Ga naar inhoud

illegaal downloaden


anoniem

Aanbevolen berichten

Wat vinden jullie van illegaal downloaden? Ik heb net op Pirate Bay (het hol van de leeuw dus!) een pittige diskussie gevoerd met de piraten ( volg de link http://suprbay.org/showthread.php?t=6277) Ik wilde hun duidelijk maken hoe het voor een muzikant/componist is om te overleven temidden van de illegale downloadcultuur. Ben benieuwd naar jullie reactie.
Link naar reactie
Het feit dat je het [b:53a136f96b]illegaal[/b:53a136f96b] downloaden noemt, betekend voor mij al dat je niet weet waarover je praat. Het is in NL toegestaan om muziek te downloaden en het kan daarmee niet illegaal zijn. Dit is dezelfde insteek als Brein hanteert, gooi het in het hokje "illegaal" en ga dan kijken hoe je het kan uitbannen zonder verder te kijken naar een werkelijke oplossing. Ps. En als ik volgens jou niet mag downloaden, waarom betaal ik dan een extra belasting op mijn blanco gegevensdragers?
Link naar reactie
Ik wil best betalen en zeker aan de artiest, maar niet aan een al die managers en platenbasen die artiesten en de consument uitmelken. Bovendien gaat het volgens mij niet zo slecht met deze industrie als ze doen voorkomen, er gaan miljarden in om. Dat deze niet altijd bij de juiste persoon terecht komt is niet de schuld van de consument, maar van deze hele industrie zelf. Bovendien zijn er ook genoeg onderzoeken die beweren dat het "illegaal" downloaden juist een positieve effect heeft, mensen blijken juist meer CD's te kopen en onbekende artiesten breken hierdoor sneller door. Onderzoeken die het tegendeel beweren blijken vaak in opdracht van te werken.. Niet elk "illegaal" nummer zal ook echt in de winkel worden gekocht (zouden ze willen :P) Deze industrie weigert gewoon elke vorm van vooruitgang en gaat niet met zijn tijd mee. Het is dan ook de schuld van deze personen zelf dat mensen illegaal gaan downloaden, want als je het legaal doet word je gewoon keihard afgestraft (bedenk maar eens aan wat voor restricties er allemaal op die muziek zitten en crasht je pc mag je alles dood leuk weer opnieuw kopen, want een kopietje maken is niet toegestaan. Muziek winkel failiet? Dag dag licenties, mag je ze weer bij een andere winkel opnieuw kopen. Owh u wilt het ook in de auto afspelen, ja dan dient u weer opnieuw een licentie te kopen. :x ).
Link naar reactie
Ook in ben van mening dat muziek downloaden moet kunnen. Natuurlijk missen de artiesten/platenlabels dan omzet. Echter ze winnen ook weer omzet omdat veel onbekende muziek verspreid wordt als het goed is. Mensen raken dan bekend met de artiest en kopen vervolgens een cd. Daarnaast is het ook een grote misopvatting dat iedereen de cd/dvd zou kopen als downloaden illegaal zou zijn. Ik zou nog geen 1% kopen van wat ik download... Zeker niet met deze belachelijke prijzen voor cd's en dvd's. En het betaald downloaden van muziek en/of films begin ik al helemaal niet aan met die waardeloze DRM, dat levert alleen maar irritatie op als het weer eens niet goed werkt, of je wil het op een ander medium afspelen.
Link naar reactie
Ik download veel muziek die niet te koop is. Mijn laatste aanwinst is van een Haagse popgroep uit de 60er jaren Daddy's Act Als ik die eerlijk wil kopen dan kan dat helemaal niet want zelfs de platenmaatschappijen weten niet eens meer wat ze in de 60er jaren hebben uitgebracht om mee te verdienen. Los daarvan vind ik dat artiesten moeten gaan optreden voor hun inkomsten. Het is natuurlijk wel erg gemakkelijk om zo'n 3 keer per jaar een studio in te trekken en dan daarna de kassa het werk te laten doen. Jack Marotick
Link naar reactie
[quote:9cc7646d65="elZina"]Ik wilde hun duidelijk maken hoe het voor een muzikant/componist is om te overleven temidden van de illegale downloadcultuur. Ben benieuwd naar jullie reactie.[/quote:9cc7646d65] Als ik het goed begrijp ben jij een kleine artiest die moeite heeft om daar voldoende inkomen uit te halen, en dat laatste is volgens jou de schuld van muziekdownloaders. Corrigeer me aub als ik jouw positie tot zover verkeerd interpreteer, want daar baseer ik de rest van mijn antwoord op. De fout die je maakt is dat je de schuld van je moeilijkheden aan downloaders geeft. Beginnende artiesten hebben het altijd moeilijk, en de meeste redden het niet. Een nichtje van mij gaf zichzelf vijf jaar om kunstenares te worden, ze schildert, dus met downloaders heeft ze niets te maken. Ondanks dat ze veel talent heeft is het haar niet gelukt om er voldoende mee te verdienen. Verreweg de meeste artiesten wacht hetzelfde lot, en dat was al zo vóor de uitvinding van het internet. Met downloaden had het toen niets te maken, en nu is vooral een populaire zondebok.
Link naar reactie
Internet draagt juist bij aan het succesvol worden van bepaalde onbekende artiesten.. ? Er was laatst zelfs een artikel over een regiseur die eerst niet blij was dat z'n film was uitgelekt, echter aangezien hij amper een reclame budget had en de downloaders op sites zijn film positief beoordeelde was hij er uiteindelijk toch blij mee, anders was zijn film een stuk minder bekend geworden.
Link naar reactie
Denk dat TS dezelfde filosofie hanteert als o.a. Brein, aangezien hij ook niet reageert op het topic wat hij nota-bene zelf heeft geopend op the pirate bay en hier.... eerst moord en brand gillen en vervolgens niks van je laten horen.... Zoek het niet slagen van je carriere niet bij het internet of de downloaders, maar zoek een baan, zoals je zelf al oppert op je website...
Link naar reactie
denk dat internet inderdaad wel helpt bij het bekend worden van een groep. ben effe de naam kwijt van het meisje, maar via haar myspace is die dus vrij bekend geworden. verder zie ik geen probleem met het downloaden van muziek. ik download regelmatig wel eens een aantal liedjes van een groep, en als ze me bevallen koop ik er achteraf dikwijls een cd van.
Link naar reactie
[quote:4c4232ada5="Venzent"]Denk dat TS dezelfde filosofie hanteert als o.a. Brein, aangezien hij ook niet reageert op het topic wat hij nota-bene zelf heeft geopend op the pirate bay en hier.... eerst moord en brand gillen en vervolgens niks van je laten horen....[/quote:4c4232ada5] Bij de pirate bay reageerde hij later wel, tweede pagina onderaan.
Link naar reactie
[quote:03d34113b2="Japie III"]ja maar als je het via torrents doet, dan moet je uploaden = illegaal toch?[/quote:03d34113b2] Zucht.... Ja....het uploaden is illegaal...het DOWNLOADEN niet (en dat is de stelling in deze)....Het feit dat je upload als je download met torrents staat er los van... Muziek downloaden is niet illegaal....En dat is waar het hier om gaat.. Jij mag van een nieuwsserver 1000'en gigabytes aan mp3's downloaden, ook van cd's die net in de winkel liggen, je mag ze op cd branden en er naar luisteren of lekker naar je mp3-speler kopieren en beluisteren etc etc... dit is allemaal legaal..... Beschikbaar stellen aan een ander (uploaden bijv.) mag NIET.
Link naar reactie
[quote:c9fb9a8907="ricola"]Zijn er ook programma's waar je alleen kan downloaden en niet uploaden? Want volgens mijn weten uploaden alle torrent en emule programma's. Ik bedoel natuurlijk niet sites zoals rapidshare waar je alleen kan downloaden, maar echte download programma's.[/quote:c9fb9a8907] Newsservers....eigenlijk bijna alleen maaar voordelen. Wordt een beetje veel om de gehele werking uit te leggen, maar [url=http://www.binaries4all.nl]hier[/url] staat alles heel mooi (nederlandstalig) uitgelegd.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...