dan wat je hierboven vermeld.\nEn dan is die 11,43 NET binnen de tolerantie die jij noemt, nl 4,75%\n\nMaar een ieder zou hier daarvoor even een betere voeding willen proberen als je het mij vraagt.
Link naar reactie
Maar het was mij al vier keer opgevallen dat alle spanningen daar aan de lage kant zijn. \n\nIk vraag me ook af\nVoltage CPU 1,78\nStandaard is dat 1,8 Volt lees ik, dus nu ook aan de lage kant.\nKan je hier niet gewoon uit concluderen (aangenomen dat er niet overgeklokt is) dat de CPU koeling niet genoeg is ?\nGeen pasta misschien ? Want de snelheid van de fan is hoog genoeg dacht ik....\nOf is Processor Temperature : 64.5 °C normaal, want ik lees andere AMD\'s die het op 35 doen.\n\nSorry maar er gaan bij mij nu gegevens van twee dezelfde klachten van verschillende mensen door elkaar lopen, dus het kan dat ik dingen herhaal, of naar de bekende weg vraag.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...