Ga naar inhoud

Netwerk scheiden in segmenten


anoniem

Aanbevolen berichten

[quote:b6fcb494ff="bvvelde"]Omdat de 'netbeui' niet routeerbaar is, ben je gelijk verholpen van de gedeelde schijven en zowel jij als de buren kunnen zelf de veiligheidsinstellingen regelen.[/quote:b6fcb494ff] Onzin... Netbeui is inderdaad niet routeerbaar, maar wie zegt dat dit protocol gebruikt wordt voor bestandsdeling? In ieder geval wordt TCP/IP ook gebruikt, anders heb je geen Internet. Bovendien kan ieder ander protocol gebruikt worden op een netwerk. Sterker nog, ik raad Netbeui om verschillende redenen sterk af en je zal het ook niet tegenkomen in netwerken die ik opgezet en in beheer heb.
Link naar reactie
[quote:d7d32cabf0="Leo S"][quote:d7d32cabf0="bvvelde"]Omdat de 'netbeui' niet routeerbaar is, ben je gelijk verholpen van de gedeelde schijven en zowel jij als de buren kunnen zelf de veiligheidsinstellingen regelen.[/quote:d7d32cabf0] Onzin... Netbeui is inderdaad niet routeerbaar, maar wie zegt dat dit protocol gebruikt wordt voor bestandsdeling? In ieder geval wordt TCP/IP ook gebruikt, anders heb je geen Internet. Bovendien kan ieder ander protocol gebruikt worden op een netwerk. Sterker nog, ik raad Netbeui om verschillende redenen sterk af en je zal het ook niet tegenkomen in netwerken die ik opgezet en in beheer heb.[/quote:d7d32cabf0] Hoezo onzin ? Volgens mij wordt de standaard-windows bestands / printerdeling toegepast, als ik het verhaal goed lees. En volgens mij werkt dat via / met netbeui (maar ik kan me vergissen). Dus als Netbeui niet routeerbaar is, dan zal geen enkele computer buiten het lan (lees buiten de router) de gedeelde bronnen kunnen benaderen... Dus als er gewoon 2 routers worden gebruikt, 1 voor elk gezin / woning, dan heb je dat probleem niet. Ok, ben het met je eens dat netbeui niet ideaal is, gebruik het zelf ook liever niet..., maar sommigen zweren er bij.
Link naar reactie
Netbeui is een protocol, net als TCP/IP, IPX/SPX, Appletalk en noem ze allemaal maar op. Het is niet zo dat bestands- en printerdeling alleen maar met behulp van Netbeui werkt. Je kan iedere service (bestands- en printerdeling is een service) binden aan ieder protocol wat je geinstalleerd hebt. Zo zul je in netwerken waar Novell draait bestands- en printerdeling moeten binden aan het protocol IPX. Als er in dat zelfde netwerk geen internet-verbinding aanwezig is, zal IPX ook het enige protocol zijn dat gebruikt wordt. Netbeui heeft een aantal nadelen. Het is inderdaad niet routeerbaar, maar dat komt juist omdat het werkt op het broadcast-principe. Met andere woorden: het schreeuwt op het netwerk rond naar één bepaalde host en er zal er dan uiteindelijk ook eentje reageren. Broadcast-verkeer is sowieso niet routeerbaar, dus is het hele Netbeui-protocol niet routeerbaar. Daar komt nog bij dat broadcastverkeer enorm veel bandbreedte op je netwerk opvreet. Bij de andere protocollen krijgt iedere host een adres, zodat iedere host ook apart adresseerbaar is en je PC niet op het netwerk hoeft rond te schreeuwen op zoek naar een andere PC. Om deze redenen zal ik nooit Netbeui gebruiken in een netwerk. Het is totaal overbodig en vertraagt je netwerk behoorlijk. Ik raad ook iedereen af om Netbeui te gaan gebruiken, zeker in een netwerk waar een internetverbinding aanwezig is, want dan heb je toch sowieso TCP/IP nodig.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...