Ga naar inhoud

backup server met Driveimage of ghost?


anoniem

Aanbevolen berichten

Hai, op onze school draait de server prima de luxe, maarrrr.... Door schade (en schande) wijs geworden heb ik in de vakantie besloten een totale backup van de server te gaan maken. Dit dient periodiek te gebeuren. Ik heb nog even gedacht een tweede harde schijf bij te plaatsen en een Raid systeem op te zetten, maar da's prijzig: nieuwe harde schijf, evt. Raid kaartje (ik kon thuis niet controleren of het mobo een raid-bordje is...) en dan ook het risico lopen dat de hele boel stuk draait...Vandaar dat ik het softwarematig wil aanpakken. Nu zit ik echter met twee vragen: * als ik een image maak van een draaiende PC, zijn er wellicht bestanden die eenvoudigweg niet meegenomen kunnen worden. Wat betekend dit voor de image? is het dan wel een goede backup? * ik kan kiezen uit DriveImage of Ghost. ik heb met beiden geen ervaring. Wie wel? Wat is de 'betere' (hoeft niet persé de makkelijkste te zijn: ik lees af en toe nog wel eens de handleiding :wink: ) om van een draaiende server een image te maken? Alvast dank voor de adviezen! T.
Link naar reactie
Uhm... sorry, er zijn natuurlijk al een heleboel soortgelijke vragen hierover geweest. Ik zit eigenlijk vooral met de vraag over het maken van een image van een draaiende server (d.w.z. diverse processen draaien, bijvoorbeeld AV software, DNS-server, AD, Winroute en zo...) V.w.b. smaken: liefst ervaring met servers.... T.
Link naar reactie
Dan kan je toch het beste een weekend vrij nemen en dan de server booten in DOS en een Ghost-image maken. Verder kan je met W2k een SYSTEM-STATE backup maken(awant het klinkt alsof je een W2k-server heb). Deze moet je gewoon regelmatig maken. Met behulp van je system-state maak je ook een backup van je AD met hierin de gebruikers. Maar wat ook heel verstandig is is toch een tweede schijf in je server plaatsen en van je C-schijf een Raid-0 (kopie) maken. Dan hoef je schijf ook niet zo groot te worden want als ze je server goed ingericht hebben heb je een kleinere C-partitie en van deze moet je dan een mirror maken
Link naar reactie
Als die server onder W2k server draait kin je ook software raid toepassen. Kost je alleen een harde schijf. Standaard maak wij van de belangrijkste machines 2 ghost files 1 met ghost diskette een "normale" image en 1 x met Windows 2000 met Sysprep de laatste is dan handig als de server overleden is en je een andere mot gebruiken. de laatste voor uitvoeren checken of alle drivers ed op de hd staan, nadat de image klaar is moet je de server opstarten en komt de minisetup van w2k. (of je zet dan backup 1 terug) Peter
Link naar reactie
ten eerste moet je natuurlijk kijken of je genoeg hdd space vrij hebt, je kunt met drive image een prima backupje maken. En in het programma aangeven of je wel geen of lage compressie wil gebruiken, Het is een gebruiksvriendelijk programma, en werkt verder zeer lekker. probeer het eens uit, nee heb je en ja kun je krijgen. Je servertje moet echter een keer gereboot worden, daar komt je niet onderuit als je drive image of ghost gebruikt. Of je moet gebruik maken van arc server deze hoef je niet te reboten kun je gewoon een backup maken van je lopend systeem. voor eval. zie linkje http://www.cai.com/solutions/enterprise/storage/arcserve_v9_windows/evaluation_form.htm.
Link naar reactie
ArcServe is een duur pakket voor een school, zeker als je daarbij ook de agent voor open files en exchange nodig hebt. Een andere oplossing is idd. met Ghost. Zelf maken we hier ook gebruik van. Situatie bij ons is dan als volgt: Laptop (winXP Pro) met daarop Ghost MultiCast (GhostCast). Een speciaal geprepareerde diskette met drivers etc. Server gaat uit en wordt gestart met diskette. Automatisch wordt de verbinding met de GhostCast Server gemaakt en wordt een image gedumpt. Aangezien er een cd-writer in m'n laptop zit kan ik em zelfs direct op cd laten branden, anders via Ghost Explorer is meerdere delen opdelen en dan branden. Kijk ook maar eens op mijn site waar een handleiding en een bestand met de bedoelde diskette te downloaden is. [url]http://home.planet.nl/~r.sellis[/url]. Als je alleen de eerste partitie wilt imagen zal je de regel "GHOST.EXE -clone,src=1,dst=@MCdump -Z9 -sure" in de autoexec.bat moeten aanpassen. Src=1 eerste schijf, 1;1 betekent 1e partitie van 1e schijf, etc. Suc6 ermee!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...