Ga naar inhoud

van video 8 dig. naar HD zonder bewerken


anoniem

Aanbevolen berichten

ik wil voor de zekerheid mijn beelden die op bandjes staan naar een harde schijf back-uppen. een externe HD die ik in een kluis kan bewaren indien nodig heeft mijn voorkeur. Wat is de simpelste en snelste manier en welke software regelt dit het makkelijkst? bewerken kan ik dan doen vanaf de externe HD met studio , maar dat is nu nog niet aan de orde. windows XP 2 HD firewire usb. wie heeft advies? bedankt alvast :D
Link naar reactie
mijn camera is een sony dcr trv520E. deze speelt zowel analoog als digitaal af. ik heb bandjes diec met een vorige sony analoog zijn opgenomen,vandaar deze camera . nu nemen we digitaal op. digital 8 dus.! via een ander kanaal heb ik een antwoord gekregen dat adviseert om alles wer op dv bandjes te zetten. back-up dus weer op dv band. alleen heb ik geen dv-in op de camera. dat kaner wel op legaal of illegaal, maar dat wil ik eigenlijk niet. dan heb ik straks nl. een dubbel aantal bandjes. dus wil ik het op externe harde schijf zetten., maar is dit verstandig? 1uur film is onbewerkt dan wel 15G, toch? op DV kwaliteit ( de beste kwaliteit)
Link naar reactie
Je hebt dus welliswaar de mogelijkheid om je analoge bandjes digitaal uit te zenden via firewire maar kan niet terug, dat is jammer want dv-tape is het meest ideale medium. Je zit dan nu min of meer vast aan video-dvd maken op de pc of om de dvd's te beschrijven als data-dvd met de ruwe dv-avi. Er past echter in dv-avi kwaliteit niet erg veel op 1 dvd, 9 minuten dv-avi is zo'n 2 GB en dus kun je zelf ook vrij snel uitrekenen dat op 1 dvd zo'n 20 minuten dv-avi past. Wil je meer op een dvd zetten dan zul je een video-dvd moeten maken en dat betekend dat de dv-avi omgezet zal moeten worden naar het dvd-mpeg2 formaat alvorens je er een video-dvd van kan maken. Indien je naderhand wil editten aan het dvd-mpeg2 materiaal dan zul je enige beperkingen aantreffen, mpeg2 materiaal is nu eenmaal niet zo heel geschikt om mee te editten. Om te beginnen zul je een edit programma moeten gebruiken welke in staat is om mpeg2 te bewerken, premiere kan het mbv een plugin. De programmas van Cyberlink kunnen het bijna allemaal.(bv Powerdirector) Als je de dv-avi omzet naar mpeg2 dan kies je het beste voor de volgende twee opties in de mpeg-encoder: neem CBR (constant bitrate) met mepg1-layerII geluid ,dat verhoogt het gemak waarmee programma's kunnen omgaan met de mpeg file. En kies voor een "closed GOP" instelling ,ook voor meer compatabiliteit. Overigens:De CBR instelling veroorzaakt dat er minder videoduur op 1 dvd past, bij de hoogste kwaliteitsinstelling kun je rekenen op +/- 1 uur video per dvd. Het kwaliteits verschil tussen ruwe dv-avi en een dvd-mpeg2 file op hoogste kwaliteit is er wel maar is , indien je een goede mpeg encoder gebruikt (zo goed als) niet zichtbaar. Pas bij de kopie van de kopie van de kopie komt het verschil er overduidelijk uit. Je hebt dus met de video-dvd een behoorlijke kwaliteit die nog wel 1x extra editten overleeft maar daarna is het toch wel zo'n beetje gebeurt met de kwaliteit , de video daarna dus nog een keer bewerken kun je vanuit kwaliteits oogpunt wel min of meer vergeten. DV-avi is wat dat betreft anders, dit overleeft prima tot wel de 6e generatie kopie(met hercompressie) zonder echt aan kwaliteit in te boeten.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...