Ga naar inhoud

(Il)Legaal?


Aanbevolen berichten

De laatste tijd heb ik weer wat spellen uit het stof getrokken, met name racegames van EA en nog wat anderen. Sommige van deze cd's of dvd's zijn aardig beschadigd, ze werken nog wel maar voor hoe lang? Om verdere slijtage te voorkomen probeerde ik er images van te maken en die te mounten met bv magicdisc. Dit werkt niet zonder een of andere crack om die tijdens het spelen te gebruiken. Dan heb ik de volgende vraag. Mag ik, als ik in bezit ben van het originele spel, gebruik maken van no-cd cracks? Of, kan ik aan nieuwe cd's komen zonder kosten? of moet ik de spellen opnieuw aanschaffen?
Link naar reactie
  • 1 maand later...
[quote:74c219a40a="Tim-Compupad"]je mag alles downloaden wat je al in bezit heb zover ik weet als je de serial van die game (het serienummer dat op de cd staat die je al hebt)gebruikt.[/quote:74c219a40a] Graag zien wij daar een juridisch onderbouwde bevestiging van tegemoet, te plaatsen in dit topic :)
Link naar reactie
Van de website van Stichting Brein: [i:93a760b6a8]Mag ik kopieën maken van mijn computerspellen en andere interactieve software? Nee. Computerspellen mogen niet zonder toestemming worden gekopieerd. Volgens de Auteurswet mag iedereen, zonder voorafgaande toestemming van de auteur 'voor eigen oefening, studie of gebruik' zelf een kopie maken van bv. een cd, MP3-muziekbestand of film. Deze uitzondering geldt echter niet voor computerspellen en andere software.[/i:93a760b6a8] Van de website www.auteursrecht.nl [i:93a760b6a8]Computerprogramma's In tegenstelling tot bijvoorbeeld teksten, films, foto’s en muziek vallen auteursrechtelijk beschermde computerprogramma’s (zoals software en games) buiten de regeling inzake de privé-kopie. Voor computerprogramma’s is een apart hoofdstuk in de Auteurswet opgenomen (zie hoofdstuk VI van de Auteurswet). De wet voorziet in die specifiek voor computerprogramma’s geldende regeling niet in een uitzondering op het auteursrecht om zonder toestemming een privé-kopie daarvan te mogen maken. Sterker nog, de wet bepaalt uitdrukkelijk dat de privé-kopie regeling in de artikelen 16b en 16c niet van toepassing is op computerprogramma’s. U mag daarvan dus geen kopieën maken, tenzij u daartoe toestemming van de rechthebbende op het computerprogramma zou hebben verkregen. Het zonder voorafgaande toestemming voor uzelf kopiëren van beschermde software of computergames is dus zonder meer in strijd met het auteursrecht.[/i:93a760b6a8] Ik zou echter ook niet roomser zijn dan de paus hoor.
Link naar reactie
[quote:8ca008547f="vuurtoren"]Kopieer je eigenlijk niet per definitie software als je een spel installeert?[/quote:8ca008547f] Nee, want het installeren van software is een van de eerste stappen van het in het gebruiknemen van de software. Zonder installatie zou je de software namelijk niet eens kunnen gebruiken... :roll:
Link naar reactie
[quote:3218b6bd2d="vuurtoren"]Kopieer je eigenlijk niet per definitie software als je een spel installeert?[/quote:3218b6bd2d] Technisch is het idd het kopieren van software naar je harddisk. Op zich geen enkel probleem, want door het kopen van de software heb je immers toestemming van de makers om dit te doen. Waarschijnlijk staat dit ook in al die gebruiksvoorwaarden waarbij je tijdens de installatie ongezien akkoord gaat. :wink:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...