Ga naar inhoud

Strepen op digitaal bandje..


Aanbevolen berichten

Ik kijk na een paar jaar weer eens al mijn digitale bandjes na en wat zie ik tot mijn grote schrik op enkele bandjes... STREPEN.. :( Al mijn waardevolle digitale opnamen dus een beetje beschadigt... Er lopen 2 of 3 vertikale blokkerige strepen door het beeld... Als ik het beeld vooruit spoel zie je de strepen niet dan lijkt het net alsof het goed is.... Weet iemand hoe ik deze strepen van mijn bandjes af krijg...??? met welke software ik dit kan doet.. pleaze help me.... Jos Kikkert
Link naar reactie
Net zo goed als bij analoge opnames kunnen ook DV-tapes drop-outs hebben, het blijven natuurlijk tapes. Alleen zijn het bij analoge opnamen strepen en bij digitale opnamen blokjes. Kreeg laatst van mijn buurman een bandje met opnamen die hij voor mij gemaakt had en die stikte van de storingen :evil: Je zou ze hoogstens met een videobewerkingspakket er uit kunnen monteren, maar sommige opnames wil je natuurlijk niet kwijt. Wim.
Link naar reactie
Nou het zijn echt digitale tapes.. minidv.. En ja het zijn blokjes en ze zijn door de hele film zichtbaar.. En ik denk dat het niet aan de camera ligt want als ik nu een bandje opneem en die weer afspeel heb ik het niet.. Het is alleen op een paar bandjes zo.. en eruit monteren kan niet want het is over de hele lengte van de tape.. iemand anders nog een oplossing???? Als ik het tapje langzaam vooruit spoel zie ik de blokkerige strepen niet?? Hoe kan dit dan?? JK
Link naar reactie
De tapes zijn (wellicht? ) opgenomen op een andere camcorder, of de sporing van je video koppen trommel is in de loop der tijd een klein beetje verschoven. De tape loopt , als het goed is, op 1 specifieke plaats over de koppentrommel. Als deze instelling een klein beetje verloopt krijg je incompatabiliteit tussen de tapes die je met deze camcorder maakt en andere camcorders. De tapes spelen wel goed af op de camcorder waarmee ze gemaakt zijn. Zijn deze tapes op jouw eigen camcorder opgenomen? ja: dan is kennelijk je koppentrommel iets verschoven in de loop der tijd. De tapes zijn dus destijds wel goed opgenomen maar ondertussen is je koptrommel een beetje verschoven en nu sporen ze niet meer. Flink stoten of in een fietstas en dan over een hobbel kan al genoeg zijn, daarom moet je dus altijd extreem voorzichtig zijn met dit soort apparatuur. Een eenvoudige controlle is de tapes die met blokjes spelen in een andere camcorder bekijken, spelen ze dan wel goed?: je koptrommel is verschoven. Spelen ze aldaar ook met blokjes: de tape is idd defect. Als het je waard is kun je de camera opnieuw laten afstellen bij een service center. Probleem wat je daarna kunt hebben is dat de tapes die je er het laatst mee hebt opgenomen na het afstellen niet meer leesbaar zijn zonder blokjes/strepen ..... Je zou deze laatst opgenomen tapes dus eigenlijk eerst moeten overkopieren naar een camcorder waarvan je weet dat ie goed is. Er is ook nog steeds de mogelijkheid dat je koppen vuil zijn en dat een schoonmaak tape het probleem oplost. Met vuile koppen krijg je echter meestal last van "video-dropouts" en "audio-squeeks" en wat jij hebt klinkt meer als een scheve kop. Als je het zelf zou willen doen: dat kan, ik heb het vorige week nog gedaan . Je moet hierbij wel zeer voorzichtig te werk gaan en allereerst duidelijk zichtbaar met een stift het stel schroefje een merkje geven zodat indien het niet goed gaat je altijd terug kunt gaan naar de oude instelling. Je zult ervoor iets van een dekseltje moeten verwijderen, ik heb het ook wel achter een plastic plugje zien zitten. zo gaat de tape erin: [img:4e35f65417]http://home.hccnet.nl/r.vanwilligen/forum/thread/jvc-cass-laden.PNG[/img:4e35f65417] Dan zit het stel schroefje ongeveer daar waar het rode vierkantje is: [img:4e35f65417]http://home.hccnet.nl/r.vanwilligen/forum/thread/jvc-cam-kopstel.PNG[/img:4e35f65417] In dit geval moest ik dus dat kleine ovale dekseltje weg halen, zat met dubbelzijdig tape vast. Het afstellen is vrij simpel: naar links draaien totdat het beeld weg valt en dan merken, dan naar rechts draaien totdat het beeld wegvalt en dan merken, de juiste instelling zit exact tussen de twee merken in. Dit is echter wel een nogal grove manier en geen echt alternatief voor afstellen in een service center maar je kunt er in ieder geval wel je tapes weer afspeelbaar mee maken. Als je niet zo handig bent: niet doen: breng hem maar weg. Maar dan wel eerst ff al je tapes overkopieren...
Link naar reactie
  • 8 maanden later...
  • 2 weken later...
Allereerst toch nog maar extra een voorwoord; dat wat ik een fluitje van een cent noem of een leuke uitdaging kan voor anderen serieus technisch werk betekenen en wellicht zelfs verder gaan dan diegene zijn technische capaciteiten. Is niets voor mij om trots op te zijn nog voor de ander om zich voor te schamen maar wel een realiteit. Ieder zo zijn vak. Als je ook maar enigszins het gevoel hebt dat dit wellicht boven jouw technische kunnen uitgaat raad ik je ten sterkste af om zelf aan je cam te sleutelen. DV cameras zijn bijzonder fijne stukjes techniek en alhoewel werkelijk stukmaken niet zo 1-2-3 gebeurt kun je wel het nodige ontregelen met alle gevolgen van dien en daarna zul je mogelijk verplicht een bezoek moeten brengen aan service centrum om de boel weer in orde te laten maken, bezint eer ge begint. Denk je dat het wel zal lukken dan kun je verder lezen: Als voorbeeld ga ik uit van een jvc grdv7, ik heb daar de service manual van in pdf en een mooi gedetaileerd plaatje van de koptrommel met guide rollers. De grdv7 heeft twee mogelijkheden om de tape te verstellen maar dat is niet bij iedere cam het geval. Als je cam twee verstellingen heeft wordt het overigens wel wat lastiger om de boel af te stellen. Je kunt dan nl niet alleen de hoek van de tape tov de kop wijzigen maar je kunt dan ook de hele tape hoger of lager over de kop laten lopen. Plaatjes: [img:70763c4822]http://home.hccnet.nl/r.vanwilligen/forum/thread/camtapeplaatsen.jpg[/img:70763c4822] Zo gaat bij mij de tape erin. [img:70763c4822]http://home.hccnet.nl/r.vanwilligen/forum/thread/cameratotaal.jpg[/img:70763c4822] Het ovale dekseltje aan de rechterkant is het toegangs luikje voor de afstelling [img:70763c4822]http://home.hccnet.nl/r.vanwilligen/forum/thread/rollernadjustment.jpg[/img:70763c4822] De andere kant van de cam(niet belangrijk), het gaat om de twee afbeeldingen van de trommel ernaast, guide roller (sup) en (tu) assy. Het laat de koptrommel zien met daarnaast de twee afstel schroefjes voor de tape geleiding. Je moet dit als idee-richtlijn gebruiken bij jouw cam. Als je het cassete deurtje open doet en het loopwerk naar buiten laat komen zie je in de diepte de koptrommel zitten, een rond glimmend trommeltje met hele fijne groefjes erin.(NIET aanraken!) Naast de koptromel zal het stelschroefje moeten zitten, deze is te herkennen als een schroefje met ringetje en onder het ringetje zit een veertje welke het schroefje op spanning houd: [img:70763c4822]http://home.hccnet.nl/r.vanwilligen/forum/thread/guideschroefje.jpg[/img:70763c4822] Aan de onderkant van het schroefje in het plaatje hierboven kun je het veertje zien. De truuk is dat de stelschroef altijd van de buitenkant te benaderen moet zijn aangezien je de afstelling doet terwijl de cam speelt met een tape erin. Bij een service centrum gebruiken ze een speciale tape met daarop een speciaal signaal, de cam wordt aangesloten op een osciloscoop waarop je de golf vorm van het tape signaal kunt zien en men draait aan het schroefje terwijl de tape loopt totdat de golfvorm de juiste hoogte (of breedte) heeft bereikt. Als er geen duidelijk dekseltje aanwezig is zul je dus logica moeten gebruiken voor het opsporen van de opening waardoor het schroefje te benaderen is; de stelschroef staat als een paaltje naast de koptrommel en ergens boven dat schroefje zal op 1 of andere manier een gaatje moeten zijn. Dat kan achter een plak-dekseltje zitten,achter een sticker, achter een plastic plugje enz enz. Afstellen: Breng voordat je begint met een zwarte fineliner een streepje aan op het schroefje en noteer de stand van het schroefje, zet evt op het huis ook een streepje zodat de twee streepjes in lijn staan. Het schroefje kan een kruiskop hebben maar ook wel een imbus als kop, belangrijk is dat je een correct en juist passend schroevedraaiertje er voor ziet te vinden,modelbouw winkels verkopen vaak dergelijke schroevedraiertjes per stuk en kosten dat hooguit een paar euro. markeer voordat je begint de kop of de steel van het schroevedraaiertje zodanig dat je duidelijk kunt zien hoeveel je de schroeverdraaier ronddraait Je stopt je tape erin,drukt play, plaatst het schroevedraaiertje en draait rustig een kant op(links of rechtsom) met stukjes van ongeveer 1/16 slag en kijkt naar je monitor. LET OP: je wilt beslist niet meer dan 1 volle slag rond draaien(het KAN wel) de instelling luistert vrij nauw(1/16 tot 1/8 slag) en zou met pak em beet een halve slag weer in het gareel moeten komen, gebeurt dat niet dan ga je dus overduidelijk de verkeerde kant op en zul je weer het nul punt moeten instellen en dan de andere kant opdraaien. ALS JE MEER DAN 1 SLAG ROND DRAAIT KUN JE DE TEL KWIJTRAKEN (!),dus niet doen! Bij het afstellen moet je na iedere verstelling enige tellen wachten voor het resultaat; een dv-cam speelt de video uit een buffer van enige seconden; als je dus stelt aan het schroefje duurt het even voordat je het effect ziet. Als er twee stelschroefjes zijn zul je mogelijk ook het andere schroefje op dezelfde manier moeten proberen terwijl je schroefje 1 iedere keer 1/8 slag verdraait. je gaat dan dus een heleboel combinaties proberen. schroefje1 op 0 --schroefje 2 draaien links en rechtsom schroefje1 op 1/8 --schroefje 2 draaien links en rechtsom schroefje1 op 2/8 --schroefje 2 draaien links en rechtsom schroefje1 op -1/8 --schroefje 2 draaien links en rechtsom schroefje1 op -2/8 --schroefje 2 draaien links en rechtsom enz enz NOTEER WAT JE DOET OP PAPIER. Laatste : let goed op wat je met je schroefedraaier uitspookt in de camera, als je een (miniscuul) krasje maakt op de koptrommel kun je deze weggooien, het is dus belangrijk dat je aan een goed verlichte tafel zit met je ellebogen op tafel zodat je niet kunt uitschieten en per ongeluk iets beschadigen. Als tenslotte niets blijkt te helpen stel je de schroefjes weer terug naar de originele stand en wordt het denk ik tijd om een service centrum op te zoeken. Suc6......
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...