Ga naar inhoud

Verschil software raid, onboard raid controller, pcie raid controller (16x), sas en scsi?


goedbloed

Aanbevolen berichten

Het is voor mij een tijd geleden dat ik me hier mee heb beziggehouden. Ter indicatie, ik was erg verrasd toen ik zag dat er tegenwoordig geen ribbon aansluitingen meer worden gebruikt voor schijven. Nu wil ik een kleine homeserver bouwen (nas, file, e-mail, media, ftp en sql dbase). Mijn eerste punt hierbij is dat de lees en schrijf snelheid van de schijven omhoog moet, veel veiligheid moet zijn (redundancy) directe toegang door circa 9 clients tegelijk (zonder vertraging) die veel grote bestanden (circa 100gb tot 2tb per bestand/keer) moeten kunnen verplaatsen (schrijven en lezen) en dmv sql zware dbase analyses moeten kunnen verrichten. Mijn kennis blijkt erg verouderd. Ooit werden hier scsi controllerkaarten voor gebruikt, zodat meerdere schijven tegelijk konden funtioneren en je op meerdere schijven dezelfde data in een array had, hetgeen de snelheid zeer ten goede kwam. Ik merk echter dat er tegenwoordig tal van raid opties zijn ( softwarematig en zelfs onboard?). Mijn vraag is nu met name of het nog nut heeft om losse controller kaarten te nemen of de softwarematige en onboard systemen al net zo goed zijn. Verder nog de vraag of het nog nut heeft om naar scsi en/of sas te kijken. Het moge duidelijk zijn dat ik het de afgelopen 18 jaar beter had moeten bijhouden... Alle hulp is welkom.
Link naar reactie
Veelal komt RAID er even bij is mijn indruk: dus de mogelijkheid wordt geboden maar is niet erg uitgebreid qua mogelijkheden bij onboard hardware. Wil je de beste prestaties dan is bij raid met pariteit berekeningen een hardware controller eerste keus. Ik denk dat je met consumenten hardware qua prestaties al een heel eind kunt komen, maar de sas/scsi spullen zijn mogeljk meer gericht op betrouwbaarheid en net dat laatste beetje prestatie, voor als je meer serieus wilt werken. Verder is het misschien gewoon een kwestie van proberen; het is erg moeilijk in te schatten wat precies welke prestaties/betrouwbaarheid geeft. Kijk bij de grote fabrikanten wat ze toepassen in hun op business gerichte machines.
Link naar reactie
Is voor mij moeilijk in te schatten. Lees eens een vergelijkende test van NASsen op b.v. Hardware.Info.nl om een indruk te krijgen welke doorvoer-snelheden je kunt behalen en welke hardware daarvoor nodig is. Veelal hebben de potentere apparaten een dikke processor, dus mogelijk kom je met een Atom niet aan de door jouw gewenste snelheden van lezen en schrijven naar de opslag.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...