Ga naar inhoud

bedrijfsnetwerk + ADSL


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb het volgende probleem: Ik heb een bedrijfsnetwerk, ongeveer 5 clients en een IBM server. Instellingen v.d. client-computers: - automatisch IP adres verkrijgen - DHCP voor WINS omzetting gebruiken - DNS is uitgeschakeld Alle clients zijn m.b.v. een hub verbonden met elkaar en met de server. Ik wil graag op alle computers ADSL van KPN Telecom gebruiken. Ik wil hiervoor NIET de IBM server gebruiken vanwege de veiligheid, maar het door KPN geleverde Multi-Pc modem (met ingebouwd firewall). Het multi-pc modem wil ik vervolgens ook op de hub aansluiten. Nu is mijn vraag, hoe stel ik dit in: kan ik onder DNS (van de clients) de router (multi-pc modem) opgeven? Of gaat dan het bedrijfsnetwerk in de war? Of zijn er nog andere mogelijkheden? Niels
Link naar reactie
Ik neem aan dat de router tevens de PC's van een IP nummer voorziet (DHCP) ? Zorg dat op de server DHCP niet aanstaat. Geef in DHCP het IP nummer van de router als default gateway op. In DNS moet je het IP nummer van de DNS van je provider opgeven (als het goed is , ook via DHCP). Installeer de WINS service op je server en geef het IP nummer van de server op als WINS server (je server heeft moet een vast IP nummer hebben dat tevens niet uitgedeeld mag worden door DHCP) De mooiste oplossing is om ook de DNS service te installeren op je server en als 'forwarder' de DNS ip nummers van je provider hier op te geven. Vervolgens geef je het IP nummer van je server als DNS op bij de PC's. In de router moet wel poort 53 (DNS) open staan voor de server.
Link naar reactie
Je wil vanuit veiligheidsoverweging de server niet op het internet, mijn mening is dat als alle pc individueel het internet op laat gaan dat dat veel linker is, als je een proxyserver op de server installeert en alleen uitgaand HTTP/DNS en eventueel mail instelt en een goede virusscanner draait ben je in principe goed beveiligd.....
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...