Ga naar inhoud

16:9 video met WMP op 4:3 afgespeeld


anoniem

Aanbevolen berichten

Ja hoor, dat kan wmp wel maar het hangt wel af van het soort video en hoe die is gemaakt of je krijgt wat je verwacht. wat voor video is het?, dvd?, wmv?, avi? WMP zal in eerste instantie de video altijd afspelen volgens de verhouding van de resolutie van de video, als de video bv 720x576 is dan krijg je dus een 5:4 beeld. Als echter de video ook nog een "flag" heeft welke de beeldverhouding aangeeft, zoals bv bij dvd--mpeg2-video het geval KAN zijn dan word de video opgerekt tot de juiste aspect ratio. Zo kan een dvd-video met 720x576 resolutie toch worden afgespeeld met 16:9 verhouding, de pixels worden dan dus in de breedte opgerekt met een factor die omschreven staat in de "flag". Je kunt dus ook al concluderen dat als je een dvd video( van bv een tv-serie) afspeelt die een resolutie heeft van 720x576(= 5:4) wmp doorgaans deze aspect aanpast zodat hij 4:3 word,de video word dan dus een klein beetje in de breedte opgerekt, deze aanpassing zal echter wel in de flag van de video moeten staan maar dat is bij normale video-dvd's met een gewoon tv beeld altijd het geval. Zelf aan wmp opdragen in welke verhouding een video moet worden afgespeeld kan met wmp niet, je zult dan moeten uitwijken naar bv Mediaplayer classic. Er is wel een surrogaat manier: je kunt het venster van mplayer2(de oude wmp) zelf uitrekken totdat de verhouding enigszins klopt door bij het veranderen van de venstergrootte tijdens het slepen de shift toets in te drukken. mplayer2 roep je op via start/uitvoeren, mplayer2 kan een hoop van wmp maar is toch wel beperkter en kan sommige nieuwere videotypes niet aan. Formaten die zo'n "flag" voor de aspectratio correctie kunnen hebben zijn bv. mpeg2/dvd video, wmv,DV-avi en divx vanaf versie 6 en uiteraard het nieuwe H264 in al zijn container versies(mov,mp4,wmv,3gp,mkv enz enz)
Link naar reactie
De video is opgenomen als 16:9 met een Sony TRV730E camera. Vervolgens gecaptured met Magix Movie Edit pro 14 plus. (Als ik daarmee een video wil maken moet ik opnieuw betalen, en daar heb ik geen zin in.) Vervolgens geëxporteerd naar een DV-AVI in de 16:9 mode En als laatste met Sothink Versie 1 een video van gemaakt. Dan afspelen in WMP geeft een 4:3 beeld, zowel de AVI zelf als de audio_TS/video_TS combinatie. WMP versie 10.00.00.4074 Windows XP Prof SP3 Ik heb mplayer2 gestart en het scherm "opgerekt". Dat gaat, maar is dus geen goede methode. Gaat het beter (automatisch) met b.v. PowerDVD? Die heb ik wel, maar niet geïnstalleerd omdat er tot nu toe geen noodzaak voor was en ik wil niet zomaar klakkeloos een hoop programma's wil installeren zonder noodzaak. MVG perloc
Link naar reactie
In principe is Cyberlinks Powerdvd een goede keuze voor het afspelen van dvd's , zo niet de beste samen met Intervideo's Windvd, het zijn de marktleiders op dvd afspeeltechnologie. Als je geen van beide hebt geinstalleerd zal ook de video decoder van een andere partij moeten komen want windows heeft zelf geen mpeg2 decoder en aanverwante zaken. Als de afspeel codec's en filters uit een codec pack komen zou het probleem wellicht daar kunnen liggen maar dat hoeft niet persee. Een zekere manier is om iig te controlleren of de dvd wel correct is gemaakt en dat doe je iig het beste met een standalone speler. Pas als je zeker weet dat de dvd ok is zou ik verder gaan spitten. Dvd's die ik hier afspeel doen dat ook prima in wmp , en ook in 16:9 en ik heb nog nooit enige problemen daarmee gezien, dat is dan wel met een geinstalleerde powerdvd zodat wmp daarvan de afspeelcodec's kan gebruiken, alle andere mpeg codec's , die je ongewenst toch krijgt(nero,adobe enz enz)heb ik hardhandig de nek omgedraaid.
Link naar reactie
Dus video's met extentie .VOB zijn mpeg2 gecodeerd? Dat begrijp ik uit je verhaal. Ik heb geen standalone DVD speler dus dat kan ik niet proberen. Ik ken ook niemand in mijn omgeving die er wel een heeft. Ik mag aannemen dat Sothink een goede DVD maakt: DVD's gemaakt in normaal formaat 4:3 worden prima afgespeeld in WMP. Zoekt WMP automatisch naar de codec's van een geïnstalleerde PowerDVD?? Ik zal in ieder geval PowerDVD (proberen te) installeren en kijk hoe mijn video met formaat 16:9 daamee afspeelt. Ik kom hierop terug. perloc
Link naar reactie
Ja , de vob van een dvd is mpeg2 (doorgaans), dat hoeft niet persee want de dvd standaart stelt expliciet dat het ook mpeg1 zou mogen zijn maar aangezien dat een minder efficiente codering is zal je een dvd met mpeg1 materiaal nooit tegenkomen, ik heb er iig nog nooit 1 gezien. Ik heb er wel eens 1 gemaakt voor de grap en idd; mijn dvd speler speelt hem gewoon af. De mpeg2 op een dvd is feitelijk een mpeg2 bestand in een vob container, zeg maar een soort omhulsel, met bv de mpeg tools van TMPGenc 2.5 kun je dan ook eenvoudig de *.mpg/mpv bestanden weer uit een vob halen zonder verlies, dat heet "demuxen" oftwel de-multiplexen. Wmp gebruikt automatisch de codec's die op je systeem geinstaleerd zijn, als dat er meerdere zijn word doorgaans de meest laatst geinstalleerde codec gebruikt. Als je wilt weten welke codec er op dit moment gebruikt word speel je het video bestand af met mplayer2 en ga dan naar bestand/eigenschappen/geavanceerd daar staat op een rijtje welke decoders gebruikt worden en als je op een decoder klikt kun je soms ook nog voor de decoder wat zaken veranderen, bij powerdvd decoders kan dat , afhankelijk van de versie powerdvd, zaken zijn als contrast/kleur enz en vaak ook de de-interlace methode voor tv achtig materiaal bob/weave/adaptive (adaptive is doorgaans de beste maar wel snelle cpu vereist), voor de audio decoder zijn er ook vaak heel wat zaken in te stellen. De instellingen blijven doorgaans wel "hangen" en zijn daarna ook geldig als je een video opent in een andere mediaspeler die gebruikt maakt van de codec. Nog wel een melding; als je powerdvd installeerd krijg je welliswaar de afspeel codec's erbij kado zodat ook andere mediaspelers een dvd kunnen afspelen maar de beeldkwaliteit van de powerdvd renderer is toch beter( en gebruikt minder cpu), dvd's afspelen doe je dan ook nog steeds het beste in powerdvd zelf.
Link naar reactie
Bedankt voor je uitgebreide antwoord en toelichting! Ik heb PowerDVD geïnstalleerd en daar wordt 16:9 prima afgespeeld. Niet het filmpje welk ik heb gemaakt want ik kreeg het niet voor elkaar dit vanaf een folder op de HD af te spelen. Toen ik het op een DVD wilde branden liep het steeds vast, zodat ik vermoed dsat er een fout in de codering zit. Maar ik heb de originele (3 DVD's) video van "The blue Planet"", ook in 16:9 formaat. Die wilde WMP niet afspelen omdat die last had van de beveiliging, maar met PowerDVD gaat het prima! Nogmaals dank, MVG perloc
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...