Ga naar inhoud

Km heffing / registratie


anoniem

Aanbevolen berichten

Dit onderwerp, dat nu nog een ondergeschikte rol speelt, ook hier maar eens opgeworpen. Blijkbaar is niet iedereen doordrongen van de ellende die afkomt op de (woon-werk) automobilist. Er wordt dan ook nauwelijks aandacht aan besteed via de media. En dus heeft iedereen meer aandacht voor "Boer zoekt vrouw". Da's topactualiteit! :? [u:585c9715c2]Een paar nadelen[/u:585c9715c2]: - Ook volgens experts zal het nauwelijks bijdragen aan vermindering van de file druk - Exploitatie (denk aan de registratie apparatuur en administratie!) is een peperdure (miljarden) aangelegenheid - Er is geen enkele garantie dat andere vaste kosten (BPM, etc.) niet "bijgesteld" worden en er dus weer sprake is van verkapte graaizucht - Het systeem is niet van invloed op buitenlandse kentekens(!) - Het registratiesysteem kan meerdere doeleinden dienen (trajectcontrole b.v.) en dus "mis"bruikt worden - De overheid weet exact op welke [u:585c9715c2]datum[/u:585c9715c2] en [u:585c9715c2]tijd[/u:585c9715c2] je [u:585c9715c2]waar[/u:585c9715c2] uithing. (Big Brother) - De "rekening": Hoezo "privacy"? (Hee schat, wat had jij die dag daar te zoeken?) Waarom geen protesten en acties tegen deze potentiële, politieke miskleun van de eeuw??? Voordelen? Zijn er m.i. niet! Er zijn nml. geen alternatieven en de filerijder staat zeker niet voor z'n lol 2x per dag in die #%^file!!
Link naar reactie
have fun: http://www.fd.nl/csFdArtikelen/WEB-HFD/y2007/m11/d27/WEB-HFD40796 [quote:511b6a9944]NXP uit Eindhoven denkt voor euro 50 tot euro 100 de doos te kunnen leveren die aan de satelliet doorgeeft waar een auto zich bevindt. Deze doos bevindt zich op het dashboard. Via gsm, het systeem waar mobiele telefoons mee werken, kan de automobilist op het scherm van de dashboarddoos zijn rekening zien. De prijs die NXP voor zijn doos rekent, is veel lager dan het ministerie van Verkeer en Waterstaat vorig jaar dacht. Toen ging het ministerie uit van euro 200 tot euro 250 per stuk. Computersoftware Behalve NXP zijn er nog andere bedrijven die geld zien in rekeningrijden. Denk aan telecombedrijf KPN en ict-dienstverlener LogicaCMG . KPN kan zijn diensten aanbieden voor het gsm-gedeelte binnen het satellietsysteem. LogicaCMG kan de computersoftware ontwikkelen om de positiegegevens van een auto te verwerken tot een rekening. Andere bedrijven als Imtech hopen weer mee te werken aan het installeren en onderhouden van het handhavingssysteem. IBM, Siemens en Deutsche Telekom Ook grote buitenlandse ondernemingen als het Amerikaanse IBM, het Duitse Siemens en Deutsche Telekom hebben interesse. Zij hebben al in Zweden en Duitsland ervaring opgedaan met het aanleggen van de infrastructuur voor rekeningrijden. Invoering in 2016 Een commissie onder leiding van voormalig ANWB-directeur Paul Nouwen pleitte eerder voor invoering in 2012. Dat wordt waarschijnlijk niet gehaald. Eurlings wil de komende jaren eerst de proefprojecten realiseren. Het landelijke systeem van rekeningrijden zou dan pas rond 2016 volledig van kracht worden. Of Eurlings daadwerkelijk een jaar van invoering zal noemen, is onduidelijk, aldus een van de bronnen tegenover deze krant.[/quote:511b6a9944] Door de gigantische hoeveelheid gaan sms/gprs berichten echt geen moer kosten voor dit systeem. Mooi zou zijn wanneer BTW en/of BPM zou worden afgeschaf/dverlaagd en inplaats hiervan rekeningrijden, qua kosten zou het ook niet schrikbarend zijn en degene die veel rijden betalen meer, wat ook logisch is, eventueel navenant aan de hoeveelheid vervuiling die ze uitstoten. Wat jammer is is dat er dan nog steeds een soort dubbel systeem in combinatie is met oude auto's dus eigenlijk zouden die ook dat systeem moeten gaan gebruiken. Hopenlijk zal ik me in deze markt bevinden wanneer het geheel van start gaat.
Link naar reactie
[quote:3fd043a86d="Vandread"] Hopenlijk zal ik me in deze markt bevinden wanneer het geheel van start gaat.[/quote:3fd043a86d] Hopelijk zal ik geëmigreerd zijn als deze onzin van start gaat! :wink: Bezopen dure investering (miljarden!) voor een hoop lucht. Het lost geen bal op..... Dan is een oplossing zoals de SP deze voorstaat heel wat realistischer: afschaffen- dan wel drastisch verlagen van vaste kosten (zoals b.v. wegenbelasting een BPM) en verhogen van brandstofprijzen. Dan bereik je ook wat je wil: "het gebruik ontmoedigen en niet het bezit". Voordeel is dan ook dat lieden met "een wat nerveuze rechtervoet" gestraft worden, hetgeen met een registratiesysteem niet 't geval is.... Met name gezien het hoge Big Brother gehalte (het gaat de overheid geen donder aan wanneer ik waar was) en het feit dat dit systeem ook nog eens misbruikt kan worden voor allerhande andere zaken (trajectontroles b.v.) zoek ik mijn heil maar over de grens.....
Link naar reactie
Hogere brandstofprijzen.... wil je dat dit land nog geld verdiend in transport? :cry: Alsof dat "het probleem" ineens gaat oplossen.... Big Brother zit al in de meeste dure auto's, verzekeringstechnisch vaak verplicht, hoor ze ook niet klagen. Het kan ook van nut zijn voor je tenslotte. Verder zal het de belastingbetaler geld kosten, netzoals je nu van alles betaald, waaron belasting op benzine waarvan het meeste geld NIET richting wegen etc gaat...
Link naar reactie
Ik vind de stelling 'gebruiker betaald' niet zo gek. Alleen dan vind ik wel dat de BPM dus afgeschaft moet worden net als de wegenbelasting, gewoon 1 tarief per gereden km. Prima! En dat geldt dan uiteraard ook voor buitenlanders die in NL rijden, niet dat dat er nu zo extreem veel zijn, maar in sommige andere Europese landen moet je ook al betalen als Nederlander...
Link naar reactie
Hoe simpel kan het zijn? Ik stem ook voor het afschaffen van BPM/BTW en wegenbelasting, en het verhogen van de branddstofprijzen. Je ziet meteen wat je betaald per km, het geldt voor buitenlanders, én het heeft precies hetzelfde effect als het peperdure systeem wat ze nu in gedachten hebben. Dat het slecht is voor de transportsector is onzin, ook daar kan, net zoals nu, rekening mee gehouden worden.
Link naar reactie
[quote:8dcf8962c5="Vandread"]Big Brother zit al in de meeste dure auto's, verzekeringstechnisch vaak verplicht, hoor ze ook niet klagen.[/quote:8dcf8962c5] Oh......??? Da's nieuw! Ik weet heel zeker dat geen enkel apparaat weet dat mijnheer Jansen met z'n BMW7.. op 3 januari j.l. om 14:32 uur in Sittard zat...... En ook niet dat mevrouw Pietsersen in d'r 911 op 16 december j.l. om 11:47 uur in het centrum van Sneek reed. En da's nou net wat onze geliefde overheid straks allemaal wel weet...!!! En voorts: waar gaat het hele verhaal nou eigenlijk om? Welke stelling wordt verdedigd? Nou, simpel: "Autorijden moet eerlijker worden". "Niet het bezit, maar het gebruik belasten". "Per gereden kilometer gaan betalen". Welnu, daar is geen registratiesysteem voor nodig dat aan exploitatie en administratie miljarden gaat kosten! Als je dit hele verhaal gaat vertalen in brandstofkosten dan ben je d'r ook; dan betaal je ook per "gereden km". De voordelen? - Buitenlandse kentekens betalen mee - Er is geen miljarden slurpend registratiesysteem nodig en het geld dat bespaard wordt kan direct gebruikt worden voor verbetering en uitbreiding van het wegennet - Geen systeem dat ook voor andere doeleinden misbruikt kan worden - Dus geen "Big Brother" effect (En dus geen toename van het aantal echtscheidingen, omdat Jan niet aan Marie hoeft uit te leggen wat-ie op 16 januari om 13:37 uur in Zierikzee te zoeken had......) - Brandstofslurpers en lieden die van stevig optrekken houden zijn meer in het nadeel dan iemand die 't wat zuiniger aan doet Tja, en wat dat "Europees afzonderen" betreft: dat doen we toch al heel erg graag. Steeds meer Europese landen nemen eigen initiatieven..... En wij gaan er vrolijk mee door: Eurlings wil nu weer "licht overdag", terwijl de EU in Brussel kort geleden niet accoord ging. En ook net nadat Oostenrijk die lichtverplichting overdag weer heeft afgeschaft omdat het andere, grote nadelen gaf: andere weggebruikers werden over het hoofd gezien. Leve de EU! Kost m.i. alleen maar geld........ :cry:
Link naar reactie
Wie zegt dat de locatie word doorgegeven? Wie zegt uberhaupt dat dit publiek of zelfs door de overheid mis cq gebruikt zal worden? Er zijn heel veel aparaten die locaties bepalen van voertuigen, ik zit in die business namelijk ;) veel meer woorden ga ik er dus ook niet vuil aan maken.... er worden hier zo zwaar gespeculeerd dat er niet goed valt te discussieren.
Link naar reactie
[quote:97a5d58016="lion"]Als je dit hele verhaal gaat vertalen in brandstofkosten dan ben je d'r ook; dan betaal je ook per "gereden km".[/quote:97a5d58016] Het nadeel daarvan is dat steeds meer mensen in de grensstreek dan in het buitenland gaan tanken. Wat nu overigens ook al een probleem is voor de plaatselijke pompstations.
Link naar reactie
[quote:70a4fc91cb="egslim"]Het nadeel daarvan is dat steeds meer mensen in de grensstreek dan in het buitenland gaan tanken. Wat nu overigens ook al een probleem is voor de plaatselijke pompstations.[/quote:70a4fc91cb] Da's betrekkelijk. Zwaarder weegt het feit dat "alle buitenlandse kentekens" worden ontzien bij een regsitratiesysteem. En da's best een punt, want die dragen net zo goed bij aan filedruk en wegslijtage.....
Link naar reactie
[quote:a52c6e6fcc="Vandread"]Wie zegt dat de locatie word doorgegeven? Wie zegt uberhaupt dat dit publiek of zelfs door de overheid mis cq gebruikt zal worden? Er zijn heel veel aparaten die locaties bepalen van voertuigen, ik zit in die business namelijk ;) veel meer woorden ga ik er dus ook niet vuil aan maken.... er worden hier zo zwaar gespeculeerd dat er niet goed valt te discussieren.[/quote:a52c6e6fcc] De locatie zal niet worden "doorgegeven", maar onze onvolprezen overheid zal toch in een afrekening aan moeten geven waar het bedrag, dat voldaan moet worden, op gebaseerd is. Iedere tranactie dient verantwoord te worden door de schuldeiser. Het feit dat het systeem ook "misbruikt" zou kunnen worden, is ook al door anderen geopperd. Da's ook niet zo moeilijk voor te stellen, want een systeem dat Auto A op 2 plaatsen met 2 tijden kan registreren kan uitmuntend, net als nu, een "trajectcontrole" uitvoeren. Hoe dan ook; het aantal "ter zake kundigen" dat sterk twijfelt aan het nut van een registratiesysteem is stijgende..... Ook VROM had al becijferd dat het nut zeer discultabel zou zijn. Waarom miljarden pompen in een systeem dat per saldo nauwelijks een positieve bijdrage levert aan vermindering van de filedruk? Ook [url=http://km-heffing.petities.nl/]hier[/url] is overigens veel interessant leesvoer aanwezig!
Link naar reactie
[quote:ebaf3b284d="lion"]Waarom miljarden pompen in een systeem dat per saldo nauwelijks een positieve bijdrage levert aan vermindering van de filedruk? [/quote:ebaf3b284d] True, dat geld zouden ze veel beter in een Maglev kunnen investeren. Van 0 naar 500km/u in vier minuten, zonder tussenstops zou je in een half uur van Groningen naar Amsterdam kunnen. Veel beter dan met de auto! ;)
Link naar reactie
Met verhoging van brandstofprijzen ([u:3ed4656974]in combinatie met verlaging van de vaste lasten[/u:3ed4656974]!!!) gaan die files vermoedelijk ook niet weg, maar deze maatregel kost geen miljarden en mogelijk kunnen we die miljarden dan gebruiken voor o.a. verbetering van het OV en kunnen we de filedruk iets laten afnemen! Wat betreft "duur": let eens op hoe duur het allemaal wordt met dat registratiesysteem. Vermoedelijk duurder dan een systeem met een extra brandstofheffing!
Link naar reactie
Dus je hebt liever dat men meer betaald terwijl het geen nut heeft dan dat men tragt de stroming te beinvloeden, ben je ook mooi klaar mee. Wat heeft die vaste lasten verlaging dan voor nut? Renteniers kunnen leukere auto's kopen? Waar haal je die "miljarden" overigens vandaan? Kom niet met te eenzijdige anti sites aan, die zijn altijd wat rooskleurig en belichten de zaak slecht, net zal de betuweroute nog zo'n leuk dingetje :lol:
Link naar reactie
[quote:95c0a8e5a9="Vandread"]Jaaaa want met benzine prijs verhogen gaan de files wel weg :D uhr.... wat kost een litertje nu tov vroegah? hep ut nut? Je weet dat 2/3 naar de staat gaat? hehehe hoezo duur[/quote:95c0a8e5a9] In 2007 was de accijns op benzine €0,684 per liter. De benzineprijs zelf is ongeveer € 1,50, waarvan 19% dus ongeveer € 0,25 BTW. Totaal € 0,93 naar de staat. [url=http://nl.wikipedia.org/wiki/Benzineaccijns]Wikipedia[/url] Daar staat tegenover dat de olieprijs snel stijgt doordat het aanbod stagneert en de vraag uit vooral de ontwikkelende landen sterk toeneemt. Daardoor stijgt de benzineprijs ook en neemt het relatieve aandeel van de accijns dus af. Sinds 2002 is de olieprijs ongeveer verviervoudigd. Als die trend doorzet en in 2016 is de prijs weer verviervoudigd, dan betalen we straks ongeveer € 2,20 per liter - dat is zonder accijns! Ik verwacht dat wegtransport een moeilijke toekomst tegemoet gaat.
Link naar reactie
[quote:a996adca98="Vandread"]Dus je hebt liever dat men meer betaald terwijl het geen nut heeft dan dat men tragt de stroming te beinvloeden, ben je ook mooi klaar mee. Wat heeft die vaste lasten verlaging dan voor nut? Renteniers kunnen leukere auto's kopen? Waar haal je die "miljarden" overigens vandaan? Kom niet met te eenzijdige anti sites aan, die zijn altijd wat rooskleurig en belichten de zaak slecht, net zal de betuweroute nog zo'n leuk dingetje :lol:[/quote:a996adca98] Nee, ik heb liever ook niet dat er betaald wordt voor iets dat weinig tot geen nut heeft. In ieder geval niet het beoogde nut: vermindering van de filedruk. Het is echter wel een betere methode om een eerlijker verdeelsleutel te verkrijgen tussen "gebruik" en "bezit" van de auto! Waar ik die "miljarden" vandaan haal? Da's destijds door de overheid becijferd. Als je de exploitatiekosten, de administratiekosten en de overheadkosten bij elkaar optelt, dan is een bedrag van een paar miljard echt niet verwonderlijk! Verder "kom ik niet aan met eenzijdige anti sites"; de "anti" geluiden zijn eveneens afkomstig van VROM, Bovag, e.d. Daar zitten toch geen kleuters? Ik begrijp echter dat je de plannen van onze immer onvolprezen overheid als "heilig" beschouwt.......(?) :wink: En wat betreft HSL en Betuwelijn....: je moet wel regelmatig de Efteling bezoeken om te geloven dat daar op een redelijke termijn geld verdiend gaat worden. Zeker nu de budgetten al meervoudig zijn overschreden.... Als dat geld wat daaraan besteed is nou is gebruikt was om dat lamlendige, kwalitatief en kwantitatief beroerde OV eens wat op te vijzelen en uit te breiden, dan was het beter besteed geweest....... Een km registratiesysteem gaat net zoveel voordeel opleveren voor die filedruk als die carpoolwisselstrook destijds: nada, niente. Het verschil is echter dat dat een betaalbare blunder was. Als straks blijkt dat het systeem niet het verwachte resultaat oplevert, dan heeft de overheid weer een maagzweer van een paar miljard........ Maar je kunt (begrijpelijkerwijs) onmogelijk "tegen" zijn als je zelf in dat spul handelt..... :wink: (<<<[i:a996adca98]Hopenlijk zal ik me in deze markt bevinden wanneer het geheel van start gaat.[/i:a996adca98]>>>) Die man van Siemens laatst op de TV had ook al dollartekens in z'n ogen..... :wink:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...