Ga naar inhoud

Zelfs pingen lukt niet.


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Beste lezers,\r\n\r\nHierbij zou ik graag even mijn probleem voorleggen aan jullie in de hoop een oplossing te vinden.\r\n\r\nIk wil een thuisnetwerkje installeren en gebruik hiervoor een router van Philips met ingebouwde ADSL modem. (model: CPWBS154). Hierbij heb ik de stappen beschreven in de handleiding gevolgd en wat betreft het internet werkt alles.\r\n\r\n1 pc is via een gewonen Ethernet aansluiting met de router verbonden, de andere pc gebruikt een draadloze netwerkkaart. Op de router is de Firewall uitgeschakeld, en DHCP ingeschakeld. Op de pc\'s staat ingesteld dat automatisch een IP-adres zal worden toegewezen alsook de DNS-server. Beide pc\'s draaien op WinXP Home.\r\n\r\nBeide pc\'s raken zonder problemen op het internet. Maar nu wil ik deze twee pc\'s uiteraard ook graag onderling laten netwerken om zo de printer en bestanden te kunnen delen. Hier gaat het echter mis... .\r\n\r\nPingen naar de router (adres: 192.168.1.1) lukt perfect. Ook het pingen naar een website (ik neem steeds google.be om dit te testen) lukt perfect vanop beide computers. Wat echter niet lukt is pingen naar de andere pc binnen het netwerk alsook, en dit vind ik bijzonder vreemd, pingen naar de eigen pc lukt niet.\r\n\r\nBijgevolg lukt het dus uiteraard ook niet om een verbinding te realiseren tussen de twee met de router verbonden pc\'s. En zoals ik al zei verbaasd het mij nogal dat pc\'s er ook niet in slagen te pingen naar zichzelf.\r\n\r\nIk hoop dat iemand mij hierbij kan verder helpen en enkele mogelijke oplossingen of oorzaken van dit probleem kan geven.\r\n\r\nAlvast bedankt!!\r\n\r\nVriendelijke groeten,\r\n\r\nGeoffrey
Link naar reactie
Bedankt voor je antwoord.\r\n\r\nBeide pc\'s hebben een andere naam en behoren beide tot de werkgroep thuis.\r\n\r\nBestanden en printers delen is geïnstalleerd en op beide pc\'s staat een map gedeeld.\r\n\r\nEén van de pc\'s heeft de naam \'laptop\', wanneer ik vanop deze pc laptop een ping doe naar laptop (dus een ping naar zichzelf bij wijze van spreken) dan krijg ik vier keer request timed out als antwoord...)\r\n\r\nZou het kunnen dat het probleem bij windows xp home ligt?
Link naar reactie
Nou dat is mijns inziens wel abnormaal dat je niet naar jezelf kunt pingen, tenminste op basis van ip adres en er van uitgaande dat alle firewalls uit staan.\r\nAls de pc waarop je werkt dan 192.168.0.2 heeft als ip, moet je via de commandprompt kunnen pringen naar zowel 127.0.0.1 alsook naar 192.168.0.2. Lukt dit niet, vooral dit laatste, dan staat er ofwel iets fout in de netwerksettings ofwel je netwerkkaart is niet meer lekker.\r\n\r\nMaar Sjouwer heeft wel gelijk. Goede kans dat je eens in je router moet kijken want het zou best wel kunnen zijn dat deze aan het bekabelde netwerk (die ene pc) en het draadloze netwerk 2 verschillende ip ranges gebruikt.\r\nZit pc 1 dan op 192.168.0.x en de draadloos op 192.168.1.x dan bevinden beiden zich in een ander netwerk en kunnen elkaar dus ook niet zomaar \"zien\" en derhalve ook niet pingen ook al zitten ze in dezelfde werkgroep, hetgeen overigens voor het kunnen pingen op ip weinig uitmaakt.\r\n\r\nIn dat geval zou je bij de instellingen van de router moeten kijken of daar iets in zit van een bridge funktie of andere funktionaliteit om bekabeld en draadloos met elkaar te verbinden.\r\nVaak hebben ze ook de mogelijkheid om hetzelfde netwerk in te stellen, in dat geval zou je het dan zo kunnen doen (voorbeeld).\r\nDhcp van bekabeld netwerk van 192.168.0.2 t/m 192.168.0.20 en voor draadloos van 192.168.0.21 t/m 192.168.0.30. In dat geval komen ze dan beiden op de 192.168.0.x range terecht en zou pingen weer mogelijk moeten zijn.\r\nLukt dat eenmaal, dan zal de rest ook vrij snel gaan lukken.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...