Ga naar inhoud

wel vpn connectie, maar dan


anoniem

Aanbevolen berichten

The future will be better tomorrow. Zou toch mooi zijn als het vandaag nog werkte. Dns serveradres automatisch verkrijgen stond aangevinkt. Zo automatisch gaat dat dus niet. Heb het ip adres 10.0.0.2 van de server op lokatie in gevuld. Alternatief dns adres heb ik niet?! Wins server? Heb ik niet geloof ik. Dan staan er nog zaken over dns achtervoegsels. Wat ik daar mee moet? Als de verbinding er is, staan er bij details ook nog 2 ip adressen in het 10.0.0 bereik voor server en client. Het server adres is 'n andere dan het 10.0.0.2 ip adres van de server. Toegekend door de vpn verbinding? Ik kom d'r nog niet uit. Ik experimenteer nog wat verder.
Link naar reactie
10.0.0.2 is kennelijk het IP-adres wat de server heeft op zijn netwerk. Het andere IP-adres is het eerste adres uit de pool voor dial-in gebruikers. Op een RAS-server moet je namelijk een IP-pool definieren. Gebruikers die inbellen krijgen een IP-adres uit deze pool. De RAS-server creeert een virtuele adapter waar men op inbelt en deze krijgt ook een IP-adres uit deze pool. Bijvoorbeeld: Een RAS-server heeft een IP-pool van 10.0.0.201 tot 10.0.0.250. Als je gaat kijken naar de inbelverbinding zodra je ingebeld bent, zie je dus het IP-adres van de inbelserver (10.0.0.201) en je eigen IP-adres voor deze verbinding (10.0.0.202). Voordat je in gaat bellen kun je de eigenschappen van je inbelverbinding veranderen. Klik hiervoor op properties (ik heb een engelse Windows XP, dus ik weet zo niet de exacte benamingen in het nederlands) en kies voor het tabblad networking. Dubbelklik hiervoor op TCP/IP en vul alleen een IP-adres in bij DNS. Dit is het IP-adres van de server. Klik op de knop Advanced, zet het vinkje uit bij Use default gateway, ga naar het tabblad WINS en vul daar ook het IP-adres van de server in.
Link naar reactie
Ja, dat klopt 10.0.0.2 is het server IP adres op zijn netwerk. Dit Ip adres heb ik nu dus ingesteld als dns en wins server volgens jou voorstel. Ik heb overigens ontdekt dat ik wel 'n netwerkverbinding kan maken met \\10.0.0.2\c$, dan zie ik inderdaad de serverbestanden. De toegewezen Ip adressen na verbinding te hebben zijn 10.0.0.20 (Ip adres van server) en 10.0.0.15 (Ip adres van client) die komen dus uit de Ip pool van de RAS server. Maar helaas \\server\c$ werkt nog niet en ook 'n domein met gedeelde mappen is nog steeds niet zichtbaar. Volgens mij ben ik wel erg close. Is mijn conlusie juist dat principieel alles werkt behalve dns? Misschien op de server iets niet goed ingesteld?
Link naar reactie
Als daar geen WINS en DNS draait (lijkt me sterk, want op een Windows 2000 domain controller draait altijd DNS), heeft het inderdaad geen zin om die vorm van naamresolutie te gebruiken. Wat je dan wel kan doen is op je lokale PC de hosts-file aanpassen. Deze kun je vinden in de directory \winnt\system32\drivers\etc Dit bestand kun je gewoon met notepad openen. Zet hier de volgende regel in: 10.0.0.2 <naam van server> Op deze manier gebruik je een lokale hosttable om computernamen te herleiden naar een IP-adres.
Link naar reactie
Ja, er draait wel 'n dns. mijn hosts-file aanpassen zie ik niet als oplossing van het probleem, maar goed kan er even mee voorruit Overigens ik ben niet de enige, 'n veel hieroplijkend probleem is te vinden in "Servers" "VPN verbinding goed maar kan het domein niet zien." van 27 nov 2002 hij heeft nooit antwoord gehad. en "<VPN> Ik kan niet het domein zien...." van 14 aug 2002 Waar blijven de vpn experts onder ons :-)
Link naar reactie
Als VPN client die gewoon inbelt op een VPN-server krijg je ook niet het domein te zien in netwerkomgevig, althans, dat is mij nog niet gelukt. Ik heb thuis een Windows 2000 server draaien waar ik regelmatig door middel van PPtP een VPN-verbinding mee maak op mijn laptop. Ik heb in de verbindings-properties op mijn laptop het IP-adres van mijn server als DNS en WINS server opgegeven en het werkt probleemloos. Ik kan in de adresbalk van explorer gewoon \\<servernaam> intikken en na het invoeren van mijn domeinwachtwoord zie ik keurig alle shares staan. Ik kan zo niet zeggen wat er bij jou fout gaat.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...