Ga naar inhoud

PC wordt te warm!


Aanbevolen berichten

Hallo,\r\nIk ben nieuw op dit forum.\r\nMijn probleem is het volgende. Mijn PC gaat regelmatig vanzelf uit; meestal binnen een uur.\r\nIk vermoed een koelingsprobleem. Ik wil mijn systeem testen. Daartoe heb ik Sisoft Sandra gedownload, (diverse keren, van verschillende plekken) maar op een of andere manier krijg ik steeds een foutmelding over een database die er niet zou zijn. Vervolgens heb ik Speedfan gedownload en de test laten doen. Fan 2 (ik neem aan dat dat de processorkoeler is?)koelt inderdaad veel te weinig, want hij staat op 63 graden. kast opengemaakt, stof erafgehaald, gecontroleerd of hij het doet en dat was zo. De andere (grote) fan aan de achterkant van de PC doet het ook gewoon.\r\nHopelijk kunnen jullie helpen.\r\nMarleen
Link naar reactie
Je kan Speedfan gebruiken:\r\n\r\n[URL=\"http://www.almico.com/speedfan.php\"]Speedfan[/URL]\r\n\r\nGaat je pc ook na een uur uit als je hem aanzet en niets opstart?\r\n\r\nJa, dan is het denk ik temp...\r\nNee, dan moet je eens gaan nadenken wanneer het dan wel gebeurt...\r\n\r\nBij kijken films of spelen games? dan kan het ook makkelijk je voeding zijn, welke voeding gebruik je (Hoeveel WATT en welk merk), ik heb net een zelfde probleem aangepakt in mijn systeem...\r\n\r\nKrijg je een Blue Screen of is het poef uit? (Dat laatste had ik)
Link naar reactie
Ik heb intussen inderdaad Speedfan gebruikt en nu lpas ees ik jouw antwoord.\r\nBij Fan 1 staat 0 RPM 32 graden en een groene balk (je zou dus denken dat die niet draait, maar de temp wordt wel goed bevonden??).\r\nBij Fan 2 staat 5444 RPM 64 graden en een rode balk. \r\nToen ik de pc openhad draaiden ze allebei wel (en nu dicht volgens mij ook wel, zo te horen)\r\n\r\nHet is ineens Poef-uit. Vooral als ik een spel op internet speel.\r\n\r\nHoe kan ik de voeding controleren dan? Ik weet niet waar ik de gegevens kan vinden, (zeker niet nu Sisoft sandra het dus niet doet)\r\n\r\nAlvast bedankt\r\nMarleen
Link naar reactie
Geef eens aan wat voor type proccesor er in zit en wat voor type koeling (een aftermarket bijv. zalman of de standaard koeler) er in zit.\r\nEen paar voorbeelden van proccesoren die nog wel eens erg heethoofdig kunnen worden: Intel Pentium 4 Prescott core en de Intel Pentium D-serie. Bij deze kan het wel normaal zijn dat de tempratuur boven de 60-graden komt. Zoek eens op het web naar CPU-Z, die geeft aan wat voor CPU er in zit. Die kan volgensmij ook het type moderbord achterhalen maar dat weet ik niet zeker.\r\nHeb je trouwens ook recent onderdelen vervangen? Het kan zijn dat je bijvoorbeeld de videokaaart hebt vervangen voor een kracthigere en dat de voeding het nu niet meer trekt.\r\nDe voeding controleren is een kwestie van dat ding er uit halen en inspecteren. \r\nJe kunt ook eventueel de voedig vervangen zo kun je zien of het de voeding was.\r\nOvergines hebben de meeste moderne degelijke voedingen beveiligingen tegen kortsluiting en overbelasing, waardoor ze zich uitschakelen,\r\nIk weet niet of het type moederbord dat je hebt of de proccesor een bepaalde techniek hebben dat als de tempratuur boven X-graden Celsius komt dat de boel wordt uitgeschakeld.
Link naar reactie
Hallo,\r\n\r\nDit is een al wat oudere PC (een jaar of 4 of 5). Er staat wel XP op. Vooral bij (eenvoudige !) spelletjes op het internet vliegt hij eruit. Nu ben ik al een hele poos (3 uur) op het internet aan het zoeken naar oplossingen voor mijn probleem, maar speel geen spelletjes en nu blijft de PC aan (alhoewel Speedfan dus zegt de 2e fan dat hij 64 graden is !!).\r\n\r\nIk heb geen enkel nieuw onderdeel geplaatst (nooit).\r\n\r\nIs er een eenvoudige manier om achter alle technische details van mijn pc te komen, zonder dat ik hem open moet maken of Sisoft Sandra (doet het bij mij dus niet) gebruik?\r\n\r\nIk ben een leek op computergebied .\r\n\r\nMarleen
Link naar reactie
Bedankt.\r\nMet PC Wizard heb ik de volgende zaken tevoorschijn getoverd. Kun je me hiermee verder helpen, of heb je nog meer nodig?\r\nMarleen\r\n\r\nMainboard : Unspecified K7S41\r\nChipset : SiS 741GX\r\nProcessor : AMD Athlon @ 1000 MHz\r\nPhysical Memory : 512 MB (1 x 512 DDR-SDRAM )\r\nVideo Card : Silicon Integrated Systems (SiS) SiS661FX/760/741/M661FX/M760/M741 GUI 2D/3D Accelerator\r\nHard Disk : SAMSUNG (31 GB)\r\nCD-Rom Drive : IDE-CD R/RW 8x4x32\r\nDVD-Rom Drive : SAMSUNG DVD-ROM SD-612F\r\nMonitor Type : C791 - 16 inches\r\nNetwork Card : Silicon Integrated Systems (SiS) SiS900 10/100 Ethernet Adapter\r\nOperating System : Microsoft Windows XP Professional 5.01.2600 Service Pack 2\r\nDirectX : Version 9.0c\r\n\r\n\r\nMonitoring Chip : Winbond W83697HF\r\nVoltage CPU : 1.78 V\r\n+3.3V Voltage : 3.25 V\r\n+5V Voltage : 4.95 V\r\n+12V Voltage : 11.43 V\r\nProcessor Fan : 5443 rpm\r\nProcessor Temperature : 64.5 °C\r\nMainboard Temperature : 32 °C\r\n :
Link naar reactie
Op basis hiervan zou ik zeggen dat het niet de voeding is maar een overhitte processor...\r\nDe fan van de CPU draait ook niet hard is mijn eerste reactie, 5443 RPM is weinig volgens mij....\r\n\r\nDie oude Athlons worden wel heet......\r\n\r\nMisschien tijd voor een nieuwe PC of de CPU-fan vervangen door een meer geavanceerde.\r\nKoelpasta zou ook kunnen...
Link naar reactie
Koelpasta Wat is dat dan? Kan dat ook in mijn PC en zo ja waar koop ik dat?\r\nOf gewoon een betere ventilator?\r\n\r\nIk heb voorlopig nog geen geld voor een nieuwe pc....\r\n\r\nVan de PC wizard benchmark test zul dan ook niet achterovervallen:\r\n\r\nProcessor Global Performance : 1266\r\nCache Global Performance : 0\r\nMemory Global Performance : 0\r\nVideo Global Performance : 77\r\nHard Disk Global Performance : 42\r\n : \r\nPC Wizard Rating : : \r\n 138.50 :
Link naar reactie
Koelpasta is dat gene dat de oneffenheden tussen de CPU en koeler opvult. Dit zorgt voor beter contact van de CPU met de koeler. Zo dun mogelijk aanbrengen.\r\nAls je een nieuwe koeler koopt zou als het goed is het er bij moeten zitten. Let ook op dat de koeler werkt met jou socket. Dat is AMD Socket A (ook wel AMD Socket 462 genoemt). Op welke socket de koeler past staat vermeld op de verpakking (als het goed is).
Link naar reactie
[QUOTE=Pim1979;336302]Op basis hiervan zou ik zeggen dat het niet de voeding is maar een overhitte processor...\r\nDe fan van de CPU draait ook niet hard is mijn eerste reactie, 5443 RPM is weinig volgens mij....\r\n\r\nDie oude Athlons worden wel heet......\r\n\r\nMisschien tijd voor een nieuwe PC of de CPU-fan vervangen door een meer geavanceerde.\r\nKoelpasta zou ook kunnen...[/QUOTE]\r\n\r\n5443 RPM is volgens mij wel veel hoor want mijn processor koeler die draait maar 1879 RPM en dat is volgens mij heel weinig
Link naar reactie
Vraagje: iemand die leek is qua computers nieuwe koeler laten plaatsen?\r\n(zelf heb ik het moederbord er uit moeten halen etc)\r\n\r\nHij zou ook warm kunen worden door veel stof in de computer.\r\nEen spel via internet vraagt niet veel van de computer. (zeg maar als ik het mis heb)\r\nHeb je niet een oud spel dat wel wilde draaien op deze computer?\r\nInstaleer deze dan eens om te kijken of het werkt?
Link naar reactie
Als het een \"gewone\" ouderwetse ventilator is op de koelribben van de CPU, met 4 boutjes, dan zou ik voorlopig niet dieper gaan dan zo maar alleen die 4 boutjes losdraaien, ventilator wegnemen van de ribben en een vlies keihard stof waarschijnlijk vinden boven op de ribben, zwartig/bruinig, dat door de fabrikant aangebracht lijkt als een matje maar het is echt alleen verzameld vuil dat er af moet.\r\n\r\nDat doe ik ongeveer 2x per jaar; de laatste tijd veel minder vuil daar en niet bovenop maar TUSSEN de ribben omdat ik \"eigenwijs\" die ventilator niet meer inblazend maar uitzuigend opleg.\r\n\r\nDaarna rustig dat ventilatortje weer monteren.\r\n\r\nVooral NIET de koelribben of de processor losmaken want dan krijg je priegelwerk; een goed met koelpasta gemonteerde processor kan langer goed blijven dan veel mensen, niet repareren wat niet defect is.
Link naar reactie
Een beetje paardenmiddel maar probeer dit eens : Maak je pc open en laat em en paar dagen openstaan graag op een plek die niet al te warm is dus niet in een kast. Richt er is een ventilator op, wellicht heb je die wel of kan je die ergens lenen. Kijk dan eens of de pc het wel blijft doen. Zo ja dan weet je zeker dat het een koelprobleem is.
Link naar reactie
[QUOTE=ELLoco;336409]Een beetje paardenmiddel maar probeer dit eens : Maak je pc open en laat em en paar dagen openstaan graag op een plek die niet al te warm is dus niet in een kast. Richt er is een ventilator op, wellicht heb je die wel of kan je die ergens lenen. Kijk dan eens of de pc het wel blijft doen. Zo ja dan weet je zeker dat het een koelprobleem is.[/QUOTE]Als er echt stof daar zit geconcentreerd waar ik dat verwacht, dan zal die proef, vrees ik, maar weinig uithalen.
Link naar reactie
Hallo allemaal,\r\nKennelijk weet niemand het op basis van mijn gegevens helemaal zeker.\r\nIn ieder geval gaat het om, inderdaad Willem, \"een \"gewone\" ouderwetse ventilator op de koelribben van de CPU, met 4 boutjes\".\r\nDaaronder zat niet echt veel vuil, echter wel op de propellors van de ventilator. Die is nu schoon en maakt een iets ander geluid, echter de temperatuur loopt nog net zo hard op.\r\nVandaag, tijdens een cd-rom spel, viel de pc al weer na een minuut of 20 uit. Na afkoelingsperiode een spel op internet geprobeerd en ook dat ging na 15 minuten al weer mis. En dat terwijl gisteren tijdens mijn speurtocht op internet naar oplossngen (en dus geen spelen!!) de pc wel 5 uur goed werkte (ondanks de eerder genoemde temp van 64 graden).\r\nToeval????\r\nIk weet nu nog steeds niet zeker of een nieuwe , betere, ventilator de oplossing gaat brengen ???\r\nNog meer adviezen????\r\nIk wacht met spanning af......\r\n\r\nMarleen
Link naar reactie
Er is ook nog de grafische kaart ofwel de videokaart. Dat is het onderdeel waaraan je aan de buitenkant je monitor aanvast koppelt. Aan de binnenkant is deze kaart in een zgn slot aan het moederbord bevestigd. Er zijn veel grafische kaarten waarop een piepklein ventilatortje is gemonteerd. Ook dat kan in de loop der tijd vervuild geraakt zijn..Zo ja probeer die zo goed mogelijk met kleine kwastjes of met behulp van een spuitbus met lucht te reinigen.\r\n\r\nMin vrouw zit op een wat oudere pc vaak spelletjes van internet te doen dan loopt die ook regelmatig vast. Het kan zijn dat het geheugen te kort schiet. Kijk ook eens of je schijfpartities FAT 32 zijn of NTFS. NTFS laat je pc beter werken. Elders in dit forum vind je een discussie hoe je van FAT 32 naar NTFS kan omzetten.
Link naar reactie
Je pc blijft uitgaan.\r\n\r\nStof lijkt het niet te zijn. Temperatuur is nog steeds hoofdverdachte, maar is niet zeker.\r\n\r\nIk blijf denken aan je voeding of aan een virus. Heb je je pc al eens gescand op virussen?\r\nWat je zou kunnen doen is avast antivirus installeren en een preboot check laten doen, dus voordat het OS wordt geladen. Als er dan een virus is, vindt ie hem zeker...\r\n\r\nHeb je niet iemand met een zwaardere/andere voeding? Want dat moet de eerste stap zijn volgens mij...\r\nJammer dat je de specs van je voeding niet kan opgeven.\r\n\r\nPim
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...