Ga naar inhoud

Boot vanaf LAN


anoniem

Aanbevolen berichten

Als het goed is zit er op het moederbord een WOL-aansluiting. Deze verbind je met de WOL-aansluiting op je netwerkkaart. In de BIOS de Wake-On-Lan aanzetten. Vervolgens noteer je het MAC-adres van je netwerkkaart en installeer je bijv. een van deze progjes: [url]http://www.scyld.com/expert/wake-on-lan.html[/url] [url]http://www.berens-partner.de/wann/computer/wol.html)[/url] Dat zijn de benodigdheden.
Link naar reactie
[i:bd5e2b85e3]Persoonlijk vind ik bootfromlan verwarren met WOL, minder erg dan die eeuwige verwijzing naar Google. Alsof je dan altijd maar vind wat je zoekt, alles Nederlandstalig en op jouw niveau is en zo voort. Dit Forum is er nou juist om elkaar op nivo en in de NL taal te helpen. groetjes Ed[/i:bd5e2b85e3]
Link naar reactie
Met boot from LAN wordt het opstarten en overzetten van een besturingsstysteem vanaf de server uitgevoerd. Met WOL of Wake On Lan wordt de computer die in de slaapstand verkeert geactiveerd om daarna via het netwerk opdrachten te ontvangen en of uit te voeren. Denk aan een systeeembeheerder die een computer (die slaapstand verkeert) over te nemen. Mijn vraag over het booten from LAN heb ik inmiddels al via een andere weg kunnen oplossen. Het is overigens geen eenvoudige klus als je dit nog niet eerder hebt uitgevoerd. Verder iedereen bedankt. :)
Link naar reactie
Zodra ik de link naar de webpagina weer heb gevonden zal ik deze vermelden, want het verhaal is veel te lang om hier even kort uit te leggen. In het kort komt het er op neer dat je een DHCP server moet hebben met de nodige functionaliteit om via TFTP en het programma PXE het besturingssysteem over kunt zetten naar de client computer, waarna deze zelfstanding verder kan booten of evt. een besturingssyteeem kan laden/installeren.
Link naar reactie
WOL is bedoeld om een magic packet of te wel een pakketje te broadcasten over het netwerk. De pc met het opgegeven mac adres zal dan reageren als Wake-on lan is geactiveeerd in de bios. Gevolg is dat de pc zal aangaan wanneer er stroom op de voeding staat. Heb het geprobeerd om te doen via het internet, maar daar hebben veel modems problemen mee :p tevens vraag ik me af wat de topic starter wil doen? een installatie terwijl hij niet aanwezig is? grootschalige installatie ?
Link naar reactie
[quote:64ab08c567="oeroe"]maar je ziet dan toch niets op het scherm ? kan je beter een unantended install maken hoef je niets te klikken cd erin en klaar.[/quote:64ab08c567]Dat kan dus in combinatie met boot from LAN. Dan heb je dus ook geen installatie cd's meer nodig. Ik heb hier op mijn werk een RIS (Remote Installation Server) draaien die van dit princiepe gebruik maakt.
Link naar reactie
[quote:e36dfd79fc="bosjvd"][quote:e36dfd79fc="oeroe"]maar je ziet dan toch niets op het scherm ? kan je beter een unantended install maken hoef je niets te klikken cd erin en klaar.[/quote:e36dfd79fc]Dat kan dus in combinatie met boot from LAN. Dan heb je dus ook geen installatie cd's meer nodig. Ik heb hier op mijn werk een RIS (Remote Installation Server) draaien die van dit princiepe gebruik maakt.[/quote:e36dfd79fc] maar niet iedere thuisgebruiker heeft zo´n servertje draaien :wink:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...