Ga naar inhoud

Hoe rot is uw Apple?


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Helemaal geen leedvermaak :mrgreen: \r\n\r\n[b]Beatles eisen recht op appellogo van Apple[/b]\r\nLONDEN - Twee giganten uit de muziekindustrie stonden gisteren in de rechtbank lijnrecht tegenover elkaar om een stuk fruit... \r\n \r\nAls het aan Apple Corps (het bedrijf dat de belangen van de voormalige popgroep De Beatles behartigt) ligt, mag Apple Computers zijn logo niet meer overal gebruiken. \r\n \r\nApple Corps, het platenlabel van de Beatles dat nu nog de belangen van de voormalige popgroep behartigt, heeft computerconcern Apple Computers namelijk voor de rechter gesleept wegens diens naam en logo. Volgens Apple Corps heeft het Amerikaanse computerconcern een schikking uit 1991 geschonden dat het zich niet zou bezighouden met de verkoop van muziek. \r\n\r\nHet conflict tussen de twee Apples speelt al sinds de jaren tachtig. Toen Apple Computer furore begon te maken met zijn personal computers vond Apple Corps de tijd rijp om het bedrijf voor de rechter te dagen wegens diens naam en logo. Uiteindelijk besloten de twee ondernemingen de strijdbijl te begraven omdat Apple Computers beloofde zijn werkterrein te beperken tot computers en telecommunicatie. Apple Corps kreeg naar eigen zeggen de exclusieve merkrechten voor de verkoop van muziek. \r\n\r\nTien jaar later begaf Apple zich met de muziekwinkel iTunes toch op het terrein van Apple Corps. Volgens Geoffrey Vos, advocaat van de Beatles, heeft Apple de afspraken geschonden omdat het downloaden van muziek hetzelfde is als het kopen van een lp in de jaren tachtig. Het concern eist behalve een schadevergoeding ook dat Apple Computer stopt met het gebruik van de naam en zijn veelkleurige appel-logo met hap eruit, in zijn iTunes-winkel. Het platenlabel van de Beatles is te herkenen aan een Granny Smith-appel. \r\n\r\nApple Computer geeft zich niet gewonnen en zegt dat het alleen digitale muziekbestanden verspreidt en geen lp’s en cassettebandjes. \r\n\r\n[url=http://www.telegraaf.nl/buitenland/36170281/Beatles_eisen_recht_op_appellogo_van_Apple.html]Bron: Telegraag[/url]
Link naar reactie
Waarschijnlijk, ja. Ze zullen momenteel niet zo breed zitten, en op deze manier kun je natuurlijk een hoop geld los krijgen. Tenminste, dat zal de achterliggende gedachte zijn, al moet ik nog zien of het gehonoreerd gaat worden. Ze zijn wat mij betreft gewoon te laat met hun claims en ik ben het ergens ook wel eens met de statement van Apple dat ze alleen digitaal werken. Verder kun je nog argumenteren dat Apple Corps een platenmaatschappij is, en Apple Computers niet. Ze verkopen de muziek, maar hebben verder niets met de muzikanten te maken voor zover ik weet. Beetje zoiets als BMG vergelijken met de Free Record Shop wat mij betreft.\r\n\r\nMaar ja, het is maar goed dat we dit soort dingen met een gerust hart aan de Amerikanen kunnen overlaten. Die hebben er een handje van om een patent/copyright/trademark eerst een paar jaar te laten \"schenden\" en dan pas aan de bel te trekken. Dan weet je tenminste zeker dat er iets te halen valt.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...