Ga naar inhoud

Hoeveel stroomverbruik


anoniem

Aanbevolen berichten

Afhankelijk van je computer en beeldscherm is 120 tot 200W een mogelijke waarde. Wanneer ik mijn stroomverbruik in een week dat ik thuis ben en de computer dagelijks gebruik vergelijk met die van een week dat ik niet overdag thuis ben, dan zie ik al gauw een verschil van 7kWh of meer. Dit is hoofdzakelijk wel de computer. Natuurlijk zit er nog wel verlichting en zo bij. Mijn computer met beeldscherm verbruikt iets van 150W. Beetje meer wanneer er een printer, scanner, externe harde schijf, luidsprekers, 2e computer en zo aan staan. Het is zinvol de computer echt uit te zetten wanneer die niet gebruikt wordt.
Link naar reactie
Wasmachine is niet zo'n heel grote stroomverbruiker een wasdroger is daarentegen een grootverbruiker. Ook leuke stroomslurpers zijn (verouderde) vrieskasten en airco's en waterbedden. Kijk voor de grap eens op: [url]http://www.milieucentraal.nl/pagina?onderwerp=Grote%20energieverbruikers[/url] Ik kan haast niet voorstellen dat vaak achter de pc zitten een supergrote inpact op je stroomrekening heeft (of je moet de pc 24 uur per dag 7 dagen per week aan hebben).
Link naar reactie
Die laptop zal het niet zijn. Laptops zijn vrij zuinige apparaten. Die wasmachine gebruikt aardig wat stroom (bijna evenveel als een wasdroger ookal word er vaak anders gedacht). Deze zet je alleen niet zo makkelijk 'ff' uit. Was eens wat vaker op 30C ipv 60C of 40C, want dat scheelt een boel en het wordt er tegenwoordig net zo schoon van. Verdere stroomverbruikers die vaak over het hoofd gezien worden zijn: Computer en Tv-> vergeet randapparatuur niet!! verlichting zonder spaarlampen (vele beetjes maken een boel) inderdaad waterbedden airco's en andere luchtkoelers/reinigers vries/koelkasten die ouder zijn (6+jr). Vaak gaan de rubbers van de deuren lekken en daardoor draaien ze veel meer. Kapotte boilers (niet de CV, maar dat ding onderin je aanrechtkastje als je die hebt) gebruiken ook veel stroom!
Link naar reactie
Klopt deze berekening? Volgens zo'n site verbruikt mijn pc 311 watt. Onze pc staat op zondag altijd uit. En door de week 16 uur aan. Hier mijn berekening: 313 dagen 6 uur aan: 18028800 sec aan. 18028800 * 311 = 5606956800J 5606956800 / 3600000 = 1557,488 KwH Toevallig vandaag op school gehad. Volgens de leraar is het 16 cent per KwH. 1556,488 * 0,16 = €249,20 Is dit goed? Groetjes, Ruud
Link naar reactie
[quote:51e423a27b="piacevole"]Bij ons kwam de rekening ongeveer op 6000 kwh uit! :? Is dat een verouderde wasmachine of de laptop (die de hele dag aanstaat met een kabeltje van het lichtnet erin) of de computer? Of een mengeling van allemaal? Want volgens mij is dat wel erg veel. :?[/quote:51e423a27b] zou ook kunnen dat je ergens een verlies hebt. bij een nieuwe installatie valt dan normaal wel je verliesstroomschakelaar uit, maar er zijn gevallen waar ie niet uitvalt. en dan gaan je kwh's ook door het dak... EDIT: 6000 kwh is trouwens wel een normaal verbruik voor een doorsnee gezin zoals iemand al aanhaalde. indien je vroeger veel minder had, dan isser wel iets mis.
Link naar reactie
Een "verliesstroomschakelaar" bestaat niet! Je bedoelt waarschijnlijk de aardlekschakelaar, die uitschakelt boven een bepaalde aardlekstroom. De doorsnee aardlekschakelaar is nominaal 30 mA, wat overeenkomt met een verlies van krap 7W. Niet echt zoveel als je in gedachten hebt vermoed ik. Edit: piacevole, waarom zo omslachtig die omrekening in seconden en in Joule, waarbij je ook nog een rekenfout maakt m.b.t. de seconden. Rechtstreeks in uren en kWh mag ook, en is veel gemakelijker, je slaat dan de omzetting van uren in seconden over, evenals daarna het omgekeerde, die van Joules in kWh. En dan kom je met die 311W, (=0,311kW) met 313x6uren aanmerkelijk lager uit, nl. op 584 kWh.
Link naar reactie
[quote:ff9fc03395="J. de Boer"]Een "verliesstroomschakelaar" bestaat niet! Je bedoelt waarschijnlijk de aardlekschakelaar, die uitschakelt boven een bepaalde aardlekstroom. De doorsnee aardlekschakelaar is nominaal 30 mA, wat overeenkomt met een verlies van krap 7W. Niet echt zoveel als je in gedachten hebt vermoed ik. [/quote:ff9fc03395] Een verliesstroomschakelaar bestaat wel, kwestie van verschillende dialecten me dunkt. Hier in België in mijn streek noemt zowat iedereen het zo. Ik ben zelf ook elektricien, en als ik bij m'n leverancier ga en ik vraag een verliesstroomschakelaar, dan krijg ik die ook. (in AN is het inderdaad wel aardlekschakelaar) Verder is een doorsnee aardlekschakelaar 300mA en die voor vochtige ruimtes is 30mA. (al denk ik dat in Nederland alles 30 mA is?) Akkoord, op korte termijn kost een aardlek niet zoveel, maar op langer termijn zijn dat toch wat euro's die je had kunnen besparen.
Link naar reactie
[quote:d8dc2ef21e="Eddy X"]Je maakt wel en enorme rekenfout; 311 Watt = 0.311Kw. Per uur verbruik je dus 0.311KWatt. :lol: Opnieuw berekenen. :D[/quote:d8dc2ef21e] Watt = 1 joule per seconde. 311J per seconde x 3600 = 1119600J per uur. 1119600 x 16 x 313 = 5606956800J per jaar dus. (als de pc 6 dagen per week 16 uur aanstaat) Omdat 1 KwH 3,6 miljoen Joule is deze berekening: 5606956800 / 3600000 = 1557,488 KwH per Jaar. Dat van jou klopt dus niet want Kw is iets anders als KwH. ;) Edit: Dit is toch wel goed?
Link naar reactie
[quote:716f0d47a0="piacevole"]Klopt deze berekening? Volgens zo'n site verbruikt mijn pc 311 watt. Onze pc staat op zondag altijd uit. En door de week 16 uur aan. Hier mijn berekening: 313 dagen 6 uur aan: 18028800 sec aan. 18028800 * 311 = 5606956800J 5606956800 / 3600000 = 1557,488 KwH [/quote:716f0d47a0]Nee! 311W kan best kloppen maar lijkt me toch wel erg hoog, 200W lijkt me realistischer. Voor het rekenvoorbeeld maakt dat verder niet uit. Uitgaande van je voorbeeld: 311W per uur, 311W x 6uur x 313 dagen / 1000 = 584 kWh en dus €93,- aan elektriciteitskosten (bij 200W wordt het dus 376kW). Zelf vind ik dit toch wel een significante hoeveelheid.
Link naar reactie
Het ligt niet aan een rekenfout, maar aan een spraakverwarring, in het ene geval heb je het over 6 uren per dag, in het andere over 16. Daardoor ontstaan die twee waarden van 1557 en 584kWh. Het is maar net op welke van de twee je oog valt bij het narekenen. Edit: Ik wist niet dat een aardlekschakelaar in België anders wordt genoemd. Een mens is nooit te oud om te leren. Nog een edit: Hans Vosman gebruikt wel de juiste getallen, maar vergeet af en toe de h in Wh en kWh. En daar struikelt piacevole terecht over.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...