Ga naar inhoud

Jaarlijkse oogmeting


anoniem

Aanbevolen berichten

Het is inmiddels ongeveer anderhalf jaar geleden dat ik een ogentest deed bij een opticien in [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=176382&postdays=0&postorder=asc&highlight=bril&start=40]dit brillen topic.[/url] Vorige week ontving ik een brief van mijn opticien om mij te herinneren aan een jaarlijkse oogmeting. Ik vraag me af of ieder jaar een oogmeting niet overdreven is. Ik dacht dat ik toch best zelf kan beoordelen, wanneer een nieuwe oogmeting nodig is. Om de drie jaar een oogmeting zou toch voldoende moeten zijn. Hoe zijn de ervaringen van de brildragers hier?
Link naar reactie
Ik heb al 3 keer zo een uitnodiging gehad maar ben er niet naar toegegaan. De bril die ik destijds bij hun had gekocht (220 euro) heeft het slechts een half jaar volgehouden. Ik ging er n.l op staan. :? Sindsdien koop ik brilletjes (lees) bij Blokker en Etos. Heb er ook altijd een paar in voorraad maar of dit slim is .....
Link naar reactie
het verschilt heel erg, voornamelijk leeftijds gebonden. als je onder de 23 bent en je hebt slechte ogen is het aan te raden elk half tot heel jaar je ogen te laten meten omdat je ogen tot je 23e groeien. daarna zijn controles niet meer zo belangrijk omdat doordat de ogen zijn uitgegroeit de verschillen toch marginaal zijn. het is wel raadzaam elke 4-5 jaar te gaan voor de zekerheid, maar thats it als je ogen last krijgen van ouderdom en je dus bv een leesbril nodig gaat hebben.....tja, lastiger. sommige mensen hebben ogen die snel achteruit gaan, sommige nauwelijks. maar als je niet continue je bril gebruikt zou ik pas gaan als ik er last van kreeg.
Link naar reactie
Zelf controle is een prima indicatie.... Bij de HEMA hangt een kaartje met diverse lettergroottes, toen ik een paar jaar geleden in de gaten kreeg dat de Abraham destijd een donkerbruin vermeoden kreeg.... wel 1.5 volgens het HEMA kaartje... en de opticien... 1,5... 8) Jaarlijks... generiek overdreven... tenzij je zelf een vermoeden hebt... 1x per 3 jaar prima. PS: ik heb hem dus de 1e keer wel door hem laten door meten om er zeker van te zijn dat er geen cylinder afwijkingen zouden zijn... immers ik werd als niet bril drager haast nooit gecontroleerd (behalve een simpel testje bij de PAGO)
Link naar reactie
Ik ben in 2005 aan staar geopereerd. Nieuwe lenzen er in gekregen. Een twee jaar terug had ik een nieuwe bril nodig. Dus ik ging naar de opticiën voor een oogmeting bleek dat voor verzien met of zonder glazen het verschil zo nihil was dat een bril voor verzien niet meer nodig was. Ik ben altijd brildrager geweest. Hoefde alleen maar een optische leesbril. Nou hoorde ik laatst dat naarmate je ouder wordt je ogen dusdanig kunnen veranderen dat als je altijd een brildrager bent geweest je het dan niet meer hoeft en andersom. (denk trouwens dat bij mij die nieuwe lenzen ook het nodige er toe bijgedragen hebben).
Link naar reactie
Ik ben 49 jaar. En de oogdruk meting? Die wordt toch als onderdeel van de oogmeting gedaan. Zo staat het op de website van [url=http://www.pearle.nl/uwogen/oogmeting/?gclid=CLmKv9HhwZsCFZF_3godSSogBA]Pearle.[/url] Ik lees in [url=http://www.plusmagazine.be/nl/gezondheid/dossier_ogen/artikel/448/glaucoom-overdruk-in-het-oog]dit artikel[/url]: Het meten van de oogdruk moet vanaf veertig jaar om de 1 tot 2 jaar gebeuren, vanaf 60 jaar jaarlijks. Dan zou ik volgens dat artikel nog een half jaar de tijd hebben om na te denken of ik weer naar Pearle ga, of naar een andere opticien. Verder zie ik in dat artikel een hyperlink waarin staat dat een zonnebril noodzakelijk is. Hoe zijn de ervaring daarmee. Vooral ook omdat Pearl bij die brief een korting-bon heeft meegestuurd van een zonnebril op sterkte, die geldig is t/m 31 juli 2009. Van zonnebrillen weet ik nog niet voldoende om te beoordelen of het wel een echte korting is. Want als er in het algemeen korting gegeven wordt op iets, dan is dat meestal op de advies prijs van de fabrikant.
Link naar reactie
Ik ben zo ongeveer mn hele leven brildragend (54 nu ) Vroeger -0,75 op re oog,plan links. Dit bleef zo tot mn 50e ongeveer toen kreeg ik last met leen. Heb nu een leesbrilleke met plus 2 en in de auto soms nog mn gewone bril of zonnebril @ zonnebrillen, mijn brillen waren changelights omdat ik een gigakoppijn krijg van zonlicht ( geconstateerdbij oogarts ) dus Sjouwer een zonnebril op sterkte was /is voor mijn een standaard stuk persoonlijke uitrusting Let er wel op dat t een kwalitatief goed ding is maar ik neem aan dat je daar bij een gerenomeerde opticien wel op mag rekenen. Oogdrukmeting weet ik niets vanaf behalve dat ik dat in een ziekenhuis zou laten doen , afwijkingen in de oogdruk zijn ALTIJD een reden om een arts in te schakelen ( ik ben verpleegkundige 8) )
Link naar reactie
[quote:f40e6f147b="gerben"]Ben je wel eens bij een oogarts geweest?[/quote:f40e6f147b] Nee, want bij mijn weten behoor ik niet tot de verhoogde risico groepen. En verder lees ik hier weinig over. In dit artikel wordt zo te zien onderzoek door een oogarts aangeraden http://www.belglaucoma.be/nl/patient-02.html Echter als ik het zoekwoord glaucoom intyp op de site van mijn zorgverzekering [url=http://www.agisweb.nl/Voor_Consumenten/Zoekresultaat?searchbase=0&searchrange=10&searchpage=1&pagepart=objectname%3Bdescription%3B&nodelocation=000000000005&freetext=glaucoom+]Agis[/url] vind ik geen info. In ieder geval bedankt voor de reacties zover.
Link naar reactie
Update Sorry Jolo voor t "uitschelden als sjouwer.. Ben deze week toevallig weer bij een opticien geweest want mn zonnebril moet vervangen worden. Dus eens even doorgevraagd, maar die mensen doen géén oogdrukmetingen. Is bij hun weten voorbrhouden handeling atrsten etc. Hoop dat je hier nog iets aan hebt Greetzz Anjo
Link naar reactie
Ik heb intussen wel de info gecheckt over [url=http://www.oogziekenhuis.nl/algemeen.asp?gID=16833]Onderzoeksmethoden bij glaucoom[/url] op de website van een Rotterdams ziekenhuis. Na dat te hebben gelezen doe ik liever geen oogdruk meting bij een oogarts, zonder eerst te zijn doorverwezen door een opticien naar de huisarts, die dan door zou kunnen verwijzen naar de oogarts.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Ik laat toch mijn ogen morgen meten bij de opticien. Heb best wel last van een branderig gevoel en vermoeiende ogen af en toe.De huisarts leek het beter een oogmeting te laten doen.Dus misschien toch een nieuwe bril. :roll: Edit: vandaag laten meten,helaas multifocale glazen nodig dus een nieuwe bril.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...