Ga naar inhoud

Kabels, Kabels en nog eens Kabels !!


anoniem

Aanbevolen berichten

Als computerfreak heb je vast en zeker hetzelfde probleem als mij: Een hele rammel kabels naast je bureau. Erg lelijk en je kunt er lastig schoonmaken. Nu vroeg ik me af, hoe lossen jullie dit probleem op ? Ik heb een tijdje terug bij de Wibra kabelbinders gekocht... na dat werkt dus voor geen meter... 3 UTP kabels en het dingetje is vol... Daarom ga ik maar mijn kabeltjes binnenkort netjes "patchen" met zo'n kleine bindertjes, die ook bij botherhamzakjes zitten. Bij mijn TV meubel is dat namelijk toppie gelukt :)
Link naar reactie
Kabels zijn idd wel een groot probleem. Vroeger had ik eens een grote zelf gemaakte kabelgoot achter in mijn buro, was een houten bak met een klep er boven op, dit was wel erg effectief. Kon er alle kabels netjes in kwijt. Boven en onder een paar gaten er in voor de kabels die er uit moeten. Liggen er geen kabels meer op de grond, etc. Zit er aan te denken om er weer een te maken. Je kan het ook simpel doen met bijvoorbeeld door een stukje (flinke) dakgoot achter je buro te hangen. :) Groot voordeel is dat je geen kabels meer op de grond hebt liggen. Pas wel op dat je niet te veel stroomkabels etc bij elkaar propt, zorg voor voldoende ruimte en ventilatie, zodat de boel niet te heet word, anders krijg je weer andere problemen.
Link naar reactie
Ik heb mijn pc op de grond staan. Kabelzooi is dan net zo groot, maar op het buro niet meer. Alleen nog kabeltjes van muis en toetsenbord te zien, de rest duikt meteen achter het buro. Staat hierom een paar centimeter van de muur af. Tierips werken wel goed, maar owee als je een kabeltje los moet hebben. Kun je alles losknippen en weer opnieuw beginnen.
Link naar reactie
Ik heb een 4x4cm dikke kabelgoot achter mijn bureau gehangen. Ook aan de achterkant 2 stekkerblokken (1 links, 1 rechts, nogal groot bureau) met overspanningsbeveiliging. In serie geschakeld, dus het enige dat je nu nog ziet is een stekker van achter het bureau naar het stopcontact. Mijn laptop staat in een standaard z.g.a. tegen de muur aan, alle kabels gaan direct naar beneden richting de kabelgoot. Idem voor het kastje met de printer (in bureau geïntegreerd) en de bureaulamp. Toetsenbord+muis+internet draadloos, draadloze communicatie voor de TV staat op de nominatie. Toch handig, als je zelf een bureau maakt en overal rekening mee kan houden wat jíj belangrijk vind. Zo ook het bureau perfect op hoogte gemaakt. :)
Link naar reactie
Mijn bureau bestaat uit twee ikea kasten met een grote plank ertussen (lekker goedkoop en je kan er makkelijk in zagen). M'n computer in 1 zo'n kast (onder de plank), en gat in de plank waar alle kabels invallen. op het eerste gezicht ziet het er best netjes uit, 't wordt wat rommeliger als je achter de computer kijkt, maar daar kom ik toch bijna nooit.
Link naar reactie
Had je de link ook bekeken? http://www.vibrant.com/cable-messes.php Vooral server racks kunnen zeeën aan kabels opleveren. Ik heb er wel eens aan gedacht, zoiets aan het buro te schroeven. Zitten de kabels redelijk weggewerkt, en kun je ze er toch makkelijk weer uithalen. Ze zijn er ook langer, en met de haken dichter bij elkaar. Deze is bedoeld voor 19" racks, maar je snapt het idee wel. http://catalog.belkin.com/IWCatProductPage.process?Product_Id=198129
Link naar reactie
Ook hier dakgoot. Ik heb een eigen (schoonpa bedankt!) getimmerd zwevend bureau. L-vormig. Korte poot van de L is 2 meter, de ander over hele breedte van zolder, schat een meter of 4,5. Daaronder, tegen de muur aan, over zelfde lengte en breedte een dakgoot. Rand van 4 centimeter hoog en een 15 centimeter breed. Gewoon met de bijbehorende beugels onder het bureau en aan de muur geschroefd. Om de meter zit daar een stuk klitteband omheen gespannen. Dat houdt de kabels binnenboord. Soms zijn ze wat weerbarstig. Bij de hoek in het bureau en dakgoot is dit ook wel handig. Ook elektriciteitskabels lopen door de kabelgoot evenals dat de stekkerdozen (type langwerpig) er in liggen. Verder in de hoeken en her en der waar dat zo uitkwam, met een boormachine en zo een ding waarmee je rondjes kunt uitzagen, gaten in het bureau gemaakt van een 5, 6 centimeter doorsnee. Daar lopen alle kabels doorheen tussen monitoren en toestenborden en pc-kasten onder het bureau. Bureau is van multiplex met daarop een tig lagen parketlak. Alle overschot aan kabellengte werk ik weg in die dakgoten door ze in tegengestelde richting door te trekken. Er ligt dus helemaal geen kabel op de vloer noch op het bureau. Alles is weggewerkt naar onder het bureau en ligt daar in de dakgoot. Moet er eens een kabel uit is het even een beetje voorzichtig aan doen maar binnen een paar minuten heb ik em er altijd netjes uit. Kan zoiets iedereen die over een paar pc's beschikt en de ruimte heeft, aanraden. groetjes Ed
Link naar reactie
Nog een andere variatie op het thema. Mijn bureau bestaat uit een dik houten paneel uit de bouwmarkt van 2m50 bij 80 cm. Voor met twee poten en achter vast op een lat aan de muur. Hierop staan links en rechts achter twee LCD schermen, links er boven aan de muur mijn draadloos modem/router (een klein plat kastje van Linksys) en een hangende telefoon. Mijn twee computers staan samen links naast mijn bureau op een plank met wieletjes (wieletjes die je direct onder een computer kunt schroeven zonder te boren, zouden die bestaan?), zodat ik ze eenvoudig naar voren kan trekken als ik er achter moet zijn. Boven de computers een aantal boekenplanken waarop oa. een printer, radiotuner en audioversterker. Mijn luidsprekers hangen links en rechts boven mijn bureau tegen het plafond. De snoeren gaan vanaf de linker speaker recht omlaag naar mijn versterker. Op mijn bureau is het redelijk netjes, de twee schermen en toetsenborden en muizen (meestal één toetsenbord tegelijk, ik moet nog eens aan een KVM switch). Het rechter scherm is op het net aangesloten via een stopcontact rechts naast mijn bureau. De enige kabels op mijn bureau (die langs de achterkant lopen) zijn drie (verleng)kabels voor rechter toetsenbord en muis en de signaalkabel naar het rechterscherm. En inderdaad samengebonden met boterhamzakjesbindertjes (van het iets fraaiere type dat gebruikt wordt om kabeltjes meegeleverd met diverse apparatuur opgerold te houden en die ik altijd bewaar). Maar als je links van mijn bureau richting computers gaat, begint de chaos. Uit een rechthoekige plastic kabelgoot aan de vloer langs de wand komen telefoon en UTP ADSL kabel (splitter beneden in de meterkast ivm. andere telefoons) en een coaxkabel voor radio/TV. Achter de computers een wirwar van netsnoeren, audiokabeltjes van computers naar de versterker, printerkabels, scanner, muis en toetsenbordkabels, netwerkkabels vanaf de router, etc. Hoe dat netter zou kunnen zou ik echt niet weten. Netvoeding gaat via een paar van die stekkerdozen met zo'n rood lampje/schakelaar. Zit ook nog een overspanningsbeveiliging in. Na gebruik gaat alles uit via één zo'n schakelaar, behalve de voeding van de computers zelf. Ik vind het altijd irritant als ik achter of in de computers moet zijn, USB en kaartlezerslots zitten weliswaar aan de voorkant, maar even de muis, toetsenbord en monitorkabels los halen als er weer eens iemand's computer nagekeken moet worden, is wat lastiger. Omdat de computers vanaf mijn bureau net niet bereikbaar zijn heb ik bij de meest gebruikte opstarten vanaf het toetsenbord in de BIOS aangezet. Ik moet nog eens nagaan hoeveel extra electriciteit dat kost. Verder vraag ik mij af of dat nog werkt bij het gebruik van een KVM switch. Eigenlijk iets voor het brillentopic: Omdat mijn schermen vrij ver weg staan had ik een leesbril nodig om op ca. één meter scherp te kunnen zien. Na allerlei metingen kwam de opticien toen met een dure bril op de proppen. Iets bifocaals waarmee ik zowel dichtbij kon lezen als op mijn schermen kon kijken. Dat werkte van geen meter dus ben ik voor zijn computer gaan zitten op een meter afstand en ben gewoon wat glaasjes gaan uitproberen tot het me beviel. Ik ben nu de gelukkige(?) bezitter van drie verschillende leesbrillen, éen voor de computer, één voor lezen in bed en één om de krant te lezen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...