Ga naar inhoud

IS/RA punt en je splitter


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik vraag mij eigenlijk het volgende af. In elke handleiding voor het installeren van ADSL op een analoge lijn staat dat je de splitter direct op het IS/RA punt moet aansluiten. Nu heb ik al enkele malen ADSL aangesloten, de ene keer heb ik de splitter direct na het IS/RA punt geïnstalleerd, de andere keer heb ik dit niet gedaan. Ik plaatste de splitter dan gewoon tussen de bestaande telefoonlijn in het huis in. Om wat duidelijker te zijn, hier een tekeningetje: Situatie die ik ook wel eens geprobeerd heb: [code:1:4e15de3d74] IS/RA------TELEFOON1-----SPLITTER--------TELEFOON2 | MODEM-------COMPUTER[/code:1:4e15de3d74] Normale situatie volgens handleidingen:[code:1:4e15de3d74] IS/RA | SPLITTER---------TELEFOON1-----------TELEFOON2 | MODEM---------COMPUTER [/code:1:4e15de3d74] In beide gevallen werkte de verbinding gewoon. Hoe kan dit? En heeft de ene manier voordeel t.o.v. de ander? Het voordeel van mijn manier van werken was het feit dat er al wel vaak een telefoonlijn door het huis getrokken ligt, maar nog geen netwerkkabel. Op deze manier voorkom je een hoop gezeur met het trekken en wegwerken van netwerkkabel(s) door het huis. 'k Ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Alvast bedankt.
Link naar reactie
Naar mijn weten kun je de splitter aansluiten waar normaal je telefoon in gaat en vervolgens je telefoon en het modem aan de splitter. Toevallig ga ik binnenkort bij mijzelf ook ADSL installeren op deze manier, tenminste, ik neem aan dat dat gewoon werkt. Eerst dacht ik dat ik moest gaan kloten met de splitter in de meterkast waar de lijn binnenkomt maar dat zie ik niet zo zitten en dat hoeft volgens mij ook niet, als ie maar vóór de telefoon aangesloten wordt. Ben benieuwd naar de reacties van onze medeforummers.
Link naar reactie
[quote:6d656ce647="praatpaal"]Eerst dacht ik dat ik moest gaan kloten met de splitter in de meterkast waar de lijn binnenkomt maar dat zie ik niet zo zitten en dat hoeft volgens mij ook niet, als ie maar vóór de telefoon aangesloten wordt.[/quote:6d656ce647]Dat dacht ik ook, maar ik kwam dus tot de conclusie dat dit niet zo is. Kijk maar naar mijn 'tekeningetjes'. Daar zit gewoon een telefoon voor. :roll:
Link naar reactie
In principe is het zo dat je splitter vóór ieder telefoontoestel moet aansluiten. De situatie die je als eerste tekende in je bericht is dus niet goed. Dat wil niet zeggen dat het totaal niet kan werken, maar je kan wel problemen verwachten. Zeker op het moment dat je gaat bellen met telefoon 2. Als ik jou was zou ik het op deze manier maar niet meer aansluiten...
Link naar reactie
[quote:4a93bdaa84="Leo S"]In principe is het zo dat je splitter vóór ieder telefoontoestel moet aansluiten. De situatie die je als eerste tekende in je bericht is dus niet goed. Dat wil niet zeggen dat het totaal niet kan werken, maar je kan wel problemen verwachten. Zeker op het moment dat je gaat bellen met telefoon 2. Als ik jou was zou ik het op deze manier maar niet meer aansluiten...[/quote:4a93bdaa84]Oké, bedankt voor je reactie. Maakt het dan nog uit hoeveel meter er tussen het IS/RA punt en de aansluiting van je splitter vóór je eerste toestel zit? De situatie is dan als volgt:[code:1:4a93bdaa84] IS/RA-----------15m kabel------------------splitter------toestel | modem [/code:1:4a93bdaa84]
Link naar reactie
het stuk tussen is/ra punt en je modem moet zo kort mogelijk wezen. vooral bij hogere snelheden is dit van belang dus toch in de meterkast of vlak bij het is/ra punt werken. ik had eerst ook is/rapunt kort naar splitter en dan lang naar het modem (alles telefoonkabel) mooi dat ik op gegeven moment alleen maar uitvallers had wegens de verhoogde snelheid. nu ligt dus alles in de meterkast, alleen de router/switch staat boven bij de computers beste dus is/ra ---splitter----(telefooncentrale) telefoons xxxxxxxxx\ modem---(router/switch) computer(s) (x stelt spatie voor anders staat het niet goed onder elkaar)
Link naar reactie
[quote:af4cba0825="sjouwer"]het stuk tussen is/ra punt en je modem moet zo kort mogelijk wezen. vooral bij hogere snelheden is dit van belang dus toch in de meterkast of vlak bij het is/ra punt werken. ik had eerst ook is/rapunt kort naar splitter en dan lang naar het modem (alles telefoonkabel) mooi dat ik op gegeven moment alleen maar uitvallers had wegens de verhoogde snelheid. nu ligt dus alles in de meterkast, alleen de router/switch staat boven bij de computers beste dus is/ra ---splitter----(telefooncentrale) telefoons - \ modem---computer[/quote:af4cba0825]Oké duidelijk. Dan doe ik dat. Alleen komt mijn router wel naast het modem te staan. Maakt het nog uit hoe lang de UTP kabel is naar de computer(s)?
Link naar reactie
Ik heb een 18 meter lange telefoonkabel naar mijn modem. Je moet niet ver hierboven gaan, korter zal wel beter zijn. 3 jaar geleden is mij dit vertelt door level-ii van KPN en mijn Basic Abo is nu 3200 (ben begonnen met 512 kb) en binnenkort heb ik dus 6 mbit. Geen problemen. UTP kabels (CAT5) kunnen dacht ik met gemak 100 meter zijn.
Link naar reactie
Als er een telefoon [b:c35bb83faf]Voor[/b:c35bb83faf] de splitter is aangesloten hoeft er niet s aan de hand te zijn maar het is niet aan te raden! Waarom, wel veel telefoons en ook nummermelders kunnen dan problemen geven, de telefoons hebben heel dikwijls een sterke ruis als [b:c35bb83faf]ADSL in gebruik is[/b:c35bb83faf] en de nummermelders geven soms gewoon[b:c35bb83faf]alleen als ADSL in gebruik is[/b:c35bb83faf] geen nummer door! Ik neem aan dat dit niet een plaatselijk fenomeen is omdat ik dit zelfs in CHINA ook ervaren heb.
Link naar reactie
Inderdaad, laatst kwam ik bij een familielid een situatie tegen waar een van de telefoons voor de splitter zat en daar zat erg veel ruis op. Nota bene aangelegd door de ADSL installateur. Na de splitter mag de CAT5 kabel naar de modem best lang zijn. Bij mij zo'n 10 meter zonder snelheid degradatie. Waarom dat kan is een technische kwestie, heeft te maken met impedantie aanpassingen en reflecties.
Link naar reactie
Klopt, de kabel naar de modem gedraagt zich als een zg. transmissielijn. Daar kan een hoogfrequent signaal zich zonder veel verliezen door voortplanten. Wat wel belangrijk is, is dat de zg. impedantie aanpassing aan de twee uiteinden in orde is want anders kunnen er reflecties optreden met als gevolg (in simpele woorden) dat de bitjes uit een verstuurd pakketje gedeeltelijk ergens anders terecht komen en dan gaat het mis. Dat ADSL via de telefoonlijn mogelijk is, is min of meer toeval. De telefoonkabel van een centrale naar huis is ook een redelijk goede transmissielijn voor niet te hoge frequenties maar daar heeft de PTT waarschijnlijk niet bij stil gestaan toen ze die jaren geleden aanlegden.
Link naar reactie
De impedantie aanpassing aan beide uiteinden ,dat is de modem en de centrale mag ik aannemen is goed neem ik aan ergo is er geen probleem te verwachten of er moet iets zijn dat buiten mijn bevattingsvermogen ligt. Ik begin me nu af te vragen of er een soort terminator kan worden toegepast om de staande golven(reflecties) te voorkomen? en of de ontvangst te verbeteren of te versnellen?
Link naar reactie
Er zijn, grofweg, twee dingen om op te letten. De verzwakking van het signaal door de kabel en de impedantie aanpassing. Het eerste speelt als de signaal/ruis verhouding te klein wordt, dan wordt de altijd aanwezige ruis ook voor signaal aangezien en gaat er wat mis. Dit speelt nog niet bij kleine stukken kabel. Reflecties kunnen een probleem worden als de lengte van de kabel niet langer klein is ten opzichte van de golflengte van het signaal. Bv. in lucht heeft een signaal van 1 MHz een golflengte van 300 meter, in een kabel kan dat wat schelen maar in dezelfde orde van grootte. Een kabel van 1 meter is dan zo kort dat het signaal en de reflecties vrijwel gelijktijdig zijn en er ontstaan geen problemen. Maar bij 100 meter moet je op gaan passen. Maar dan is de verzwakking van het signaal ook een punt. Bij coax kabel voor TV is de situatie vergelijkbaar. Als je de kabel doortrekt van beneden naar zolder kan daar het signaal aardig wat zwakker zijn dan beneden, afhankelijk van de kwaliteit van de kabel. De modem, kabel en computerkaart hebben allen een karakteristieke impedantie. De energie overdracht van de een naar de ander is optimaal als de impedanties hetzelfde zijn en dat is wat je wilt. In het huidige geval is er een redelijke marge, maar bij TV en FM radio ontvangst via de aether komt het preciezer bij zwakke signalen. Sneeuw in het beeld en ruis in het geluid treden op bij te zwak signaal. Dubbele ten opzichte van elkaar verschoven beelden treden op bij reflecties. Die hebben meestal een uitwendige oorzaak, op de TV antenne komt een direct signaal vanuit de zender maar ook bv. een tweede via de reflectie van een kerktoren in de buurt oid. De tweede komt iets later aan, een soort echo, zeg maar. "Ik begin me nu af te vragen of er een soort terminator kan worden toegepast om de staande golven(reflecties) te voorkomen? en of de ontvangst te verbeteren of te versnellen?" Dat is dus niet nodig. Iha. is er door de fabrikanten al rekening mee gehouden. Van CAT5 kabel is de impedantie gestandaardiseerd en die van de overige apparatuur in principe daarop aangepast.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...