Ga naar inhoud

VHS banden overzetten naar DVD via DV Camera


Aanbevolen berichten

Vraagje. Heeft iemand ervaring met het overzetten van VHS banden en Hi8 bandjes via een DV camera naar DVD? Werkt dit net zo goed qua kwaliteit (eindresultaat) dan een capture kaart? Ik heb dus een DV camera met DV in en DV out. Ik heb nog een oude Hi 8 camera. En ik heb een VHS videorecorder. Wat ik dus wil doen is de Hi 8 camera aansluiten op de DV camera en de oude bandjes opnemen op de DV camera en die vervolgens via de PC op DVD zetten. Daarna wil ik dit ook doen met oude VHS bandjes via de VHS videorecorder en de DV camera. Ik weet dat het makkelijker kan via een capturekaart maar ik wil geen kaart aanschaffen en ik heb geen extra PCI sloten meer over. Het zal me wat extra tijd kosten maar dat is niet erg het gaat mij om de kwaliteit.
Link naar reactie
Je wilt weten of er kwaliteits verschil bestaat tussen de diverse hardware die digitaliseert naar DV en dat zal er vanzelfsprekend zijn. Doordat je voor analoog naar digitaal conversie diverse keuzes moet maken, die mede van invloed zijn op de prijs van het produkt, zijn er hoogst waarschijnlijk verschillen tussen de diverse produkten, in casu camera's versus capture kaarten, die zich uiten in kwaliteits verschillen op o.a. beeld niveau.
Link naar reactie
Wat jij wilt doen kan erg goede resultaten opleveren, lees de faq;deel 1 /digitizer /capturedevice/capture via dv-camcorder. Cameras zijn er uiteraard in diverse kwaliteiten en dus is ook de analoog/digitaal conversie van cameras in diverse kwaliteiten maar zelfs de allergoedkoopste dv cams met analoge av-in doen het uitstekend en leveren een resultaat vergelijkbaar met een analoge/dv capture kaart uit de instap klasse (dat is de wat je voor pak em beet 300 euro koopt) . bijkomend voordeel; je stelt de analoge video veilig voor vele jaren op de dv-tapes-----> de gebruikte dv tapes wis je uiteraard na gebruik NIET, je hebt daarmee nl een ideale digitale kopie op langhoudbare tape. Hoe lang een dvd leeft weten we nog niet maar gezien de levensduur van een cd zou ik daar niet al mijn hoop op vestigen.
Link naar reactie
[quote:2418ee88e6="tomvdlee"]Vraagje. Heeft iemand ervaring met het overzetten van VHS banden en Hi8 bandjes via een DV camera naar DVD? Werkt dit net zo goed qua kwaliteit (eindresultaat) dan een capture kaart?.[/quote:2418ee88e6] Gewoon doen zoals je van plan was, geeft zelfs betere kwaliteit dan een doorsnee capture kaart.
Link naar reactie
Fuji heeft ook 80 minuten tapes de DVM80, koop je bij bv de mediamarkt en zijn helaas wel onevenredig duurder dan 60 minuten tapes. Maar icm LP (LONG PLAY) opname kun je zo wel 120 minuten opnemen(LP= SPx1.5). Het is helaas wel zo dat voor archivering de LP stand niet echt is aan te raden(evenals 80 minuten tapes) omdat de data dichter op elkaar komt te staan op de tape en daardoor meer gevoelig wordt voor veroudering en evt beschadigingen. In tegenstelling tot wat over het algemeen wordt gedacht levert LP op een DV tape dus exact dezelfde kwaliteit als SP(standart play), het verschil is de tape snelheid welke lager is maar daardoor komt er dus op 1 viekante centimeter meer data te staan en daardoor is deze gevoeliger voor drop-outs. Als je echter de tapes alleen voor korte tijd wilt beschrijven en het niet nodig vind om de tapes te bewaren als backup dan is een 80 minuten tape icm LP prima te doen.
Link naar reactie
Ik ga geen 80 minuten bandjes kopen, zeker niet als ze evenredig duur zijn en ik heb al een stapeltje 60 minuten bandjes. Ik bewaar de DV bandjes niet maar bewaar wel de orginele Hi8 bandjes en bovendien komt het op DVD. Erg handig te weten dat als je op LP opneemte de kwaliteit hetzelfe blijft (logisch eigenlijk omdat het digitaal is). Nu kan ik wel mijn 60 minuten bandjes wat oprekken. @Neuf: Mijn DV camera heeft die optie niet, helaas.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...