Ga naar inhoud

aanpassen pc voor videobewerking ?


Aanbevolen berichten

hallo, ik heb slechts weinig ervaring met videobewerking: ik werk met corel videostudio x2 en tot voor een paar weken met een sony -camera met dv-bandjes; de resultaten waren wat mij betreft behoorlijk. de camera heeft het laten afweten en ik heb een kleine hd camera aangeschaft die prima beelden levert (in h264 ?). Probleem is nu echter dat mijn pc de videobewerking niet meer aankan !!? zeer traag, geregeld foutmeldingen en aan het eind van de bewerking valt het ding stil... ik verneem dat mijn pc die bewerkingen niet aankan en dat ik aanpassingen zal moeten doen. mijn vraag is dan welk onderdeel is eerst verantwoordelijk: ram-geheugen (thans 4gb), ruimte op de hd (nu 20 gb), de videokaart (thans nvidia gforce 9500s) de processor (nu 2.33 ghz) ? of ? maw hoe kan ik zonder "overbodige" kosten te maken toch nog mijn vakantie-souveniers bewerken ? met dank voor uw advies marcel (uit belgië)
Link naar reactie
Je pc kan de video erg langzaam verwerken maar dat is in principe geen reden voor fouten, ook op een trage pc is hd video te bewerken je moet alleen (veel) meer geduld hebben. Verder kan met de preview van de tijdlijn natuurlijk de boel onwerkbaar traag worden,dat kan zo traag worden dat het lijkt of de boel vastloopt. Als je wel aan het renderen van de video toekomt maar juist dat renderen fout gaat is er meer reden om het te zoeken in een software fout, h264 is betrekkelijk nieuw en alleen dat is een reden voor veel fouten in software pakketten. Begin eens met het het zoeken naar de laatste updates voor je video software op de corel site, je zult daarvoor eerst moeten zoeken wat je huidige versie is,meestal vind je dat onder help/about, noteer de exacte versie en kijk of corel er een update voor heeft. Een struikelblok wat nogal eens voorkomt is dat een pc die lang moet werken te warm word aangezien bij video bewerken de pc doorgaans continu op 100% staat te werken,dat is principieel niet ok, ook een goedkope,oude of langzame pc hoort gewoon op 100% langere tijd te kunnen werken. Maak het ding eens open en controleer op stof in de cpu koeler, de videokaart koeler en de voeding,zorg er voor dat alles geheel schoon en stofvrij is. Controleren of de warmte het probleem veroorzaakt kun je doen door een load programmaatje te draaien voor een paar uur,die zet de cpu op vollast en laat de pc op 100% werken,dat zou zonder crashen of vastlopen meerdere uren goed moeten gaan: http://www.cpuburnin.com/ Mocht je aan upgraden denken,videobewerken is hoofdzakelijk zwaar voor de processor ,met 4 GB ram zou het wel moeten lukken maar ook wat meer vrije ruimte op je schijf is wel aan te bevelen, voor een vlotte werking zou je systeem schijf eigenlijk nooit meer dan ongeveer 50% gevuld moeten zijn. Een snellere cpu monteren kan soms afhankelijk van het moederbord maar doorgaans kom je uit op ook een ander moederbord en daar zit dan meestal weer automatisch nieuwer geheugen aan vast, en zo val je van het een in het ander... Een goed startpunt om te zien wat je eigenlijk nodig hebt is de minimale of aanbevolen systeemconfiguratie die de software maker aanbeveelt, ook dat kun je dus bij corel vinden, het geeft je iig een beetje een idee wat werkelijk nodig is om het programma soepel te laten werken.
Link naar reactie
hallo rwillligen, hieronder enig resultaat van mijn zoekwerk: 1) bij corel heb ik slechts één update gevonden voor het softwarepakket (videostudio pro12) dat ik gebruik; ik heb dit gedownload maar : geen beterschap 2) in de desktop-doos zat aardig wat stof, vooral in de koelers; ik heb dit 'grondig' verwijderd. 3) nadien ook cpburnin zowat twee uur laten draaien én een beetje toegekeken vanuit 'taakbeheer', maar ik heb niets bijzonders moeten vaststellen, noch berichtjes gekregen 4) wat de systeemconfiguratie betreft lijkt het me dat mijn pc voldoet aan de meeste voorwaarden; alleen wat de processor betreft is er misschien wat weinig overschot of beter tekort: 2.3 ghz voorziet mijn processor, er zou 3.0 ghz moeten aanwezig zijn... als ik nu opnieuw wat videobeelden (h264 of .avi) van mijn kleine hd-camera aan mekaar plak en bewerk, dan merk ik eigenlijk geen verschil. alles gaat erg traag en de pc valt stil op het ogenblik dat ik wil starten met het 'menu' voor het maken van een dvd, en ook als ik dit menu wil overslaan. bijkomende opmerkingen: * toen ik voor een paar weken voor het eerst startte met de videobewerking kreeg ik steevast de melding dan de "de bestanden niet toegankelijk waren , wegens of niet het juiste bestandsformaat, of copybeveiliging, of te weinig vrije ruimte; ik heb deze foutmelding kunnen omzeilen door de extensie van de bestanden te veranderen van .AVI naar .avi...?? * ondertussen heb ik met de videobeelden wel een dvd kunnen branden met behulp van windows media movie maker, doch dit biedt geen definitieve oplossing daar de kwaliteit van de beelden dan erg zwak is geworden; zijn er echter geen videobewerkingsprogramma's voorhanden (freeware of proefversie) waarbij de kwaliteit wel behouden blijft ? met dank voor je advies marcel
Link naar reactie
Komt onderstaand bericht je bekend voor? [img:0265583bf1]http://i39.tinypic.com/119xkjq.jpg[/img:0265583bf1] (komt uit dit forum: http://forum.corel.com/EN/viewtopic.php?f=1&t=34568&start=0 ) Zo ja; hier de oplossing er voor: http://helpx.adobe.com/x-productkb/multi/error-omp-abort-initializing-libguide.html Je hardware lijkt me ok, houd wel ten alle tijde in je achterhoofd dat er nog altijd wel wat mee mis kan zijn maar voor nu lijkt software de veroorzaker. Ik heb even geprobeerd jouw software te achterhalen bij corel maar ik kan niets vinden op videostudio pro12? , word dit soms verkocht als videostudio X5? of iets anders?, je melde ook in je eerste post dat het X2 was, wat is het nu? Je haalde de systeem eis aan van 3.0 ghz maar dat komt me voor een modern H264 capabele software als wat laag over, weet je zeker dat er niet bijstaat dat het een dual-core(of quad core) moet zijn? H264 is enorm cpu intensief en bij de meeste software die h264 kan bewerken word een dual of zelfs quad core voorgeschreven als minimum. Jij meld 2.3 Ghz, ik hoop dat je weet dat er wel verschillen zijn: zo heeft intel een budget lijn cpu's genaamd celeron(dus geen Pentium) en die zijn met video bewerken echt enorm traag, amd had ook zo'n lijn. Ik kan er zo even niet de vinger op leggen, er zijn nog steeds meerdere mogelijkheden, de software kan het probleem zijn maar een te traag systeem kan ook nog steeds. Als voorlopige oplossing om het probleem te achterhalen zou je en trial kunnen downloaden van een ander populair pakket als bv Adobe Premiere Elements, die doet het maar een paar weken maar dat geeft je wel de kans om met zekerheid te zeggen dat de corel software fout is want als die het wel goed doet is het probleem duidelijk. Goede, gratis ,H264 capabele software schiet me niet zo even te binnen , je valt als je wat knaps wilt hebben toch al gauw in de betaalde software waar dan gelukkig tegenwoordig meestal wel een eenvoudigere versie van is die ook niet een vermogen kost zoals Premiere elements.(het kleine broertje van premiere) Ik ben helaas voor jou voor nu even uitgekakelt, morgen ligt België en Frankrijk in het verschiet, ik ga richting de zon :wink: , tot over 3 weken
Link naar reactie
  • 1 maand later...
hallo, na een paar maanden zomerse stilte, wil ik mijn adviseurs graag feedback geven aangaande mijn "probleem". ik heb de uiteenlopende adviezen trachten op te volgen, maar het succes was vrij matig: ofwel bleef de pc vastlopen (bij het renderen) ofwel was de kwaliteit van het uiteindelijk beeldmateriaal (op dvd) beduidend zwakker, in vergelijking met de originele opname-beelden. bij toeval ontdekte ik echter dat het stilvallen van de pc wat te maken had met het uitschakelen/het overslaan van het 'menu' bij het aanmaken van de dvd !!! d.i. juist voor de dvd gebrand wordt. indien ik het programma van corel gewoon toelaat een eenvoudig menu te maken, loopt het niet vast ! verder heb ik ook ondervonden dat het eenvoudiger is (voor de pc !?!) als ik aan het eind van de bewerking het 'afgewerkte' videobestand opsla, vervolgens het prgramma van corel videobewerking afsluit én nadien dit bestand op een dvd brand ... graag kritische bemerkingen of adviezen nogmaals dank marcel
Link naar reactie
Het is naïef te verwachten, dat je op een dvd dezelfde beeldkwaliteit zult krijgen, als op de originele HD video opname. De resolutie is amper een kwart daarvan, de codec beduidend slechter, de bitrate veel lager. Als je HD kwaliteit wilt, zul je HD moeten branden, dus bluray. En dan nog, elke bewerking brengt kwaliteitsverlies met zich mee. Over het vastlopen van je software kan ik weinig zeggen, anders dan dat mogelijk de software het probleem is? Ik neem aan dat je bedoelt dat je een iso aanmaakt met je programma, en die achteraf met een brandprogramma op een dvd brandt? Dat is inderdaad een veel aangeraden methode.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...