Ga naar inhoud

Halogeen


anoniem

Aanbevolen berichten

De gloeilamp wordt verbannen en men wil dat we aan de spaarlampen gaan. Dat is wel leuk maar wat is er nu mis met de gloeilamp? Goed hij wordt warm maar in ons klimaat is dat meestal niet zo'n bezwaar en hij geeft een mooi licht, niet zo kil. Een andere lamp die veel gebruikt wordt is de halogeen lamp. Een lastige lamp die eigenlijk op een lage spanning moet branden en daardoor een transformator nodig heeft. Goed er zijn er die ook op 220 werken. Nu vind ik de lichtopbrengst van de halogeen bedroevend. Op mijn zolderkamer heb ik 9 halogeenlampen van ieder 50 Watt dus 450 Watt aan energie. Ik vind het nog te weinig. Neem ik een gloeilamp van 100 Watt en die hang ik in het midden van de zolder dan heb ik een zee van licht. Hoe zit dat nou met het rendement? Iedereen zeurt over de gloeilamp maar hoe zit het met het halogeen? Voorlopig heb ik in huis nog veel gloeilampen ingebruik en dat zal nog wel even zo duren. Jack Marotick
Link naar reactie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gloeilamp#Rendement [quote:6f7ba33199]De gloeilamp staat ook bekend om zijn lage rendement. Het rendement is het licht dat de lamp produceert per hoeveelheid energie die je erin stopt. Het rendement van de 'gewone' gloeilamp ligt tussen 5 en 10%, d.w.z. bij een 100 W lamp, wordt slechts 5 tot maximaal 10 watt omgezet in zichtbaar licht. De rest gaat verloren in de vorm van warmte, vooral stralingswarmte (infrarood 'licht'). Bij een gloeilamp hangt het rendement direct samen met de temperatuur van de gloeidraad: als die hoger is verschuift het hele spectrum naar boven: het licht wordt witter; er wordt minder infrarood (=warmte) uitgestraald en meer zichtbaar licht. Echter: een hogere temperatuur bekort de levensduur van de gloeidraad, dus van de lamp, en dat is natuurlijk ook onvoordelig. Voor een normale gloeilamp wordt als beste compromis een temperatuur van ca. 2500 graden Celsius (2800 kelvin) aangehouden, wat een levensduur geeft van ca. 1000 uur. Bij een laagspanningshalogeenlamp wordt een temperatuur van ca. 2900 °C (3200 K) aangehouden. Dat betekent een veel hoger rendement: ca. 15 à 20%. De nieuwste lampen met HIR-technologie komen op ca. 30%. Ter vergelijking: het rendement van een spaarlamp is ca. 40%, van een tl-buis 65%. Dus: het elektriciteitsverbruik daalt als je een ouderwetse grote gloeilamp vervangt door een halogeenlamp, een tl-buis of een spaarlamp die dezelfde hoeveelheid licht geeft.[/quote:6f7ba33199]
Link naar reactie
Spaarlampen zijn eigenlijk ook al weer achterhaald, binnenkort gaan we allemaal aan de LED. Halogeen is alleen voor de sier, spotjes en zo, maar een kamer moet je er niet mee verlichten. Het rendement is vast triest, een gloeilamp, trafo erbij, kan nooit hoog zijn. Het rendement van spaarlampen is trouwens nog steeds bedroevend, hoogstens 10%. Maar altijd beter dan een gloeilamp (2%), of gewone TL (5%). En dan hebben we het nog niet eens over het rendement van de electriciteitscentrale, wat vroeger rond de 30% lag, en bij de modernere nog steeds niet meer dan 50% is.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...