Ga naar inhoud

Randaarde discussie.


anoniem

Aanbevolen berichten

Je verhaal is duidelijk maar ik wil nog even toevoegen dat randaarde sinds 1997 wel degelijk verplicht is in alle vertrekken van een woning. Dat geldt overigens alleen voor nieuwbouw. Voor bestaande bouw zou het alleen verplicht zijn als je de installatie gaat veranderen. Niet dat veel mensen dat dan ook doen... 8)
Link naar reactie
  • 3 jaren later...
IK vraag me nu als leek dit af: kan ik alle ongeaarde dubbele contactdozen in mijn huis laten vervangen door geaarde? Zo ja, moeten er dan extra kabels geschoten worden naar de meterkast? Dat betekent dus waarschijnlijk dat een geaard verlengsnoer in een ongeaarde contactdoos geen enkel effect heeft?
Link naar reactie
[quote:0c05502f0f="Hasta La Vista"]Dat betekent dus waarschijnlijk dat een geaard verlengsnoer in een ongeaarde contactdoos geen enkel effect heeft?[/quote:0c05502f0f] Precies, dat heeft geen enkel effect. Je geaard verlengsnoer heeft namelijk helemaal geen contact met aarde, als de contactdoos waar hij in zit niet geaard is... Klinkt logisch toch? Heb je trouwens in de gaten dat je hier reageert op een topic van meer dan 3 jaar oud?
Link naar reactie
Dat is niet helemaal waar, de aangesloten apparatuur is inderdaad niet echt geaard, maar de aarde van die apparaten zijn dan wel door die stekkerdoos met elkaar verbonden. Er kan dan dus nooit een spanningsverschil zijn op de behuizingen van twee apparaten die aangesloten zijn. Overigens hebben heel veel apparaten helemaal geen aarde, dus dan heeft het ook weinig zin om een aarde aan te leggen als die er nog niet is. Denk aan versterkers, CD/DVD/Blu-rayspelers, TV's, gameconsoles, heel veel adapters (mobiele telefoon, printer, scanner, externe harde schijven, routers). Overigens hebben dure versterkers vaak wel een losse aansluiting met een schroefje voor aarde op de achterkant van de behuizing, maar nooit via de stekker.
Link naar reactie
[quote:865094292a="kid jansen"]Overigens hebben heel veel apparaten helemaal geen aarde, ...........[/quote:865094292a]Die zijn vaak dubbel geïsoleerd.... kijk maar op de stekker/apparaat het teken (zie onder) .... In een aantal gevallen staat er vaak bij dat je die apparaten niet open mag maken om er zelf handmatig nog een aarde bij aan te maken.... http://nl.wikipedia.org/wiki/Dubbelge%C3%AFsoleerd[quote:865094292a]Dubbelgeïsoleerd wil zeggen dat een apparaat of machine elektrische isolatie heeft tussen zowel de elektrische onderdelen ervan en het chassis als tussen het chassis en alle aanraakbare delen van de machine. Dubbelgeïsoleerde apparaten zijn ook bij een enkele fout in het systeem veilig t.a.v. het gevaar van elektrocutie. Dubbelgeïsoleerde apparaten zijn in Nederland altijd aangesloten met een tweepolige netstekker die ook in contactdozen kan worden gestoken die voor geaarde apparatuur gebruikt kan worden. Hiermee onderscheiden ze zich van enkelvoudig geïsoleerde apparaten (deze zijn voorzien van een tweepolige stekker die uitsluitend in contactdozen zonder aardaansluiting kunnen worden gestoken) en geaarde apparaten, die zijn voorzien van een randaardestekker.[/quote:865094292a] [img:865094292a]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b0/Dubbel_ge%C3%AFsoleerd.svg/120px-Dubbel_ge%C3%AFsoleerd.svg.png[/img:865094292a]
Link naar reactie
[quote:8120f790aa="andre@home"]...enkelvoudig geïsoleerde apparaten (deze zijn voorzien van een tweepolige stekker die uitsluitend in contactdozen zonder aardaansluiting kunnen worden gestoken)...[/quote:8120f790aa] Volgens mij zijn er geen tweepolige stekkers die niet in contactdozen gestoken kunnen worden die randaarde hebben. De enige waar dat voor geld zijn de helemaal ronde stekkers en die worden al jaren niet meer gebruikt. Verder ben ik bekend met het fenomeen dubbel geïsoleerd, maar dat maakt het niet minder waar dat je daar geen randaarde voor nodig hebt. Veel verder dan PC's, wasmachines, wasdrogers en waterkokers kom ik niet aan apparaten die wel randaarde hebben.
Link naar reactie
[quote:2a62c0d858="kid jansen"]..Verder ben ik bekend met het fenomeen dubbel geïsoleerd, maar dat maakt het niet minder waar dat je daar geen randaarde voor nodig hebt. Veel verder dan PC's, wasmachines, wasdrogers en waterkokers kom ik niet aan apparaten die wel randaarde hebben.[/quote:2a62c0d858]Even om mij heen kijken op dit bureau... De PC had je al genoemd... Printer heeft randaarde stekker... LCD scherm heeft randaarde stekker Externe schijven 1 en 2 hebben dubbel geïsoleerde voedingen Scanner heeft dubbel geïsoleerde voeding... Ik heb geen zin om nog verder te kijken na dit resultaat.....
Link naar reactie
@gertcor Goed verhaal, maar er ontbreekt één relevant puntje. Elke voeding is nl. voorzien van een netstoringsfilter met twee in serie staande condensatoren, waarvan het midden verbonden is met de aarding van de PC-kast: [img:bca12ff0cf]http://www.radionics.demon.nl/pc_aarden/netfilter.gif[/img:bca12ff0cf] Het mag duidelijk zijn dat daardoor altijd de helft van de netspanning op de computerkast staat. door de relatief geringe capaciteit van de condensatoren met een heel lage energie en daardoor ongevaarlijk, maar in bepaalde situaties wel vervelend en soms hinderlijk voor randapparatuur. Remedie is uiteraard aarden, dan ben je die spanning kwijt, en niet zelden ook vage problemen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...