Ga naar inhoud

Randaarde discussie.


anoniem

Aanbevolen berichten

Wie heeft zijn pc eigenlijk aan randaarde staan en wie niet? Mijn kamer heeft het nog niet en krijg nogal eens prik van mn pc. Maar nog nooit iets kapot gehad . alleen hardeschijven die een hele partitie kwijt zijn ,weet niet of het daar van komt. Maar wel alles onder stroom. Kast CRT buis , het glas dus Usb kabels UTP Mischien toch maar een keer een instalatie bedrijf bellen ,maar vraag me af hoeveel het kost of hoe lang ze bezig zijn ,kabel van 10 meter moet genoeg want de de meterkast zelf staat ook in mn slaapkamer. Wie heeft nog ervaring met randaarde problemen ,of heeft zelf een kabel getrokken of het late doen? En hoe kan het dat sommige kasten wel onder stroom staan en andere niet ,ligt het dan toch aan de voeding?
Link naar reactie
Als je pc niet geaard is, gaat de spanning op de kast zweven tussen 0 en 230V. Wel met een laag amperage. Je voelt het dus wel goed, maar echt gevaarlijk is het niet. Of je moet met je blote voeten op een natte vloer staan. Als er spanningsverschil bestaat tussen pc en randapparatuur, kan dat problemen geven. Niet aarden van de pc kan voor allerlei onduidelijke problemen zorgen. Maar ik heb zelf mijn pc vele jaren zonder problemen ongeaard aangesloten gehad. Niet aarden kan ook aanleiding geven tot brom, als je pc op tv of stereo is aangesloten (aardlus).
Link naar reactie
Ik ben een keer met mn blote zweetvoet op een USB kabel gaan staan die aan 1 kant was verbonden aan mn pc ,en aan de andere kant op de grond lag ,dan voel je diespanning wel goed . :D Ben ook bang dat ik USB apparaten sloop bij het aansluiten op de hub of computer ,omdat er dan een groot spanningsverschil van ongeveer 110 volt op die electronica komt. Daarom vraag ik me af ,hoeveel kost een draad trekken door een erkend bedrijf, draad hoeft maar meter of 7 lang te zijn 8) Want op de verwarming lijkt me ook niet echt veilig :wink:
Link naar reactie
CV is beter dan niets, maar niet echt geweldig. Kabeltje doortrekken kun je toch zelf wel doen? Of heb je echt twee linkerhanden met tien duimen? Een trekveer kost 5-10 euro, en een doosje aardkabel zal ook de wereld niet kosten. Bij bouwmarkten kun je meestal ook wel kleinere bosjes kopen. Een randaarde wandcontactdoos kost ook niet meer dan 10 euro. Een electriciën kost het al gauw een veelvoud. Voorrijkosten 100 euro, 50-75 euro per uur, vaak zijn ze met zijn tweeën, en je betaalt een veelvoud voor het materiaal.
Link naar reactie
[quote:129bd2ed5d="gerben"]CV is beter dan niets, maar niet echt geweldig. Kabeltje doortrekken kun je toch zelf wel doen? Of heb je echt twee linkerhanden met tien duimen? Een trekveer kost 5-10 euro, en een doosje aardkabel zal ook de wereld niet kosten. Bij bouwmarkten kun je meestal ook wel kleinere bosjes kopen. Een randaarde wandcontactdoos kost ook niet meer dan 10 euro. [/quote:129bd2ed5d] Ik ben nooit verder gekomen dan 24 Volt, heb 3 jaar met vrachtwagens gewerkt , maar met 220 ben ik nog niet zo bekend . :D Ik heb de randaarde aansluiting in de meterkast al gevonden, er komt een dikke onbeschermde staaf uit de grond met een eizer koppelstuk verbonden ,maar die gaat daarna een grote groepenkast in ,daarna alleen maar dikke pvc buizen die eruit komen ,net iets te goed afgewerkt die kast. Mag ik ook aarde trekken van het keukenblok?(andere groep)
Link naar reactie
De meeste huizen hebben maar één aardpen, dus het maakt weinig uit waar je het aansluit. Je kunt in de keuken beginnen, bij de aardpen, in de groepenkast. Als je maar een goede verbinding maakt, en zorgt dat je niet iets lostrekt. Kijk trouwens eerst eens in de centraaldoos. Vaak loopt daar tegenwoordig al een aardkabel (geel/groen). Dan hoef je alleen nog maar naar de wandcontactdoos. Wat ook wel gedaan wordt, is een dikke ongeïsoleerde kabel aanleggen, onder de vloer door naar het stopcontact, en dan bijvoorbeeld langs het kozijn of de plint spijkeren. Is minder mooi, maar soms makkelijker, en net zo effectief.
Link naar reactie
Mijn pc staat 2 meter van de meterkast vandaan ,dus een draad pakken ,een kant aan mn kast vast schroeven en de andere kant aan die pen die die grond in gaat in de meterkast. draad kan ik netjes langs de verwarming leggen,zie je bijna niet. Maar mn broer waar de switch staat heeft ook geen aarde ,dus mischien gaat zijn apparatuur op zolder via mijn 25 lange UTP een lekstroom lopen . :D
Link naar reactie
Is een beetje onorthodoxe oplossing, maar zou wel kunnen werken. Wel goed aan de kast bevestigen, dus een oogje aan de draad, of een klemringetje op de ader. Zou het trouwens liever naar het stopcontact doen. Kun je ook andere geaarde apparatuur aansluiten, middels een tafelcontactdoos. In de badkamer zit meestal ook wel een aardleiding. Misschien kan je broer vandaaruit makkelijker naar boven werken.
Link naar reactie
Ik ken ook iemand ,zijn hele flat had geen randaarde, hij had toen zijn printplaat van zijn voeding eruit gehaard en er plastic ringetjes op gezet zodat zijn voeding printplaat geisoleerd werd van zn voedinghuis. Maar dat gaat echt te ver. Ik ga even op zoek naar andere contactdozen,er zijn aantal kamers in ons huis (oude boerderij ) waar wel randaarde zit :P
Link naar reactie
Licht het eigenlijk aan de kwaliteit van de voeding dat de kast onder stroom staat . Want ik heb schema gezien met 2 condensatoren,tussen 0 en fase. Dus als die condensatoren iets lekken krijg je precies 115 Volt bij 230 netspanning. Als ik dan iets aansluit op mn pc is het "zwaai maar met je handje naar dat apparaatje ":cry: :D
Link naar reactie
Er is wel nut: veiligheid. Alleen zal je het niet vaak merken of nodig hebben. Voor goed functioneren van apparatuur is randaarde niet noodzakelijk mits alles correct is gebouwd. Het probleem wat de TS aandraagt, heeft eerder met de opbouw van de componenten te maken dan met het ontbreken van aarde. Ik heb gelukkig nog nooit een schok van een pc kast gehad en heb nog nooit aarde gehad aan een pc. Het kan soms ook met statische lading te maken hebben, die je zelf hebt opgelopen. In gevallen van brommende of ruisende speakers kan het helpen om te aarden.
Link naar reactie
[quote:4f3c260740="Yocto"]Licht het eigenlijk aan de kwaliteit van de voeding dat de kast onder stroom staat . Want ik heb schema gezien met 2 condensatoren,tussen 0 en fase. Dus als die condensatoren iets lekken krijg je precies 115 Volt bij 230 netspanning. Als ik dan iets aansluit op mn pc is het "zwaai maar met je handje naar dat apparaatje ":cry: :D[/quote:4f3c260740] Die condensatoren zijn nodig, ga daar maar van uit. Alleen moet de voeding geïsoleerd zijn van de pc kast om het veilig te houden. Als het goed staan er ook symbolen op de voeding die aangeven wat de afscherming is. Welke voeding heb je eigenlijk?
Link naar reactie
Ik heb ieder half jaar ongeveer een andere pc ,omdat ik mn pctjes zelf bouw en er altijd wel iemand komt om een te kopen. Ik had 2 pctjes gelede nog een tagan met stacker kast, nooit last van gehad volgens mij. Nu een erg goedkope kast (20 euro) met Aopen 350 watt voeding uit 2003 [img:2c4b6caf0e]http://images.ciao.com/inl/images/products/normal/228/AOpen_AO350_12APNF_Voeding__599228.jpg[/img:2c4b6caf0e] Heb vorige week nog een pc verkocht ,dat was helemaal een drama, had kast +voeding voor 25 euro ,die voeding was nog slechter dan Qtec volgens mij :P Als ik daar de stekker in deed was het binnen 10 seconde high voltage op die kast, verder heb ik daar wel half jaar mee gewerkt dus nooit probleem met kapotte spullen
Link naar reactie
[quote:b78d900ad6="Eddy van Wuyckhuyse"] Die condensatoren zijn nodig, ga daar maar van uit. Alleen moet de voeding geïsoleerd zijn van de pc kast om het veilig te houden. Als het goed staan er ook symbolen op de voeding die aangeven wat de afscherming is. [/quote:b78d900ad6] Die condensatoren zullen wel de spanningen vlak/constant houden ,dus als er pieken komen ,die afvlakken. Of als de voeding soms peiken maakt binnenin ,die tegenhouden zodat je monitor er geen last van heeft Dus er moet eigenlijk een rubber ring tussen de voeding en de pc behuizing, of bij goede voedingen is de behuizing van de voeding zelf al geisoleerd mischien ,dat de voeding dus aan de buitenkant 0 volt blijft ,zoals bij tagan voedingen wel gebeurd.
Link naar reactie
[quote:ccc5c89bfa="Yocto"]Dus er moet eigenlijk een rubber ring tussen de voeding en de pc behuizing, of bij goede voedingen is de behuizing van de voeding zelf al geisoleerd mischien...[/quote:ccc5c89bfa]Ik denk het niet. Een goede voeding is op zich wel geisoleerd, alleen zijn er nog die condensatoren voor ontstoring. Om geen last te hebben van die spanningsval is aarding verstandig. De behuizing dient als afscherming en is dus nodig. Vroeger ook computer zonder randaarde gebruikt, niet echt een probleem. Ooit wel een TV mee beschadigd ... Schade is nog steeds te bekijken ... Vanwege TV-kaarten en andere apparatuur is aarding bij mij nu toch wel nodig om bron ed op afstand te houden. Verder is het veiliger omdat ik anders een restspanning zou kunnen voelen wanneer ik een apparaat los maak. Vaak zijn er vonken zichtbaar die duiden op een gevaarlijk spanningsverschil. En heels soms sneuvelde er wel eens wat hardware. Meestal RS232 of printer gerelateerd.
Link naar reactie
Het aarden van je pc via de voedingskabel, dus met een steker met randaarde is van belang voor de primaire zijde van de transformator die in je voeding zit. Als de primaire wikkeling doorslaat en sluiting maakt met de massa, dus met je pc kast dan dient de aarde er voor om in je groepenkast de smeltpatroon te laten doorbranden of het uitscahkelen van je automaat / aardlekautomaat. Praktisch alle voedingen zijn voorzien van een trafo met gescheiden wikkelingen, dus de secundaire wikkelingen staan "los" van de primaire wikkeling. (Dit in tegenstelling tot de spaarwikkelingen, goedkoper) Ze zijn op een ander deel van de "kern" gewikkeld. De secundaire spanningen worden dan via electronica gelijkgericht om dienst te doen voor de diverse onderdelen. Dus op de 3 of 5 volt aansluiting kun je nooit een 110V oid krijgen zoals ergens werd beweerd. Bijna altijd is het je eigen statische electriciteit die de boosdoener is en onderdelen zoals het geheugen "opblazen". Als je een simpele spanningszoeker op een blank gedeelte van je kast houd kan het zijn dat het lampje oplicht, doch dat is een verwaarloosbare lekspanning. Zelfs een fietslampje licht daar nog niet van op. Iemand die dus een grote schok krijgt heeft een zeer slechte voeding waarvan de primaire zijde doorslaat en om te voorkomen dat het schadelijk is voor je gezondheid moet je in de voedingkabel een aarde meenemen en uiteraard een wcd gebruiken voorzien van een aardcontact. Ik hoop het zo een beetje simpel maar duidelijk uitgelegd te hebben. In Nederland is het geen verplichting om naar de centaaldozen in slaapkamers een geel/groene aarddraad te trekken, dus de installateurs doen dat dan ook zeker niet. In badkamers van geringe afmetingen mag zelfs helemaal geen open wandcontactdoos aanwezig zijn. Vaak zit er wel een inbouwdoos met geel/groene draad voor een wasmachine/droger maar deze apparatuur moet "vast" worden aangesloten. Een z.g. scheerstopcontact heeft wel 230V maar achter de plaat zit een trafo met zeer gering vermogen, net genoeg voor het scheerapparaat maar zelf een looplamp van 40W doet echt helemaal niets.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...