Ga naar inhoud

Netwerk uitbreiden, maar welke kabels en hardware?


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Goedemorgen,\r\nEven een schetsje van hoe het nu is en hoe ik het graag zou willen.\r\n\r\nNu komt op de begane grond de telefoonlijn binnen en wordt daar gesplitst mbv een (ADSL)splitter, waardoor ik boven in één kamer met meerdere PC\'s gebruik maak van het Internet. Boven in de kamer waar deze PC\'s staan, staat nl. het modem/ router van E-tech, waarmee ik toegang heb voor meerdere PC\'s.\r\n\r\nDe kamer waar deze PC\'s staan, is de werkkamer van mijn vriendin. Zij wil zo min mogelijk troep in de kamer hebben, terwijl ik er regelmatig aan het experimenteren ben met van alles en nog wat. De PC\'s kunnen elkaar onderling goed zien en komen allemaal het Internet op. Tot zover geen probleem.\r\n\r\nNu wil mijn vriendin me doen geloven dat ik toch echt liever op zolder zit met mijn systeempjes en daar verder kan klooien, zonder dat zij er last van heeft. Ik wil dus de Internet verbinding verder delen naar de zolder toe, zonder dat ik al teveel kabels door mijn huis krijg te liggen.\r\n\r\nIk heb voor mezelf ff een schetsje gemaakt om het visueel te maken, dan snap ik het allemaal wat beter.\r\n\r\nNu heb ik dus alleen tot de eerste verdieping toegang tot het Internet met meerdere PC\'s. Ik wil op de 2e verdieping een router bijplaatsen. Welke kabels heb ik nodig tussen de verschilende routers? Cross of gewoon straight? En ik weet toevallig dat de verschillende routers in verschillende IP-ranges zitten. (de E-tech op de 1e verdieping zit in de 10.0.*.* reeks en een US Robotics router die ik op de 2e verdieping wil hebben, zit weer in de 192.168.*.* reeks. Kan ik dit ongestraft wijzigen? \r\nIk denk dat alles wel zal lukken, maar vraag het toch liever eerst even voor ik mezelf van de buitenwereld afknijp :roll: .\r\nI.i.g. bedankt voor het meedenken.\r\n\r\nGr. Mike
Link naar reactie
die router 2 moet een switch zijn, je kunt geen router op een router aansluiten (en een switch is nog goedkoper ook) verder klopt het wat jij wilt, cross of strait maakt niet veel meer uit, mijn router acepteerd cross en straith dat is meestal zo\r\n\r\nedit : warom gaat er een kabel van de ene pc op de eerste verdieping naar die andere pc?
Link naar reactie
Hoi Richt,\r\n\r\nDank je wel voor je antwoord. Kun jij me precies het verschil uitleggen tussen een router en een switch?\r\n\r\n@Richt. Dat doet hij niet. Ik had daar aangegeven dat alles daar op de eerste verdieping staat, maar dat komt op het plaatje niet echt over.\r\n\r\n//- edit: lama, Google is best goed genoeg :) Nu kan ik internet nl. nog gebruiken...
Link naar reactie
Zie schema,\r\n\r\nAfhankelijk van de plaats van je modem/router kan je de switch op de eerste verdieping laten vervallen door de modem/router.\r\nUit ervaring weet ik dat de telefoondraad van de splitter naar het modem niet te lang moet zijn voor een storingsvrije verbinding.\r\n\r\nVerschil tussen router en switch.\r\nEen router is eigenlijk een soort computer die het dataverkeer regelt. Afhankelijk van je instelling deelt ie ook IP-adressen uit aan de pc\'s in het netwerk.\r\nSwitch is eigenlijk niets anders dan een soort slimme verdeelstekker.\r\nDe router regelt het dataverkeer door de switch heen.\r\nDe PC\'s die aangesloten zijn via de switch ontvangen hun sturing via de router.
Link naar reactie
Mij lijkt de oplossing van Herbert inderdaad ook het slimst. Je kunt overigens wel 2 routers op elkaar aansluiten Richt, maar dan zou je in feite de tweede als switch gebruiken en da\'s zonde of je moet heel moeilijk met je instellingen gaan doen, inderdaad niet aan te raden.\r\n\r\nAls je gaat kijken voor je materiaal, neem dan inderdaad een switch en laat je geen hub aanpraten. In feite is het vrijwel hetzelfde, behalve dan dat een switch zoals Herbert al zegt een slimme verdeeldoos is en een hub is een domme verdeeldoos. Een switch is sneller.:)\r\n\r\nDe switches sluit je overigens aan op de utp poorten van je router en dat kan met een gewone straight UTP kabel.
Link naar reactie
Wat ik al aangaf is een mogelijkheid.\r\nIk heb een tijdje geleden bij iemand ADSL aangelegd en die had problemen als ik een telefoondraad vanaf de splitter naar het modem op de 1e verdieping, daar modem direct bij splitter en utp-kabel naar boven.\r\nIn dat geval is de extra switch een optie.\r\nHet scheelt ook nog een extra kabel naar boven vanaf de router, nu is dat niet een argument.\r\nSoms voor echtgenotes en vriendinnen wel ivm de zooi van snoeren, mannen denken vaak practischer en vrouwen vinden het ook belangrijk dat het er mooi uit ziet. ;-)
Link naar reactie
Ik ben vandaag ff bij de lokale ICTboer geweest en die raadde mij aan om gewoon de router als switch te laten fungeren. \r\nIk ben nu dus ff aan het klooien om de boel aan de praat te krijgen voor ik de hele handel definitief verhuis en netjes maak. Maar tot op heden lukt het me nog niet echt (als in echt niet).\r\n\r\nIk heb op mijn modem/ router nu op een gewone poort een straight kabel aangesloten en daarop een Inexq router aangesloten. Die kan ik benaderen vanaf de PC die ik daarop heb aangesloten. (die dus in de toekomst op de 2e verdieping zou moeten komen te staan). Alleen kan ik nog niet met die PC het Internet op of een andere PC binnen het netwerk benaderen. Hardwareboer zei me dat ik de routerfunctie moest uitschakelen, maar ik heb ff de settings doorgenomen en begin me weer behoorlijk stom te voelen, want ik kan het zo gauw niet vinden.\r\n\r\nrouter is overigens de Inexq ISW054t ([url]http://www.inexq.com/[/url]). Op het internet kun je de instellingen zien. Zonder de andere router doet hij het prima, maar met de tweede wordt het geloof ik toch wel een probleem/ uitdaging.\r\n\r\nDenk dat ik morgen maar terug ga voor een switch... :-S \r\n\r\nOverigens houd ik het maar bij één switch. Mijn modem is een multi PC-modem/ router, dus ik kan direct vanaf het modem al meerdere PC\'s aansluiten.\r\n\r\nDus ik ga de tekening zoals Herbert die gemaakt heeft denk ik maar aanhouden, maar dan hou ik het bij 1 switch en 1 multi-PC modem/ router.\r\n\r\nI.i.g. heel erg bedankt allemaal.\r\n\r\nGr. Mike
Link naar reactie
Tja, daar gaan we dan, da\'s het probleem als je twee routers op elkaar aan wilt sluiten, ik gaf al aan dat dit nogal problemen kon opleveren. Niet alle routers vinden dit prettig.\r\nJe kunt het eens met een crossover proberen, als dat niet lukt, dan weer proberen met een straight kabel naar de wanpoort van router 2 en de router funktionaliteit in de router uitschakelen.\r\nDie moet sowieso uitgeschakeld zijn anders blokkeert hij het verkeer tussen router1 en de switchpoorten.\r\nDat word een leuke puzzel. Fijne tip van je lokale ICT boer alleen vergeet ie daarbij wel dat niet iedereen even handig met apparatuur en instellingen om kan gaan en niet alle routers hetzelfde werken.\r\nMet een switch was je al klaar geweest.:)
Link naar reactie
mijn netwerk lijkt veel op de jouwe alleen heb ik 1 etage minder\r\n\r\nbeneden heb ik het adsl modem staan op de eerste kamer heb ik dan de router / switch met 4 poorten\r\nhierop heb ik dan 3 switches en 1 accespoint staan, welke de andere kamers en wifi bedient\r\nde switches zijn 8 poorts en poort 1 heb ik de kabel van de router staan.\r\nmakkelijkste netwerk\r\nwel moet ik alles instellen wat ip nummers betreft om een lichte beveiliging van mijn wifi
Link naar reactie
Zo sjouwer, hebben we haast? :-|\r\n\r\nJe kunt praktisch elke router als switch laten dienen door de kabel van het router/modem in een \'gewone\' poort te doen. D.w.z. géén WAN, MDI of MDX poort, gewoon een poort waar je anders een pc op aan zou sluiten. Met een beetje geluk ziet die 2e router dat hij niet als router, maar als switch moet dienen. Overgens moet waarschijnlijk eerst het modem/router ingeschakeld worden en volledig opstarten, voordat de 2e router ingeschakelt wordt.\r\n\r\nProbeer dat eens :-)
Link naar reactie
[quote=benedykt]Zo sjouwer, hebben we haast? :-|\r\n\r\nJe kunt praktisch elke router als switch laten dienen door de kabel van het router/modem in een \'gewone\' poort te doen. D.w.z. géén WAN, MDI of MDX poort, gewoon een poort waar je anders een pc op aan zou sluiten. Met een beetje geluk ziet die 2e router dat hij niet als router, maar als switch moet dienen. Overgens moet waarschijnlijk eerst het modem/router ingeschakeld worden en volledig opstarten, voordat de 2e router ingeschakelt wordt.\r\n\r\nProbeer dat eens :-)[/quote]ik lees wel mee vanaf het begin\r\ndus zo direct en haastig antwoorden doe ik niet\r\nvoor mij situatie en denk ook voor hem de gemakkelijkste oplossing
Link naar reactie
Allemaal heel erg bedankt. Ik heb nu een switch geplaatst op een lanpoort van de router/ modem. Werkt als een trein. Alleen ben ik om het allemaal een beetje mooi weg te werken aan het knippen en krimpen geslagen. Ik heb nu wel verbinding, maar helaas is die zo langzaam als dikke str... door een trechter tegen de berg op met wind tegen. Vanavond thuis nog maar eens kijken of alle connectortjes wel goed contact maken. Ik ben iig een heel eind verder.\r\nBedankt allemaal!\r\n\r\nGr. Mike\r\n\r\nBTW. Kabeladertjes moeten toch zijn (van links naar rechts met het lipje naar boven) oranje-wit oranje groen-wit blauw blauw-wit groen bruin-wit bruin?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...