Ga naar inhoud

4:3 naar 16:9


anoniem

Aanbevolen berichten

  • 3 weken later...
Ik vraag me af of dat wel gaat! Een beeld van 4:3 naar 16:9 uitrekken geeft altijd brede koppen. Alleen als je op 16:9 opnames maakt zit de zaak goed. Kijk je camera eens na, ik heb er een die al (naar schatting) 10 jaar oud is (Sony TRV 730E, een fantastische camera overigens) die dat ook al kan. Even instellen in het menu. perloc
Link naar reactie
Je zult van het ruwe 4:3 letterbox materiaal de zwarte balken er weer vanaf moeten snijden( dus dmv een resolutie cut en niet een transform) zodat je beeldmateriaal krijgt met een daadwerkelijke 16:9 verhouding. letterboxed 16:9 is geen 16:9 maar gewoon 4:3. stel je hebt 720x576 letterboxed materiaal, dan zul je onder en boven de zwarte rand moeten wegsnijden zodat je (ongeveer)720x392 krijgt. Je valt daarmee in een naar hoekje van videobewerken want 720x392 is eigenlijk net niet goed (moet zijn 720x405),maar je kunt doorgaans bij video niet zomaar iedere resolutie kiezen daar deze vanwege compatabiliteit met compressie codecs deelbaar moeten zijn door 16 en soms 32. Dat er in de video een smal venstertje word getoont is iets wat premiere niet zomaar kan herkennen, wat premiere betreft is het gewoon 4;3 materiaal. Het op die manier aanpassen van de resolutie tot iets bruikbaars doe ik altijd in Virtualdub, je brengt dan mbv null-transform filter eerst de resolutie tot datgene wat hij moet zijn om op 16:9 uit te komen en vervolgens met het resize filter zet je die kromme resolutie om naar een "geldige" resolutie van bv 768x432. Premiere zal dit vast ook wel kunnen maar is mij te lastig.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...