Ga naar inhoud

EXCEL 2003, ALS (voorwaarde) formule opstellen


anoniem

Aanbevolen berichten

Beste forumgebruikers, Ik moet een formule gebruiken die een uur aftrekt van het totaal aantal uren. Daarna moet deze nog gedeeld worden door 2. Nu werk ik niet met ALS formules, maar doe dit meestal met een omweg. Wat nu het probleem is, is zodra ik 1 uur aftrek van het totaal werkt hij alleen als er meer dan 1 uur is. Anders komt hij namelijk in negatieve tijdswaarde en aangezien dit niet mogelijk is met tijdsbepaling krijg ik mijn minst favorite tekes #####. Ik moet dus een formule hebben die 1 uur van het totaal aftrekt en deze delen door twee wanneer de tijdswaarde hoger is dan 1:00. Is deze kleiner dan 1 uur dan moet de voorwaarde 0:00 zijn. Hoe stel ik zo`n formule op?
Link naar reactie
[quote:a60bf353c3="Janus89"]Ik moet dus een formule hebben die 1 uur van het totaal aftrekt en deze delen door twee wanneer de tijdswaarde hoger is dan 1:00. Is deze kleiner dan 1 uur dan moet de [b:a60bf353c3]voorwaarde[/b:a60bf353c3] 0:00 zijn. Hoe stel ik zo`n formule op?[/quote:a60bf353c3]In plaats van "voorwaarde" bedoel je "uitkomst" vermoed ik. Probeer dit, met de celeigenschappen ingesteld als "Tijd": =ALS(A1-1/2>1;A1/2;0)
Link naar reactie
Bedankt ik heb hem gelijk geprobeerd!, Zodra ik de formule gebruik krijg ik in ieder geval geen #. Dus hij is niet meer negatief. Hij deel hem nou wel keurig door twee, alleen moet er nog eerst een uur afgetrokken worden. Zou het even duidelijker toelichten met getallen: Totaal aantal uur A1 Totaal: 06:00 En dan in de volgende een formule die dit antwoord geeft A2 = 06:00(A1) -01:00 = 05:00/ 2= 02:30 P.s ik heb wel > omgedraait omdat hij anders ook niet werkte. Kan hier ook aan liggen?
Link naar reactie
Oke wat als getal gelijk moet zijn, behalve als deze boven 01:00 uitkomt. Dus 12:00 of andere getallen die boven 01:00 = 01:00 Maar wanneer 0:30= 0:30 (J18) = 12:00 (J19) =ALS(J18>="01:00";"01:00";J18) (J19) = 01:00 Dan moet hier dus uitkomst 01:00 staan Hij geeft nu fout melding in deze formule, maar berekent hem wel goed.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...