Ga naar inhoud

Zijn we eigenlijk niet gek?


anoniem

Aanbevolen berichten

Een kennis van mij vroeg mij of ik nog toevallig een PC had staan, ze had weinig geld, en geen pc meer. Nu had ik nog een oude pc Windows 98 se staan. Die stond al enige tijd in mijn berging. Ik hem opgehaald, van de 256 mb intern geheugen 512 mb gemaakt. Er zat nog Internet Explorer 5,5 op, daar heb ik IE 6.0 voor in de plaats gezet. En dat ding is me daar toch snel! Onwijs! Surfen gaat supersnel, evenals mail ophalen. Ongelooflijk. Toen kreeg ik iets over me van zijn we eigenlijk niet giga veel geld aan het schenken aan Microsoft? Ok er zijn geen updates meer, en de mogelijkheden voor uitbreidingen op deze pc zijn ook nauwelijks aanwezig. Zelfs USB zit er niet op, is natuurlijk ook op te lossen met een kaartje. Mijn w7 pc, met een Q8300 processor 4 gb geheugen, wint het ternauwernood op snelheid bij het surfen! Iets om over na te denken....
Link naar reactie
Wel eens gehoord van Linux? Gratis, draait ook nog op oude pc's en bied nagenoeg ook alles wat je onder Windows kunt verkrijgen. En als jij en anderen dus steeds het nieuwste willen hebben en het moet Windows zijn kost dat dus geld met de wetenschap dat Windows een fors prijskaartje heeft bij aanschaf etc. Dus is het steeds je eigen beslissing om het nieuwste te kopen of niet. En het is ook bekend dat een nieuwe Windowsversie ook hogere eisen stelt aan de hardware. En nog een slotopmerking over de surfsnelheid onder W98 of W7. Het soort abo dat je hebt voor internetten bepaald de snelheid en heeft weinig meer te maken met de processorsnelheid (uitgezonderd dan de 8088 en zo). Met alle respect maar hier maak je dus een denkfout vind ik. Daarnaast ben je bij het surfen ook afhankelijk van de server waar jij je gegevens vandaan wilt halen. En ook ben je nog afhankelijk of je via ADSL en afstand naar centrale of kabel bent. Enige nuacering is dus bij dit soort vraagstukken wel op zijn plaats lijkt mij. En mijn ervaring is dus dat mijn oude W98 pc langzamer is dan die onder Vista of W7 en zelfs dan Linux, zeker bij het opstarten. Ligt dan weer aan het aantal processen die worden opgestart.
Link naar reactie
Zolang je met dat systeem gewoon aan tekstverwerking en zo doet, NIET op internet gaat en zo, is en blijft het voor de gebruiker een voldoende goed systeem. Echter: een boel programma's zullen er niet meer onder draaien, je IE6 is hopeloos verouderd wat beveiliging betreft, en nog van die dingen. Blijf je van internet af, dan krijg je geen virussen of spy- of malware binnen (en moet je er ook niet tegen beschermd zijn/worden) - ga je echter wel op internet dan speel je toch met vuur. (ook als je een cd of stick van een ander gaat gebruiken,.. - nu ja: stick... het heeft geen usb...) Dus twee dingen waar ik zo al direct aan denk: 'nieuwere' progs ga je niet kunnen installeren/gebruiken en je beveiliging loop ook hopeloos achter. ff een vergelijking die mank loopt: met een wagen van dertig jaar geleden kan je ook rijden...
Link naar reactie
[quote:43ef22cd1e="PC1"]Wel eens gehoord van Linux? Gratis, draait ook nog op oude pc's en bied nagenoeg ...[/quote:43ef22cd1e]Dit is te mooi voorgesteld. Ervan uitgaande dat iemand de GUI wil gebruiken, ook Linux vraag het een en ander van de hardware. Voor veiliger werken dan Windows 98, dan is dat zeker wel aan te raden. [quote:43ef22cd1e="PC1"]En het is ook bekend dat een nieuwe Windowsversie ook hogere eisen stelt aan de hardware.[/quote:43ef22cd1e]Ja, alleen geldt juist dat in mindere mate voor Windows 7. [quote:43ef22cd1e="PC1"]En nog een slotopmerking over de surfsnelheid onder W98 of W7. Het soort abo dat je hebt voor internetten bepaald de snelheid en heeft weinig meer te maken met de processorsnelheid (uitgezonderd dan de 8088 en zo). [/quote:43ef22cd1e]Met de essentie ben ik het eens, alleen is voor mij 8088 antiek. Zelfs Pentium I/II schiet wat betreft internet browsen volgen mij niet op. En heus, ik heb de apparaten in huis en dan zit er ook nog geen virusscanner op. De virusscanner is volgens mij trouwens de grootste snelheidskiller van de huidige PC's. [quote:43ef22cd1e="PC1"]En mijn ervaring is dus dat mijn oude W98 pc langzamer is dan die onder Vista of W7 en zelfs dan Linux, zeker bij het opstarten. Ligt dan weer aan het aantal processen die worden opgestart.[/quote:43ef22cd1e]Natuurlijk wel waar, maar ik zou besturingssystemen niet op deze manier met elkaar willen vergelijken. De hardware maakt echt wel uit en dan denk ik met name aan de hoeveelheid geheugen en de snelheid van de harde schijf.
Link naar reactie
Tja, belast de PC maar eens flink dan komt het verschil er wel uit rollen. Codeer maar eens een DVD of pak eens een bestand van een paar GB's uit of in met bijvoorbeeld Winrar. Of speel een grafisch wat zwaarder spel (lukt je niet eens om te installeren op die oude Windows). Grafisch wordt het allemaal mooier en dat kost ook kracht. Noem maar op. Een klein berichtje intypen via Wordperfect onder DOS op een 80286 zal net zo snel gaan als dit zelfde berichtje intypen in Word op een i7 systeem met Windows7. Dit ligt er dan weer aan hoe snel ik kan typen.
Link naar reactie
Probleem is dat de mens steeds meer wil, nml. hetzelfde als z'n buurman. :wink: Als je zo af en toe eens een briefje moet typen en afdrukken, dan heb je geen Word2007 nodig. Van het gehele MS Office pakket (met Word en Excel als voornaamste applicaties) heeft de gemiddelde gebruiker maar een fractie nodig van alle gebruiksmogelijkheden. Als je geen muziekliefhebber bent en je hebt bovendien geen "muzikaal" gehoor, dan ga je toch ook geen installatie kopen van vele duizenden Euro's......?
Link naar reactie
[quote:870ba1890d="Passer"]Echter: een boel programma's zullen er niet meer onder draaien, je IE6 is hopeloos verouderd wat beveiliging betreft, en nog van die dingen. Blijf je van internet af, dan krijg je geen virussen of spy- of malware binnen (en moet je er ook niet tegen beschermd zijn/worden) - ga je echter wel op internet dan speel je toch met vuur.[/quote:870ba1890d]Toen ik me aanmeldde bij dit forum beschikte ik slechts over een -toen al!- zo'n zes jaar oude laptop van HP. Daarop draaide probleemloos W98SE en heb met dat ding nog lang blijven internetten :lol: Inderdaad deed zich het probleem voor dat er steeds minder prog's overbleven die nog compatibel waren voor 98. Updates was ook al een aflopende zaak en HP gaf inmiddels ook geen support meer voor W98 systemen. Maar ik internette er vrolijk op los :D alhoewel het systeem nogal eens crashte. Maar geen nood, na een halve dag werk was ik weer online. Zoals reeds opgemerkt, was beveiliging echt het zwakke punt geworden. Recente versies werkten niet meer onder W98 of er kwamen geen updates meer voor dat besturingssysteem :cry: Ja, het onvermijdelijk kwam uiteindelijk toch.... een serieuze hardwarecrash van mijn laptop, de HD was ter ziele gegaan :cry: En nadien mijn huidige systeem, ook al redelijk gedateerd :lol: En mijn gebruikersnaam dateert uit deze periode, een verwijzing naar het OS wat ik destijds gebruikte Oh ja, onder W98SE kon ik gewoon USB-sticks gebruiken hoor. Daarvoor waren wel aparte drivers voor noodzakelijk, daar is nu natuurlijk ook niet meer aan te komen.
Link naar reactie
[quote:01399e354d="Henk Bakker"]Nu had ik nog een oude pc Windows 98 se staan. (..) Ik hem opgehaald, van de 256 mb intern geheugen 512 mb gemaakt. [/quote:01399e354d] Om wat voor een PC gaat het? Die uitbreiding naar 512 MB is wel voldoende voor Ubuntu Linux. http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Karmic#Hardware_requirements Met Windows 98 SE kun je, zoals Passer al zei, beter niet het internet opgaan.
Link naar reactie
Waarom niet ? Er zijn zo weinig Win98-systemen in leven dat het voor een moderne virus-schrijver niet eens interessant meer is zich daar op te richten ... Bovendien kan de grootste idioot zelfs met de beste virusscanner en W7 nog steeds virussen en troep binnenhalen. Als je met beleid werkt (niet iedere link volgen, etc) dan kun je zelfs zonder virusscanner werken. Virusscanners e.d. zijn slechts hulpmiddelen en geen doel op zich. Anyways ... De hardware wordt misschien sneller, maar door allerlei extra's die we er dan bij menen te moeten hebben raken we ieder beetje winst dat we hebben weer even vlug kwijt. Wat dat betreft is de keuze voor Linux (of welk ander OS dan ook) compleet irrelevant. Een goed effectief ingericht systeem zal altijd sneller zijn dan het nieuwste van het nieuwste dat volgestouwd is met allerlei ditjes en datjes.
Link naar reactie
[quote:9cb4d6b9b1="JaFO"]Wat dat betreft is de keuze voor Linux (of welk ander OS dan ook) compleet irrelevant. Een goed effectief ingericht systeem zal altijd sneller zijn dan het nieuwste van het nieuwste dat volgestouwd is met allerlei ditjes en datjes.[/quote:9cb4d6b9b1]De essentie lijkt waar, als puntje bij paaltje komt zeg ik toch onzin omdat een computer niet zomaar vol ditjes en datjes wordt gestopt. Ik heb slechte ervaringen met Linux (vergeleken) met WIndows wat betreft snelheid, laat dat heel duidelijk zijn. Dus wees erg specifiek om mij te overtuigen.
Link naar reactie
[quote:0755a2bf76="JaFO"]Bovendien kan de grootste idioot zelfs met de beste virusscanner en W7 nog steeds virussen en troep binnenhalen. [/quote:0755a2bf76]Maar is dat dan een argument, om massaal op Windows 98 Se over te stappen? Vergeet niet dat in Windows 98 en Millennium iedereen systeembeheerder was. In die tijd was het gebruikelijk, dat er veel van die systemen in de soep werden gedraaid. We kunnen toch niet in de middeleeuwen blijven leven. [quote:0755a2bf76="Hans.Vosman"] Ik heb slechte ervaringen met Linux (vergeleken) met WIndows wat betreft snelheid, laat dat heel duidelijk zijn. Dus wees erg specifiek om mij te overtuigen. [/quote:0755a2bf76] Waarin zou je overtuigd willen worden? Als je het over Linux wilt hebben, dan zou je wellicht beter een topic kunnen starten in OS Linux.
Link naar reactie
[quote:b2be01274d="jolo"]...Maar is dat dan een argument, om massaal op Windows 98 Se over te stappen? [/quote:b2be01274d] Dat niet ... maar om nu het nieuwste OS per definitie als 'veilig' te verklaren lijkt mij ook overdreven. [quote:b2be01274d] Vergeet niet dat in Windows 98 en Millennium iedereen systeembeheerder was. In die tijd was het gebruikelijk, dat er veel van die systemen in de soep werden gedraaid. We kunnen toch niet in de middeleeuwen blijven leven. [/quote:b2be01274d] Zoveel anders is het nog niet hoor. We mogen dan in theorie geen volledige admin meer hoeven te zijn. Voor normale gebruikers is het echter verschrikkelijk irritant om te moeten wisselen. Daarnaast zie ik nog regelmatig bij software staan dat admin-rechten vereist zijn ... [quote:b2be01274d]... Als je het over Linux wilt hebben, dan zou je wellicht beter een topic kunnen starten in OS Linux.[/quote:b2be01274d] Dat zou ik afraden ... de kans dat je dan iemand op z'n teentjes trapt als je de 'foute' distributie wilt gebruiken is vrij groot. ;) Maar alle gekheid op een stokje zou ik zeggen dat je als 'gewone' gebruiker eerder hinder hebt van Linux dan voordeel. De wereld om ons heen is teveel gefocused op Microsoft/Windows dat het je alleen lukt als je echt niks anders wilt. Je zou zo iemand net zo makkelijk een Apple kunnen verkopen ...
Link naar reactie
Ook via een onschuldige en simpele ingreep is het mogelijk om in Windows 7 als eigenaar weer het complete beheer over de harde schijf te krijgen. Net als onder XP..... Ik neem direct aan dat het wat minder veilig zal zijn, maar ik heb alle Windows versies altijd keurig "clean" weten te houden. Jarenlang en zonder her-installaties....! Het werkt aanzienlijk plezieriger. :wink:
Link naar reactie
Ik denk dat niemand gezegd heeft dat de nieuwste besturingssystemen 'veilig' verklaart zijn. Ze zijn echter wel minder onveilig, dan besturingssystemen waarvoor geen beveiligingsupdates meer voor worden uitgebracht. Voor degene die nog een oud exemplaar hebben staan met Win98 Se of Millennium Editie, kan het geen kwaad ermee te experimenteren. Zolang er maar niet op wordt gebankierd via het internet. Ik geloof overigens niet, dat je met een PC uit 1999 heel je leven mee kunt doen. Ik heb eens gelezen dat een CPU een levensduur heeft van twintig jaar. Een harde schijf zou een jaar of 5 mee kunnen gaan. Een optisch station een jaar of 3 denk ik. In ieder geval is zo een PC na verloop van tijd ongeschikt, om nog te gebruiken als hoofd PC. Dus dan ligt het aanschaffen van een nieuwe PC met Windows 7 toch wel voor de hand. En wat het uitschakelen van Windows 7 UAC betreft. Zolang de software en andere downloads van betrouwbare websites komen, verwacht ik geen problemen.
Link naar reactie
[quote:6efdedbf68="jolo"]En wat het uitschakelen van Windows 7 UAC betreft. Zolang de software en andere downloads van betrouwbare websites komen, verwacht ik geen problemen.[/quote:6efdedbf68] Dat was ook mijn idee. :wink: Net zoals het overdragen van de volledige rechten van het bestandssysteem van de "TrustedInstaller" naar de eigenaar/gebruiker/beheerder.....
Link naar reactie
ik heb pas weer een socket A systeem opgebouwd met een simpele single core athlon64, 1 gb ddr geheugen en een 250gb hd die ik toevallig had liggen. hij start sneller op als mijn corei7 met 6GB geheugen als die van de spinpoint F1 moet opstarten. browsen gaat ook nog super er op ja, we zijn gek. 99% van de mensen kopen een pc zonder te weten wat er in zit en waar het voor te gebruiken, en van de 1% die dat wel weten koopt volgens mij 99% een sterkere pc als daadwerkelijk nodig is........maar ja, hobby's gaan altijd over overdreven doen volgens mij :)
Link naar reactie
Wil je snelheid? Koop een mac. Tweedehands niet duur, en je krijgt er nooit spijt van... Geheim zit m verder denk ik wel in het OS. Heb ook nog n paar oude pc´tjes staan, maar heb daar allemaal XP opgezet ivm compabiliteit. Dan merk je het verschil wel... Voor de rest heb je wel gelijk van de ene kant, maar van de andere kant: Als je 98 op jouw computer zet wordt het toch weer n ander verhaal....
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...