Ga naar inhoud

Zonnepanelen niet meer rendabel!?


HereIsTom

Aanbevolen berichten

Goede vraag @HereIsTom, terechte ook. Zolang mensen nog kunnen salderen zullen de zonnepanelen wel nog aangeschaft worden verwacht ik, daarnaast is het ook energiezuiniger. Wat weer zorgt voor een beter energielabel van woningen.

Vraag voor later is weer hoe de thuisbatterijen het gaan doen. Dit lijkt mij een ideale oplossing voor zonnepanelen als het salderen stopt. Hoe denk jij hierover Tom?

Link naar reactie

Ik heb hier nu offertes liggen van €4900,- voor 2000WP, ik vraag me af of je dat nog wel terug kan verdienen.

Thuisbatterijen zou inderdaad een ideale oplossing kunnen zijn, echter zijn die nog zo duur, duurder dan een zonnepanelen systeem, dat het absoluut niet rendabel is.

 

Airco Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Link naar reactie

De salderingsregeling vervalt pas in 2031, dus tot die tijd heb je nog om het terug te verdienen. Al zal dit per jaar wel afnemen natuurlijk.

De terugleververgoeding verschilt wel per energieleverancier, handig is dan ook om hierna te kijken: https://www.independer.nl/energie/info/zonnepanelen/terugleververgoeding.

Voor de thuisbatterij willen de VVD en ChristenUnie wel een subsidie van 30%, het plan is om dit volgend jaar in te voeren. Hierdoor wordt zo'n batterij al een stuk betaalbaarder voor iedereen en daarmee ook weer aantrekkelijker.

Link naar reactie

@NielsDie link over de terugeleververgoeding klopt niet meer!

Helaas gaan de meeste terugleververgoedingen per 1 juli allemaal flink naar beneden, ik heb al prijzen gezien van maar €0,05 en ook salderen veel leverancier nog maar per maand, dat betekent dat je de stroom die je teveel in de zomer opwekt in de winter kwijt bent!

Hier hebben wij nog een contract voor 5 jaar met een tarief van €0,25 maar met 2000WP zou ons dat de komende twee jaar maar €500,- per jaar opleveren, daarna nog minder!

aangepast door HereIsTom
  • Like 1

Airco Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Link naar reactie

@NielsVoor een goede thuisbatterij zit ju nu boven de €10.000,-, met 30% subsidie zou je dan op >€6600,- uitkomen. 
Capaciteit is dan 7kWh, wat voor een klein huishouden genoeg zou moeten zijn. De levensduur is ongeveer 10 jaar door de dagelijkse laad- ontlaad cycli. 
Bij optimaal gebruik en een stroomtarief van €0,50 zou dan de terugverdientijd zo’n 7,5 jaar zijn.

 

 

 

  • Thanks 1

Airco Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...