Ga naar inhoud

Illegale software


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Ik had deze vraag ook al (soort van) gepost in het software board. Maar aangezien ik daar geen reactie kreeg, probeer ik het hier.\r\n\r\nHeeft iemand van jullie weleens contact gehad met de BSA op hun werk? Boetes gekregen, of andere procedures ondervonden?\r\n\r\nOp hun site [url]www.maakdezaakinorde.nl[/url] staat al wel veel, maar ik wil graag wat meer inzicht verkrijgen via 1e hand waarnemers van de BSA.[/url]
Link naar reactie
Ik weet van een groot bedrijf (internationaal actief met veel vestigingen in binnen- en buitenland) waar die BSA letterlijk een inval deed. Was geen enkele aanleiding toe, maar ze deden het gewoon! Iedereen moest onmiddellijk stoppen met werken en naar de kantine. Na een paar uur(!) hadden ze van de tig PC\'s er 2 (twéé!) gevonden waarvan de licentie niet klopte: was een keer iets mis mee geweest en opnieuw geïnstalleerd waarbij er dus iets verkeerd is gegaan met de licenties. (Verkeerde Windows CD of zoiets). Een vette boete was het gevolg, terwijl er wel degelijk net zoveel licenties als PC\'s waren! Echte kommaneukers dus, die BSA.\r\n(Kommaneukers: personen die niet naar de geest maar naar de letter van regels, voorschriften en wetten kijken en er naar handelen.)
Link naar reactie
Ik heb net die SAMcheck gedaan op hun website. Ik heb één PC:\r\nUw IT infrastructuur: 67%\r\nMet zoveel computers en platforms heeft u een enorme hoeveelheid software. Het is van groot belang voor de concurrentiepositie van uw organisatie om te zorgen voor optimaal gebruik, effectief upgraden of elimineren van verouderde ongebruikte software en goed onderhandelen om gunstige contracten te bemachtigen.\r\n[img]http://www.wurksjops.nl/forum/images/smiles/n13.gif[/img]
Link naar reactie
Je hoeft daar inderdaad niet aan mee te werken. De BSA is geen officiële opsporingsinstantie en heeft geen bevoegdheden tenzij bijgestaan door politie/justitie.\r\nHet ligt er aan hoe je hier als bedrijf mee omgaat. Verkeerde windows CD is natuurlijk onzin, want het gaat om de licentienummers en voor de meeste windows cd\'s kun je zowat elk serienummer uit die groep (home, pro, corp etc.) gebruiken die bij de cd hoort.\r\nHet ligt ook aan de registratie natuurlijk. Beetje dom van dat bedrijf om zo\'n boete te gaan betalen als blijkt dat de zaken in orde zijn. Zeker als het maar om 2 pc\'s gaat, en men kan de juiste licenties overleggen, dan moet men in de gelegenheid gesteld worden om e.e.a. in orde te maken.\r\n\r\nEr zijn ook tal van verhalen van de BSA waarbij bedrijven wel de gelegenheid kregen om e.e.a. in orde te maken. Tegenwoordig met de controle\'s zijn ze strenger, bedrijven worden geacht de zaken in orde te hebben en hebben ze het niet maken ze kans op een boete.\r\nMaar er bestaat ook nog altijd zoiets als redelijkheid en billijkheid en vooral wat BSA en Brein en soortgenoten betreft \"onbevoegdheid\", als je er in trapt, heb je een probleem.\r\nWettelijk gezien hoef je die gasten niet eens binnen te laten. Maar wat ik daar nu lees Navy, komt volgens mij toch niet zo vaak voor bij de BSA.\r\nEn als je dan als bedrijfseigenaar de boete betaald, dan had ik ook als eigenaar een bedrag hoger dan de boete gevorderd aan de BSA, wegens kosten van het stilleggen van mijn bedrijf.\r\nDat ze dan maar naar de rechter gaan, kun je nog eens lachen.\r\n\r\nDus krijg je te maken met mensen van de BSA aan je deur, dan van tevoren goede afspraken maken over hoe de controle uitgevoerd gaat worden (dus niet hele bedrijf plat) en dat je gezien je bereidwilligheid om medewerking te verlenen, ook de kans krijgt zaken in orde te maken alvorens men boete\'s gaat uitdelen.\r\nGaan ze daar niet mee akkoord, dan deur dicht en tot ziens BSA, dat komen ze maar met justitie terug.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...