Ga naar inhoud

[Internet delen] Wat zit er niet goed?


anoniem

Aanbevolen berichten

We hebben hier internet via Oprit, een goedkope variant van Essent voor studenten. We hebben ook twee computers, en die willen allebei dolgraag het internet op! :) De ene computer is een WinXP Pro USA (& Win98 USA) computer, die de client moet voorstellen. De andere computer is een Win98SE NL computer die doorgaat als server. Er is een verbinding met het internet. In de server zitten twee netwerkkaarten, waarvan de tweede verbonden is via een crosslink cable met de client. Probleem 1: het netwerk functioneert vreemd. De server kan de client niet zien, wel pingen (overal 'bestanden delen' geinstalleerd). De client kan de server pingen & zien maar bijv. kopieren van de server gaat onnoemelijk traag, terwijl er wel duizenden (!) packets heen en weer worden gestuurd (volgens WinXP-info) voor een miezerig txt-bestandje. Wat klopt er hier niet? IP's staan goed (192.168.1.1 voor server & 192.168.1.2 voor de client, die 192.168.1.1 als gateway heeft). Probleem 2: hij wil niet via de server verbinding maken met internet... ik ben d'r al daaaaaaaaaaaaaaaaagen mee bezig, de ene tutorial na de andere doorgewerkt, maar niks helpt. Vanmiddag heb ik de tweede netwerkkaart uit de server gerukt en in de client geduwd, binnen een kwartier werkte het netwerk en binnen een half uur had ik alles goed staan voor het delen van internet. Het kan dus wel van Win98SE NL via WinXP USA maar niet andersom, wat wel de bedoeling was. Wat gaat er niet goed? Het enige wat ik kan bedenken is de taalverschillen, maar dat zou toch niet uit moeten maken? PS: Bij het opstarten van de Win98SE NL-server, staat er zo'n menuutje, met Loginnaam, wachtwoord en domein. Dat 'domein' heb ik bij mijn computer niet ('k heb 't eigenlijk nog nergens gezien), is dat misschien het probleem? Je moet ook op ESC drukken ipv. ENTER, want anders begint ie te zeuren.
Link naar reactie
Ten eerste: Heb je op de WinXP computer de gebruikers goed ingesteld? Dit is ook nodig om vanaf de clients de bestanden op de computer te zien. Pingen staat hier buiten dus dat werkt gewoon wel (dit is dus niet de reden waarom internet het niet doet, maar wel de reden waarom het netwerk 'vreeemd' doet. Voor het internet 'probleem'. Je moet eigenlijk je netwerkgegevens opzoeken en even mailen, dan kan ik er even naar kijken. Misschien dat ik je daarmee kan helpen. Op de winXP Computer typ je in de dos prompt: 'ipconfig'. op de win98 computer type je : 'winipcfg" Oh ja, niet aan de domein instellingen zitten! Dit is niet geschikt voor je type netwerk.
Link naar reactie
Bij 'user accounts' staat onder mijn inlognaam 'computer administrator', dus dat zit volgens mij wel snor. [b:f9e5c31a88]Gegevens netwerkkaart 1 (internetkaart) in de Win98SE NL-server:[/b:f9e5c31a88] ----------------------------------------------------- Hostnaam: client107-XXX.kabela.oprit.rug.nl DNS-servers: 129.125.4.6 & 129.125.36.10 Knooppunttype: Broadcast IP routing ingeschakeld: ja NetBIOS-omzetting gebruikt DNS: ja Adapterinformatie: ICSHARE Adapter (internet delen geinstalleerd dus) Adres: 00-10-A7-04-8F-CB IP: 129.125.107.XXX Subnetmaskter: 255.255.0.0 Standaardgateway: 129.125.107.251 -------------------------------------------------- [b:f9e5c31a88]Gegevens netwerkkaart 2:[/b:f9e5c31a88] ------------------------------------------------------ *Eerste alinea zelfde als bovenstaande* Adapterinfo: 100/10M Ethernet PCI Adapter Adapteradres: 00-02-44-63-84-B3 IP: 192.168.1.1 Subnetmasker: 255.255.255.0 -------------------------------------------------- [b:f9e5c31a88]Gegevens netwerkkaart WinXP Pro USA-client:[/b:f9e5c31a88] ----------------------------------------------------- Connection-specific DNS Suffix . : client107-170 IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.1.2 Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0 Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.1 ------------------------------------------------------- Domein moest voor de internetverbinding ingevuld worden, dus inlognaam 'client107-XXX' en domein 'oprit'. Dit domein heb ik ook maar ingevuld bij de client (dus inlognaam 'TerraGuy', domein 'oprit' bij netwerkgegevens), en ook maar bij het opstartschermpje met 'naam', 'wachtwoord' en 'domein'. Moet dit laatste niet dan, gewoon leeg laten dat vakje?
Link naar reactie
Het beste wat je kunt doen is, om het hokje van het domein leeg te laten! Niets invullen. Kijk, dit staat er bij mij: Windows 2000 IP Configuration Ethernet adapter Local Area Connection: Connection-specific DNS Suffix . : IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1 Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0 Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.0.3 Je ziet, bovaan staat connection-specifif DNS Suffix niets ingevuld. Ten tweede: Onze kabelverbinding vertikt het (zowel inloggen enz) om met Internet conncection sharing te werken. Je kunt het beste een proxy server nemen. Een hele simpele (om te kijken of alles werkt) staat op [url]http://www.analogx.com[/url]. Het beste die installeren en dan onder internet explorer bij connecties en proxy server, het ip-adres van de server en port 6588 invullen (dit port is specifiek voor dit programma.) Probeert dit meer eens
Link naar reactie
...en de WinXP Pro USA-client kon btw juist wél de andere computer zien, in tegenstelling tot de Win98SE NL-server. In de dagen die ik eraan heb zitten klooien, heb ik het wel 'ns goed voor elkaar gekregen (dat het netwerk werkte, maar toen deed het internet het helemaal niet meer) dat ik op de client de server kon zien en razendsnel kon kopiëren, dus het is mogelijk. En het hele probleem is opgelost als ik dus van de WinXP Pro USA-pc de server maak, dan werkt het netwerk uitstekend, inclusief het elkaar zien, en kan ik internetten op beide pc's. Alleen is die pc mijn 300-watt energieslurpende herriebak en die andere een 90-watt energiezuinige en muisstille pc van m'n huisgenoot, die graag dag & nacht op internet wil kunnen...
Link naar reactie
[quote:2159e335b1]Het beste wat je kunt doen is, om het hokje van het domein leeg te laten![/quote:2159e335b1] Maar toen ik dus de server en de client omwisselde, had ik dat er ook gewoon staan, en toen werkte het prima. :-? BTW, DNS-suffix is de inlognaam, niet het domein, toch? Of heb ik wat verkeerd begrepen van WinXP? Ik zal dat programma 'ns proberen, al heb ik er weinig vertrouwen in, want ik heb ook al Wingate en Winproxy gebruikt, maar goed, ik ben ondertussen al wanhopig aan het worden.. ;)
Link naar reactie
[quote:c3e02ec954="AQU"]Doe het simpel en verantwoord, maak een router, kijk op www.freesco.org[/quote:c3e02ec954] Nou, we hebben geen zin/geld om nog een pc, netwerkkaart & een hub ergens vandaan te scharrelen, eigenlijk, en we zijn helemaal niet veeleisend, als er maar geinternet kan worden vanaf beide pc's, dus het lijkt me iets teveel van het goede. Maar in ieder geval bedankt voor je reactie.
Link naar reactie
YEEEEEEEEEEEEHAAAAAAAAAAAAAAAW!!!!!!!!!!! Eindelijk, na dáááááááágen van stress en chagarijnigheid kan ik eindelijk internetten vanaf de client! Ik kan het bijna niet geloven dat het zo gemakkelijk was... Het is wel heel anders dan ik in menig tutorial/handleiding ben tegengekomen trouwens, dat met het invullen van die proxy-server, en ook in andere netwerken waarin ik gezeten heb heb ik dat nooit in hoeven vullen, maar in dit geval werkt wel. Die DNS-suffix staat nog steeds ingevuld, dat maakt dus (blijkbaar) niet zoveel uit (in ieder geval in dit geval). Ennuh, die Proxy heeft geen support voor ICQ, maar als ik winproxy of wingate installeer is dat zeker wel gefixed.. en anders kom ik nog wel ff terug. Hartelijk bedankt, marenova2!!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...