Ga naar inhoud

Sisoft Sandra-Harddisk benchmark


anoniem

Aanbevolen berichten

Hoi, Ik stuite laatst per toeval op een test programma van sisoft sandra waarmee je de kwaliteit van je harde schijf kon testen en daarmee een beetje een inschatting kreeg wat de te verwachten levensduur ervan is. Ik wilde dit ook testen op één van mijn andere schijven echter, ik kan niet meer vinden waar het betreffende onderdeel staat! Ik heb werkelijk overal gezocht maar kan het stomweg níet vinden, je zou verwachten dat het onder de knop 'benchmark physical disks' zou moeten staan en naar mijn gevoel móet het daar ook in zitten maar kan het niet vinden :roll: Heeft iemand een idee waar het écht staat? Voor de duidelijkheid het gaat dus niet om de standaard test maar om die waar je onderin door middel van kleine blokjes ziet wat de staat van je harde schijf is. Ik ben ook al nagegaan of het niet in een ander programma kon zitten maar aangezien ik verder geen andere benchamrk software op m'n systeem heb staan kan het haast niet anders dan dat het hier in móet zitten..... Kan iemand me hierin helpen? Alvast bedankt, Grt, Lars
Link naar reactie
[quote:51b0d5f16d="gerben"]Wellicht voldoet dit aan je verwachtingen? http://hddlife.com/ Overigens is al dit soort software gebaseerd op de smart technologie. Wat bewezen een onbetrouwbare indicator is voor de levensduur en de betrouwbaarheid van harddisks.[/quote:51b0d5f16d] Klopt, echter gaat het mij een erom een harde schijf uit een andere pc met zelfde capaciteit te testen en eventueel te vervangen aangezien één van mijn 3 schijven dus (volgens sisoft dan) aan de mindere kant zou zijn, aangezien deze schijf al een computerleven achter de rug heeft en al een paar keer tijdens opstarten in de post wat laat opstart en dat de laatste keer ook wat luidruchtiger ging als anders leek het me verstandig deze schijf langzaam aan met 'pensioen' te sturen :) De schijf waar ik hem voor wil vervangen draait echter ook alweer een tijdje en is welliswaar een paar jaar jonger maar wil deze toch graag even aan een test onderwerpen 8) In ieder geval bedankt voor de tips zal es kijken op hdlife.com zoals je adviseerde, bestaat er echter geen programma dan wat buiten de smart software om werkt net zoals je dat hebt met memtest86? Grt, Lars
Link naar reactie
Alternatieve S.M.A.R.T. Tools zou je kunnen vinden op Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_S.M.A.R.T._tools Weliswaar kunnen zulke applicaties inderdaad niet voorspellen, wanneer je harddisk de geest geeft. Moderne harddisk hebben de beschikking over reserve sectoren. Die eventuele slechte sectoren kunnen vervangen door goede sectoren. Zie Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Bad_sector Als deze bijna opgebruikt zijn, is het waarschijnlijk beter de harddisk te vervangen. Harddisks die schurende en/of tikkende geluiden maken tijdens het gebruik, kunnen waarschijnlijk ook beter vervangen worden.
Link naar reactie
Harddisks die schurende en/of tikkende geluiden maken tijdens het gebruik, kunnen waarschijnlijk ook beter vervangen worden.[/quote] Van dat laatste is in principe (nog) geen sprake, echter heeft de schijf in kwestie er wél al behoorlijk wat jaren op zitten, hij heeft min of meer een 2e leven gekregen als 3e schijf in de pc die ik een paar jaar geleden gebouwd heb maar de laatste tijd is het net alsof hij tijdens opstarten in de post even nodig heeft 'om wakker te worden' zullen we maar zeggen bovendien ging de laatste keer de leeskop wat laat en erg abrupt in werking. Denk dat het langzaam aan tijd wordt om hem naar het rusthuis voor bejaarde schijven te sturen :P Hij heeft er tenslotte al bijna 10 jaar op zitten :wink: Grt,Lars
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...