Ga naar inhoud

DeLonghi ECAM geeft geen stoom/melkschuim meer


TWK

Aanbevolen berichten

Dag beste mensen,

via Google ben ik op dit forum terechtgekomen. Ik heb een probleempje met mijn espresso volautomaat.
[img]https://eteninfo.nl/wp-content/uploads/2017/07/DeLonghi-PrimaDonna-S-De-Luxe-ECAM-28.465.M-koffie-discounter.jpg[/img]

Het gaat om de DeLonghi ECAM 28.465 M Prima Donna S. Deze machine is geleverd met een melkreservoir dat op de machine "geplugd" kan worden waarna deze melkschuim kan maken. In plaats hiervan kan ook een stoompijpje worden ingeplugd, welke heet water of stoom kan afgeven.

Het apparaat is 6 jaar oud, de garantie is verlopen. Ik heb altijd op tijd ontkalkt en e.e.a. goed gereinigd. Statistieken: 10K koffie, 11K melk.

Enkele dagen geleden is de machine gestopt met het maken van melkschuim. Stoomafgifte werkt ook niet meer. Als ik de melk knop indruk krijg ik op het schermpje enkele seconden de melding "Heating up, please wait..." waarna er niets gebeurt. Als ik de stoom knop indruk maakt de pomp wel elke seconde een bromgeluidje maar er komt geen stoom uit het pijpje.

Koffie maken werkt nog prima. Evenals de afgifte van heet water door het stoompijpje.

Ik heb de boel opengeschroeft en e.e.a. nagelopen aan de hand van het schema wat ik hier vond: https://www.coffee-automat.ru/files/uploads/28465.pdf

Ik dacht eerst dat het magneetventiel (nr. 76 in het schema) defect was en geen water richting de stoomgenerator doorgaf. Echter na deze vervangen te hebben doet het probleem zich nog steeds voor.

Na het wateraanvoer-slangetje van dit magneetventiel te hebben losgehaald blijkt dat er bij het maken van stoom geen water wordt aangevoerd door de aanvoerpomp. Zoals ik hierboven al aangaf maakt de pomp wel bromgeluidjes. Ook het magneetventiel maakt een zacht brommend geluid (de oude deed dit ook). Als ik kies voor heetwater-uitgifte komt er uit ditzelfde slangetje wel gewoon water, zoals het hoort.

Weet iemand waar het probleem verder aan zou kunnen liggen? :?: :)

Groeten,
Twan
Link naar reactie
Helaas heb ik geen kennis van dit apparaat, maar kan wel met je meedenken..

En maak wat fotootjes van het systeem en noem naast de namen van de onderdelen die je noemt in jouw verhaal, ook graag het stuksnummer uit de tekening. Misschien dat ik je dan aanwijzingen kan geven wat en hoe te meten.
Ik zie dat er ook een terugslagklep in het systeem zit, is die al bekeken?

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Ik heb wat foto's genomen en er wat onderdeel-nummers bijgezet:

Achterkant:
https://www.dropbox.com/s/nkf14xkz6zym2j6/IMG_7716.jpg?dl=0

Zijkant:
https://www.dropbox.com/s/vv7pbnntq8e6urm/IMG_2921.jpg?dl=0

Welk onderdeel nummer bedoel je met terugslagklep?

Bedankt voor het meekijken!
Link naar reactie
zie voor ventiel bij pomp https://www.partsnl.nl/koffie-onderdelen/delonghi/delonghi-ecam26455m-primadonna-s-delux-ecam26455m-0132215124-754357/ventiel-5513230831-koffiezetapparaat

Ik heb het vermoeden dat je het verkeerde magneetventiel gewisseld hebt. Ik denk dat het 86 moet zijn i.p.v. 76

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Ik zal z.s.m. de boel weer openschroeven en eens kijken in dat zgn "ventiel bij pomp".

Zoals eerder beschreven had ik eens het wateraanvoerslangetje dat van de pomp af komt losgehaald. Bij selectie "heet water" komt hier zoals het hoort water uit. Bij selectie stoom of melk komt er niets uit. Daarom denk ik dat het uberhaupt niet aan de magneetventielen kan liggen aangezien er uberhaupt geen water heen gaat.
Link naar reactie
Als ik in de beschrijving lees dan is er een afgepaste hoeveelheid water die via de heater wordt opgewarmd en richting stoompijp wordt gestuurd. Daar zitten wat thermostaten en een NTC op en die gaat via het door mij eerder genoemd ventiel nr 86.
Ik denk dat jouw ventiel nr 76 niet van pas komt bij het proces van stomen, het water takt al voor het ventiel af naar de speciale stoomheater.
Helaas kan ik de connectie tussen pomp en systeem niet duidelijk zien in de exploded view.
Dus het zou kunnen zijn dat deze heater stuk is of de thermostaten of de NTC Ook kan het ventiel 86 de oorzaak zijn.

Heb je trouwens het terugslagklepje in het waterreservoir getest?

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • 1 maand later...
Ik kon er even een tijd niet induiken maar ik heb 'm net weer opengeschroeft en nog eens goed gekeken.

Ik begrijp nog even niet waarom het aan het "ventiel bij pomp" zou kunnen liggen. De wateraanvoer werkt prima want ik kan er nog koffie en heet water mee maken. Als ik heet water laat stromen gaat dat ook via dit ventiel.

Wat betreft magneetventiel 86. Als ik heet water laat stromen (dit komt uit het stoompijpje) dan klikt dat magneetventiel en zie ik water door de slangetjes stromen die aan dit magneetventiel vastzitten volgens de groene pijlen in deze afbeelding:
[img]https://www.dropbox.com/s/ilwdniltufihrvh/IMG_2921%20copy.jpg?raw=1[/img]

Links onderin de afbeelding komt het water dus binnen. Bij het maken van heet water werkt het pompje dus zoals eerder aangegeven netjes. Echter bij het kiezen van stoom, maakt het pompje een ritmisch geluid en komt er vervolgens geen water door het slangetje na het "ventiel bij pomp".

Ik heb een filmpje gemaakt om het geluid te laten horen:
https://www.dropbox.com/s/nesalym0h4ohwtm/IMG_6222.MOV?dl=0

Ik had reeds getracht om de magneetventielen en stoomheater door te meten op weerstand. Ik ben een leek wat dat betreft maar volgens mij zijn ze niet defect, ik meette nog wel weerstand.

Enig idee wat ik stapsgewijs kan doen om de oorzaak te vinden? Ik weet het zelf niet meer...
Link naar reactie
Als eerst zou ik op zowel de stoomheater als op het magneetventiel 86 een proeflampje aansluiten om te kijken hoe het proces verloopt.

gaat dat goed dan denk Ik, dat je het circuit van ventiel 86 eens met een vreemde voeding moet bekrachtigen.

Dit is een 3-wegsventiel met waarschijnlijk 2 verschillende doorgangen qua doorstroming.

Je kunt de spoel dan wel ohms doormeten maar dat geeft nog steeds geen zekerheid of de klep wel wisselt van stand.

Dat zou je alleen kunnen testen door boven ventiel 68 pijpje 68 los te halen en de spoel van het ventiel met 230 volt bekrachtigen via een hulpkabeltje



[attachment=0]aansluiten-motor2.gif[/attachment]


Dan blazen en kijken of er wel doorgang is en welke kant uit.
Ook zou ik niet vreemd staan te kijken als de stoomheater helemaal dicht zit met kalkafzetting.

Dat zou je ook met doorblazen kunnen testen.

Voor dit soort werk heb ik een fietsventiel geprepareerd zodat hij precies in de leiding past en dan met de fietspomp doorblazen.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • 4 maanden later...
Goedemiddag,
Op dit forum terechtgekomen door een probleem met een Delonghi Ecam en dze post gevonden. Bij het Repair Café Lelystad heb ik nagenoeg exact dezelfde machine met hetzelfde probleem: wel koffie en heet water maar geen stoom. Het magneetventiel met nr. 86 van de tekening al vervangen door een ventiel uit een donormachine maar daarmee is het probleem niet opgelost.
Het zou zoals gesuggereerd de stoomheater kunnen zijn, die is voor €40 te vervangen en dus wel de moeite waard.
Natuurlijk ben ik benieuwd of de starter van deze post, Twan, het probleem heeft gevonden en weten te verhelpen. En nog een vraag aan "Lampje": als de machine tijdig en regelmatig is ontkalkt (dat weet ik overigens niet van deze machine) kan de stoomheater dan toch verkalkt en dus verstopt zijn?
Piet
Link naar reactie
Dag Piet,

Ik ben het vergeten hier te vermelden maar ik heb het uiteindelijk op kunnen lossen door inderdaad de stoomheater te vervangen. Is goed te doen, wel even goed opletten bij loshalen van de ventielen en bekabeling, dat je ze erna in de juiste manier terugdoet.

Ik heb hem op deze website gekocht, is nu zelfs in de aanbieding :)
https://www.mijnonderdelenhuis.nl/element-delonghi-koffiezetter-verwarmings-62780768.html

Veel succes ermee!

Twan
Link naar reactie
@Twanc,

Ik vind het heel jammer dat je, na de vele moeite die wij gedaan hebben om jouw probleem te analyseren, niet even de moeite hebt genomen om ons even in te lichten.
En te bevestigen, dat wat ik dacht, dus juist blijkt te zijn.
Want ik kende dit apparaat ook niet.
Maar door mijn brede technische kennis, jaren ervaring en door veel puzzelen de werking heb kunnen doorgronden.
En blijkbaar een goed advies heb kunnen geven.

Dat als je niet gereageerd had, we ook voor Piet weer in dezelfde puzzel waren beland en nu zeker kunnen stellen, dat het wisselen van het verwarmingselement stoom echt de oorzaak was.

@Piet,

Diagnose stellen aan de hand van donoronderdelen, kan je wel eens helemaal op het verkeerde been zetten.
En je door het probleem op deze manier proberen uit te sluiten er helemaal niet meer uitkomt.
En de juiste wijze van vervangen helemaal niet meer zult zien.

Want de techniek heeft overal wel een zwak punt in zijn ontwerp. In dit geval is dit de stoomheater, maar het had ook net zo goed het ventiel kunnen zijn.
Want het apparaat is niet voor niets overleden, zodat jij een conclusie trekt door bijv. twee defecte ventielen met elkaar te vergelijken.
En je technisch gewoon de bietenberg opgaat en er niet meer uitkomt

De enige manier om uit te sluiten is het theoretisch lokaliseren van de defecte component en dan meten en testen onder werkelijke omstandigheden, in dit geval met een losse voeding, zodat je daadwerkelijk kunt testen wat de component doet of niet doet.

En nu de vraag over het ontkalken van deze heater.
Ontkalken zal altijd helpen.
Maar dan moet je het wel goed doen en voortijdig.
Maar dat is zo vaak afhankelijk van zo veel factoren.
Hoe vaak moet je dit doen?
hoeveel is de verkalking?
Wat is de hardheid van het water?
Maar even zo belangrijk, zo niet de belangrijkste vraag: Hoe is de kwaliteit van de oppervlaktebehandeling van de heater.

Want ik ben in mijn werkzame leven zoveel verschillende verwarmingselementen tegengekomen, waar zoveel verschil in aanhechting van kalk was te zien, van haast niets tot volledig aangegroeid.

Daar is dus geen zinnig antwoord op te geven.

Ik heb net een nieuwe wasmachine gekocht, mijn oude AEG Lavamat, waar de magneetventielen van verkalkt waren, wilde ik na 27 jaar dienst niet meer uit elkaar halen, anders had hij nog jaren meegegaan.
Ik heb uit interesse het verwarmingselement er uit gehaald.
Om alle wilde verhalen van Calgon en al zijn marketing makkers eens te controleren.
Nou niets dus, nagenoeg geen kalk en dat na 27 jaar, hulde aan AEG, mijn eerste wasmachine was daar ook van en heb ik 25 jaar gehad.
Dus je mag raden, wat mijn enige eisen waren bij de witgoedboer, dat was een AEG met een borstelloze motor (geven ze 10 jaar garantie op) en ik heb verder nergens naar gekeken.

Brullen mijn kleinkinderen : "Opa wat heb je nu gekocht, als alleenstaande, een machine van 9 kilo? "

Nou geen moment spijt van gehad, want toch regelmatig zit hij gewoon vol.
Bijv. na de caravan vakantie.

En de bewaking van het ontkalken.
De tijd gaat n.l. veel harder als je denkt.
Ik schrijf met potlood op het keukenkastje, bij mijn Senseo altijd met potlood de datum van ontkalking op en die drie maanden is zo voorbij.

Want als je wat te laat bent met ontkalken, dan kan het ook zijn dat er stukjes kalk in het laagste deel van het element terecht komen, die niet helemaal oplossen en daar een plaatselijke oververhitting veroorzaken, waar de hitte op dat punt niet kan ontwijken en de spiraal te heet wordt en verbrandt.
En dan is het ook einde verhaal met vaak uitschakeling van de aardlek.

Grohe de kwaliteitsfabrikant van kranen en thermostaatkranen verbiedt de gepolijste kranen te ontkalken met azijn, dat schijnt de oppervlaktestructuur te verpesten.

Ook de Senseo mag niet ontkalkt worden met azijn, maar dat ligt hoofdzakelijk aan het probleem wat de afdichtingen hebben met azijn als hoofdoorzaak, deze lossen op. Misschien gaat ook hier de oppervlakte wel defect, maar het rubber is eerder.
Dus koop bij de drogist citroenzuur in poedervorm, is ook nog veel goedkoper als de zakjes van de koffiezetterfabrikanten.

Ik kan alleen maar tot de conclusie komen, dat als je zo'n dure machine hebt, je ook wat aan onderhoud moet doen en dat element een keer in de zoveel jaar gewoon preventief vervangt.
Heb je nooit rottigheid als het je niet uitkomt, op een verjaardagsfeestje bijvoorbeeld.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Beste Lampje,
Dank voor de uitgebreide reactie. Je hebt helemaal gelijk dat alleen door testen gevonden kan worden of iets defect is of niet.
Dat bleek wel weer. Bij de ECAM die ik onderhanden had was het niet het stoomverwarmingselement wat de geest gegeven had maar toch het[u] (onderste[/u]) magneetventiel. Dit vervangen en nu werkt alles weer naar behoren.
Met vriendelijke groet,

Piet
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...