Ga naar inhoud

Aanbouw aan huis: wat kost zo iets +/- ?


anoniem

Aanbevolen berichten

De titel zegt het al, maar een kleine uitleg: Ik ben op zoek naar een nieuwe woning, een "gewoon" rijtjes huis zal het worden. Nu is er voldoende keus in mijn gehucht maar meerdere malen zijn er dan ook huizen waar al zo'n aanbouwtje in de achtertuin aan gerealiseerd is. De vraagprijs is dan ook meestal hoger dan een vergelijkbaar pand zonder zo'n aanbouw. Maar wat kost zo'n aanbouw nou grofweg? Ik zou het graag willen weten om te kunnen bepalen of de meerprijs die zo'n dergelijk huis kost wel gerechtvaardigd is. Ik bedoel dus zoiets als dit: [img:621d43dffb]http://home.hccnet.nl/r.vanwilligen/forum/thread/aanbouw.jpg[/img:621d43dffb] Een stenen aanbouw met plat dak en twee openslaande deuren naar de tuin. Ik heb ondertussen ook al meerdere malen gelezen dat een dergelijke uitbouw zonder bouwvergunning geplaatst kan worden mits niet groter (dieper) dan 2.50 meter gerekend vanaf de originele gevel, ik ga er dan ook van uit dat dergelijke uitbouwsels daar meestal wel onder blijven. Over wat voor een bedrag heb je het dan ongeveer? , tien,twintig,dertig duizend?, nog meer? Wie heeft hier ervaring mee?
Link naar reactie
Je kan grofweg kijken naar de "standaard" prijs waarmee aannemers rekenen. Dat is 600 euro per kuub. Stel je nou voor dat je uitbouw 4.5 meter breed is, 3 meter diep en 2,5 meter hoog dan kom ik op 33,75m3 x 600 is 20250. Soms zit het je mee, en dat is wanneer er al heipalen in de grond staan. Vaak wordt er op de bouwtekening een alternatieve gevel aangegeven voor een evt latere uitbouw, en wordt er meteen geheid en dat scheelt later veel geld. Verder moet je denken aan bijv een tekening door een architect (ook zo 1500 euro) en de nodige vergunningen en bouwleges.
Link naar reactie
Vergeet ook al het gedoe rond zo'n verbouwing niet mee te rekenen in je beslissing. Het is bijvoorbeeld het mooist om zo'n uitbouw gelijk te trekken met de bestaande muren, maar daar heb je doorgaans toestemming van de buren (want die muur staat op de erfgrens) voor nodig. Indien je dat niet krijgt, moet de hele muur op eigen grond. Dan heb je dus een verspringing in de woonkamer.
Link naar reactie
[quote:c44c86bbb8="rwilligen"]Ik heb ondertussen ook al meerdere malen gelezen dat een dergelijke uitbouw zonder bouwvergunning geplaatst kan worden mits niet groter (dieper) dan 2.50 meter gerekend vanaf de originele gevel, ik ga er dan ook van uit dat dergelijke uitbouwsels daar meestal wel onder blijven.[/quote:c44c86bbb8] Hangt volgens mij van de gemeente af. [quote:c44c86bbb8="teacher"]Je kan grofweg kijken naar de "standaard" prijs waarmee aannemers rekenen. Dat is 600 euro per kuub. Stel je nou voor dat je uitbouw 4.5 meter breed is, 3 meter diep en 2,5 meter hoog dan kom ik op 33,75m3 x 600 is 20250. Soms zit het je mee, en dat is wanneer er al heipalen in de grond staan. Vaak wordt er op de bouwtekening een alternatieve gevel aangegeven voor een evt latere uitbouw, en wordt er meteen geheid en dat scheelt later veel geld. Verder moet je denken aan bijv een tekening door een architect (ook zo 1500 euro) en de nodige vergunningen en bouwleges.[/quote:c44c86bbb8] Er zijn ook mensen die het zelf bouwen (al dan niet met iemand die zwart komt bijbeunen op zaterdag). Ook is het een optie om alleen de ruwbouw door de aannemer te laten doen en zelf voor de rest te zorgen. Ook is heien niet overal nodig, soms is een betonnen fundering zat afaik? Zeker omdat het niet zo'n hele grote aanbouw is?
Link naar reactie
Als de ondergrond een beetje goed is, kun je ook een vloer op zand storten, en met een lichte fundering volstaan. Ik denk dat je toch een beetje moet oppassen met standaard prijzen. Dergelijke prijzen gelden wanneer je een hele rits huizen bouwt, en allemaal in een keer. Verbouwen is sowieso duurder dan nieuwbouw. Bij een verbouwing zijn de bouwplaatskosten relatief hoog. Soms is een tuin moeilijk bereikbaar, en moet je vanalles met een dure kraan over het dak takelen. Je hebt ook nog sloopwerk en aanpassing van de bestaande buitenmuur, installaties, etc. Als je zelf handig bent, handige vrienden hebt, veel vrije tijd en geduld, dan kun je heel veel zelf doen. Maar vergis je niet in het werk, en de emotionele belasting van je gezin. Vooral als je een half jaar in de rommel zit, of langer. Het is mogelijk niet de eerste verbouwing, die op een scheiding uitdraait. Mijn buurman heeft een aantal jaren geleden een serre geplaatst. Stenen zijwanden, glazen dak en wand, iets van 7x4m. Heeft hem ruim 100.000 gulden gekost, zeg maar 45.000 euro. Kun je denken dat een serre duur is, maar glas en kozijnen waren iets van 20.000, inclusief plaatsen. De rest is dus gewoon standaard aannemerswerk.
Link naar reactie
Kijk, dat geeft wat meer zicht op de zaak. Ik denk, en dat vermoeden had ik al zo'n beetje, dat zo'n uitbouw toch wel ergens tussen de 20 en 30 duzend zal kosten, er van uit gaande dat er niet al te rare dingen gebeuren of nodig zijn. Met dat in het achterhoofd is het denk ik, zoals al eerder opgemerkt, idd beter/goedkoper om een huis met zo'n aanbouw te kopen dan hem later er zelf tegen aan te bouwen. De prijsverschillen die ik tegen kom belopen meestal zo'n 10 a 15 duizend eu. + je hebt er natuurlijk niet de narigheid van: bouwvakkers met grote bilspleten en cementen klosschoenen over je parketvloer :lol: Dank allen voor de antwoorden, hier heb ik wat aan! Gr Richard
Link naar reactie
Jup, een verbouwd huis is meestal goedkoper dan zelf verbouwen. Je kunt het er vaak alleen door waardestijging door de tijd, weer uithalen. Maar aangezien men (terecht overigens) steeds meer aan de hypotheekrenteaftrek gaat morrelen, is dat ook onzeker. Of je moet het huis extreem goedkoop kunnen aanschaffen. Bedenk verder ook dat een verbouwing ook vaak aanleiding geeft om dingen te verplaatsen. Wat doe je met de (bij)keuken, badkamer, etc. Laat je die zitten, of verplaats je die naar de uitbouw, omdat dat bijvoorbeeld praktischer is. Of maak je van de uitbouw de woonkamer, trek je de keuken er bij aan, en verplaats je de keuken naar de oude woonkamer. Een dergelijke verplaatsing is ook beslist niet goedkoop.
Link naar reactie
Tja , de hypo rente aftrek..... Ik zie het met angst en beven aan alhoewel ik het idee heb dat ze het er niet door durven te drukken, althans iig niet voor de lagere inkomens. Ik vind het ook wel terecht dat ze er aan gaan sleutelen maar dan wel voor de hogere inkomens, ik zie niet in waarom de staat mensen moet subsidieeren in de aankoop van een huis in de +3 ton klasse. Ik zou wel voor een regeling zijn waarbij gerekend vanaf de gemiddelde prijs van een rijtjes huis alles daarboven geleidelijk en proportioneel wordt afgeschaft en dan ook een maximum van zeg 4 ton. Bijval/afval?
Link naar reactie
Netto/netto maakt het heel weinig uit. Als de aftrek eraf gaat, kan de inkomstenbelasting ook flink dalen. En er vervalt een enorm stuk administratie bij diverse instanties. Men kan het vrijwel kostenneutraal doen. Het moet gewoon een keer gebeuren. Door het continue tekort aan huizen, zal de gemiddelde prijs gewoon bepaald worden, door wat mensen kunnen opbrengen. Kunnen ze minder opbrengen, dan gaan ook de prijzen naar beneden. De koopsubsidie voor lage inkomens jaagt nu ook de prijzen van de startershuizen de hoogte in. Hetzelfde geldt overigens voor huurprijzen. Ook altijd tekort, ook aanbiedersmarkt. Schaf de huursubsidie af, en de huren dalen vanzelf. Het probleem is echter ook diezelfde waardedaling. Als je een hypotheek hebt van vier ton, en het huis is op een gegeven moment maar de helft meer waard, dan is dat wel erg zuur natuurlijk. Zal daarom ook heel geleidelijk moeten gebeuren. En inderdaad te beginnen met de hogere prijsklasse. Iemand die vijf ton aan een huis kan uitgeven, heeft geen koopsubsidie nodig. Dan maar een pietsje minder luxe wonen.
Link naar reactie
Dat het "uiteindelijk" allemaal goed zal komen dat geloof ik wel maar waar ik bang voor ben zijn de "victims of war" die in de tussentijd zullen vallen. Men stelt bij dergelijke "enorme" operaties ook meestal al van te voren dat er "enkele" gevallen zullen zijn die in de problemen komen maar ach; dat is zo'n klein aantal daar hoeven we ons niet druk om te maken. Ik heb , een tijdje geleden, op de bbc een programma gezien over de puinhoop die "tijdelijk" ontstond toen men het in GB afschafde. Daar waren ook nogal wat mensen "helaas" tussen wal en schip in beland. "wat mensen" als in enige tienduizenden die hun huis uit moesten omdat ze de hypotheek niet meer konden ophoesten. Zoiets is altijd te verteren totdat het jezelf overkomt. Denk maar even aan de stelling dat na de euro de gemiddelde prijzen nagenoeg gelijk zijn gebleven. Dat zal "gemiddelt" wel kloppen maar ga maar eens met je gezinnetje met 2 of 3 koters een dagje naar een pretpark of simpel een terrasen denk dan nog maar eens aan die stelling. Ach, de tijd zal het leren....
Link naar reactie
[quote:0e22937ba1="rwilligen"]Tja , de hypo rente aftrek..... Ik zie het met angst en beven aan alhoewel ik het idee heb dat ze het er niet door durven te drukken, althans iig niet voor de lagere inkomens. Ik vind het ook wel terecht dat ze er aan gaan sleutelen maar dan wel voor de hogere inkomens, ik zie niet in waarom de staat mensen moet subsidieeren in de aankoop van een huis in de +3 ton klasse. Ik zou wel voor een regeling zijn waarbij gerekend vanaf de gemiddelde prijs van een rijtjes huis alles daarboven geleidelijk en proportioneel wordt afgeschaft en dan ook een maximum van zeg 4 ton. Bijval/afval?[/quote:0e22937ba1] Er hoeft niet meer te worden gebeefd want er wordt niet aan de hypotheekrente aftrek gemorreld. In ieder geval niet gedurende de komende kabinetsperiode. Het CDA heeft dit onderwerp geruild tegen het AOW plan van de PvdA. Of dat een goed plan is, is een discussie apart. Ik ben zeker voor het afschaffen van hypotheekrente aftrek maar ook voor het verdwijnen van koopsubsidie en huurtoeslag evenals het eigenwoningforfait. Al die administratie beoogt alleen het rondpompen van geld maar kost zelf natuurlijk al veel geld. Het is een eenmalig schokeffect maar in het 'grote' voorbeeld Zweden was na een paar jaar weer een stabiele situatie. Helaas is er (nog) geen partij die dit in haar programma heeft staan. :wink:
Link naar reactie
  • 1 jaar later...
Ik ben bezig met offertes aanvragen voor een aanbouw. 2,5m bij 6,0m. Gewoon staandaard en niets bijzonders. Gebruik van orgineel kozijn met open slaande deuren. Kozijn is pas 10 jaar oud en van hardhout. Bij keuken komt een toegangs deur met aan de zijkant een melkmeisje. De verwarming doe ik zelf. Er moeten drie palen de grond in tot op 20 meter. Geen dakramen. Zonder afgewerkte wanden. Dit komt er nog apart bij per 4m2. Dit alles voor de prijs van 43.192 euro :o . Mochten we toch een nieuw kozijn nemen dan komt er nog eens 4500 euro bij. 10 jaar geleden is mijn hele huis van nieuwe kozijnen met dubbel glas en een dakkapel voorzien voor 10.000 gulden. Da's de prijs van 1 kozijn nu. Lang leven de euro. dus die de berekening van inhoud maal zoveel euro is een lul verhaal.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...