Ga naar inhoud

Ervaring met DV-handycam?


Aanbevolen berichten

Hallo Aangezien m'n hi-8 camcorder er de brui aan heeft gegeven, Speelt gelukkig nog wel af zodat ik m'n camcorderbandjes nog snel ff op de HD kan zetten, ben ik op zoek naar een nieuwe cq andere camera. Heeft iemand al ervaring met een DV-handycam? Zo ja laat me dat dan ff weten. Ik hoor van verschillende mensen uit de ITbranche dat je zo'n ding nog niet moet aanschaffen. Wederom bedankt alvast. Grtz Willem
Link naar reactie
[quote:2b36f8993d]Ik hoor van verschillende mensen uit de ITbranche dat je zo'n ding nog niet moet aanschaffen.[/quote:2b36f8993d] Wat voor argumenten geven "de mensen uit de IT branche" daar bij dan? 8) Handycam is een merknaam van Sony dus ik weet niet of je persé een Sony wilt, want daar heb ik geen ervaring mee. Als het gaat om een [b:2b36f8993d]DV[/b:2b36f8993d]-Handycam, die maken gewoon gebruik van [b:2b36f8993d]MiniDV-bandjes[/b:2b36f8993d], zeg maar de marktstandaard op het moment (ook voor andere merken: Canon, JVC, Panasonic etc...). Ik zie geen reden om dat pas later aan te schaffen ofzo... Verder heb je ook nog [b:2b36f8993d]DVD[/b:2b36f8993d]-camcorders, die gebruik maken van een [b:2b36f8993d]DVD-schijfje[/b:2b36f8993d] en als voordeel hebben dat ze direct afspeelbaar zijn maar weer minder makkelijk te bewerken zijn op de computer.
Link naar reactie
Oke, maar ik heb ook geen idee waarom je daar mee zou wachten (misschien meer insiders die daar antwoord op weten en ik wil die argumenten van de IT branche ook nog wel weten :P) Maar volgens mij is de enige reden om een DVD-camcorder ipv MiniDV-camcorder te kopen dat je zonder 'rompslomp' je film in een formaat hebt dat makkelijk 'overal' is af te spelen (ken de ondersteuning niet, maar ga ervan uit dat dit gewoon DVD-video is ofzo....)
Link naar reactie
Vnl mensen met een ITopleiding of die een eigen ITgerelateerde zaak hebben. Zij zeggen dat er nog veel foutmeldingen komen met het afspelen ed. Echter ik las en/of hoorde ook dat je niet veel mee bewerken kunt en daar zou ik hem voor hebben willen kopen. Ik ging ervan uit dat het dan ietsje simpeler cq makkelijker zou gaan allemaal. Oef waarom is videobewerken zo moeilijk, maar heel leuk en snap ik er niets van. OK bedankt in ieder geval. Grtz Willem
Link naar reactie
Als je wilt bewerken zou ik absoluut voor een [b:b608211a6b]MiniDV[/b:b608211a6b]-camcorder gaan. Ik heb zelf een Canon MV700 en ben hier zeer tevreden over, maar er is zoveel keuze dat je bij het uitzoeken gewoon naar je eigen eisen en budget moet kijken. Videobewerken lijkt moeilijker dan het is. Zeker als je eenmaal op weg bent met een MiniDV-camera, deze met behulp van FireWire/i.Link/IEEE1394 (3 verschillende namen voor hetzelfde beestje) op je computer aansluit en opneemt met Pinnacle Studio, of zelfs bijvoorbeeld met het gratis bij WinXP meegeleverde MovieMaker wordt het allemaal vanzelf duidelijk :D...
Link naar reactie
De kwaliteit van Mini-dv is een factor 10 hoger dan die van een dvd-cam. Bovendien bevat de dvd mpeg2 video, mpeg2 video heeft 3 soorten frames; Intra-Bidirectional en Prediction. Je kunt in principe zonder truken een mpeg movie alleen knippen op een I-frame. Framenauwkeurig snijden wordt daarmee lastig. Er zijn wel oplossingen voor in bv Powerproducer maar het blijft toch een beetje klungelen; mpeg formaten zijn nu eenmaal niet echt bedoelt om aan te editten. Echt verliesvrij editten is dan ook lastig met mpeg formaten, met minidv heb je geen van deze problemen, je kunt zo veel en zo vaak knippen en plakken en zonder verlies, alleen beeldeffecten zoals leaders/overvloeiers enzo moeten opnieuw gerenderd worden maar dat kan nu eenmaal niet anders, de rest van de movie wordt daarbij niet aangetast. Andere handige mogelijkheden zijn de dv-cam gebruiken als "omzet station" waarbij je een vhs recorder aan de dv-cam aansluit en de dv-cam via firewire aan de pc aansluit. De meeste dv-cams met analoge-in kunnen dan zonder daadwerkelijk op te nemen op tape het analoge signaal omzetten naar dv en via firewire rechtstreeks doorsturen naar de pc. Je neemt dan dus het analoge vhs signaal rechtstreeks zonder tussenkomst van tape rechtstreeks op de pc, scheelt tapes(die je -in princpe-nooit meer dan 1x a 2x moet gebruiken) en scheelt tijd. Een onbekend weetje is dat dv-cams tegenwoordig vaak weigeren op tape op te nemen als de bron een macrovision-beveiligingssignaal bevat (zoals van koop-vhs-banden), maar omzetten naar dv en doorzenden naar de pc gaat vaak wel, het macrovision signaal is daarmee verwijdert en daarna kun je van pc de dv-video weer terug zetten op tape. Vergeet dan ook niet om bij aanschaf van een minidv-cam er op te letten dat deze een dv-in heeft, je kunt dan je afgemonteerde project weer in dv-kwaliteit terug zetten op tape en zo veilig stellen tegen veroudering. Van een dvd of cd durft nog steeds geen 1 fabrikant te garanderen dat ie na 10 jaar nog leesbaar is.
Link naar reactie
Heeeel hartelijk dank voor de duidelijke uitleg. 't Wordt dus duidelijk een DVcamcorder. Nu alleen nog ff neuzen wat er zoal voor een redelijke prijs aangeboden wordt. Raadt U mij dus aan om alles weer op VHSbanden te zetten?! Ben net bezig om met heel veel gehannes alles op een DVD te krijgen. Nou ja in ieder geval bedankt voor 't interessante antwoord. Willem
Link naar reactie
[quote:3ed9be2f29="Ouwe Pim"] Raadt U mij dus aan om alles weer op VHSbanden te zetten?! Ben net bezig om met heel veel gehannes alles op een DVD te krijgen. Willem[/quote:3ed9be2f29] Eh,nee. Niet op vhs tape maar op dv-tape. Als je een camcorder koopt die behalve een dv-uit ook een dv-in heeft dan kun je je gemonteerde films terug zetten op dv-tape. dv-tape heeft alle voordelen van tape(stabiel-lang houdbaar-robust-merkonafhankelijk) en is toch digitaal. Een dv-tape zal dus over 10 jaar nog steeds exact dezelfde kwaliteit afgeven als datgene wat je er nu opzet. Omdat het dv-signaal digitaal is kun je het ook zo vaak als je maar wilt van camcorder naar pc/en terug kopieren als je maar wilt zonder kwaliteits verlies. Met de aanschaf van een dv-camera MET dv-in koop je dus niet alleen een camera maar ook een digitale videorecorder.
Link naar reactie
Nog maar wat meer; Je werk volgorde bij het digitaliseren van bv een vhs cassette zou dus kunnen zijn: 1: vhs aan dv-cam aansluiten(analoog-Svideo of composiet) 2: dv-cam aan pc aansluiten (dv-kabel) 3: dv-cam instellen tot analoog/digitaal omzetten en doorsturen naar pc. 4: op de pc de dv opname software opstarten. 5: vhs recorder starten met afspelen. 6: op de pc de dv-opname starten.(op harde schijf) 7:vhs stoppen 8: dv-opname stoppen 9: dv-opnames bewerken (knippen/plakken/inkorten/titeltje/overvloeiers toevoegen) 10: De geheel bewerkte dv-opname/film terug naar de dv-camera sturen en op tape veiligstellen. 11: De geheel bewerkte dv-opname/film converteren naar mpeg2/dvd/vcd/svcd en er een dvd/cd van bakken. 12: Dv-tapes opbergen op een veilig plekje.....
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...