Ga naar inhoud

VHS videokwaliteit bewerken


anoniem

Aanbevolen berichten

Hey, ik ben bezig met het digitaliseren van de familie-vhs banden, en nu had ik daarover een paar vraagjes. De kwaliteit van de banden is opzich goed, maar af en toe zijn scenes over- en onderbelicht of is de kleurinstelling niet goed. Daarnaast zijn de filmbeelden vaak gestreept (interlaced). Ik heb nu per videoband van 180 minuten een mpg2 bestand op de pc staan (rond de 8gb per stuk). Ik heb een paar vragen. 1. Doe ik er verstandig aan de interlace eruit te halen? Op sommige fora lees je ook dat je tv dit hardwarematig doet en dit in de toekomst alleen maar beter gaat doen, dus softwarematig eruit halen is stom. 2. Wat is slimmer; de film eerst in stukken knippen en dan per scene kijken of de kleur danwel lichtintensiteit bewerkt moet worden, of kan ik ook gewoon de gehele film in 1x door alle filters tegelijk gooien. 3. Welk programma kan ik hiervoor het best gebruiken? Ik heb er de tijd niet voor het heel ingewikkeld te doen, dus ik zoek een middenweg tussen gemak en kwaliteitsverbetering. Is bijv. virtualdub hiervoor geschikt? 4. Weet er iemand goede handleidingen te vinden voor dit doel (wat bijv. goede instellingen zijn om kleuren aan te passen). Alvast bedankt!
Link naar reactie
Indien je het afspeelt op een ouderwetse tv met beeldbuis, dan kun je het gewoon interlaced laten, past dan prima bij de buis. Hardwarematige de-interlacing kan inderdaad erg goed, maar de beste chips zijn duur en dus niet in iedere tv aanwezig. Softwarematig kan vanzelfsprekend ook erg goed en dan weet je zeker dat het goed is gebeurd; ben je niet meer afhankelijk van de tv. Tja, beeldje voor beeldje photoshoppen is het utieme, maar een onwaarachtig pak werk natuurlijk; hoe hoger je eisen zijn hoe meer je in detail moet gaan. VirtualDub is inderdaad geschikt en er zijn prima filters voor beschikbaar. Maar je kunt het ook met een willekeurig ander videobewerkings programma (gericht op consumenten) proberen. Videohelp.com heeft nog wel eens verassend goede tips of Doom9.org. Veel plezier.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...