Ga naar inhoud

Bootable CD met DOS prompt


anoniem

Aanbevolen berichten

Een USB-stick bootable maken in XP\Vista doe je het gemakkelijkste met BootFlashDOS. http://gocoding.com/page.php?al=bootflashdos Het schrijft IO.sys,MSDOS.sys en Command.com naar de stick en het geeft een C:\ prompt. Mocht je Command.com niet zien,dan dien je de verborgen bestanden zichtbaar te maken. Het kan ook met een tool van HP en dan heb je een opstartdiskette nodig. http://www.sibd.ca/Files/SP27213.exe Hier nog een mooie tutorial van amalux voor een Winbuilder versie van WinPE. Neem b.v. "Leaner" die is maar 28MB groot. Winbuilder gebruikt scripts als plugins. http://www.boot-land.net/forums/?showtopic=4111 Plugins voor BartPE. F-prot http://www.bootcd.us/BartPE_Plugin_Details/120/F-Prot-Antivirus-for-Dos.html http://www.nu2.nu/pebuilder/plugins/ http://www.paraglidernc.com/plugins/plugins.htm Er is nog een site met meer dan 500 plugins,maar die ligt er al een paar dagen uit. [quote:6fce746d88]Ik heb die BartPE Cd aangemaakt. Ben wel onder de indruk van wat hij voor elkaar heeft gekregen. Maar wat kan ik er verder mee doen? AVG noch F-prot starten op en geven fout meldingen.[/quote:6fce746d88] Ik zal even testen vandaag. Bekijk Winbuilder,dat is ook in weze BartPE maar dan veel verder door ontwikkeld. Dergelijke builds schrijf je b.v. eenvoudig met PeToUSB naar een USB-stick. http://gocoding.com/page.php?al=petousb Greetz
Link naar reactie
  • Reacties 76
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

[quote:e3e8515af5]Ik heb die BartPE Cd aangemaakt. Ben wel onder de indruk van wat hij voor elkaar heeft gekregen.[/quote:e3e8515af5] Ben ik helemaal met je eens,er ging een wereld voor mij open toen ik er mee begon. Bart Lagerweij's BartPE is ook de aanzet geweest voor b.v. Reatogo en ook Winbuilder. Ik heb BartPE in eerste instantie gegeven vanwege jouw download snelheid,maar ik denk dat je uiteindelijk beter af bent met Winbuilder. De scripts van Winbuilder werken (voor mij) prettiger dan de plugins voor BartPE en er is veel meer mogelijk. Ik zie dat AVG en F-Prot niet standaard in BartPE zitten,waar heb je de plugins vandaan gehaald?
Link naar reactie
Een BartPE LiveCD met ingebouwde AntiVirus scanner was er. Ik heb er zelf één van [url=http://www.fnl.nl/ct/oude-nummers/nummer/toon/ct-nummer-200803/terug-naar/overzicht/]c't magazine computer techniek maart 2008.[/url] Maar is echter al uitverkocht. Daarop zit Gdata AntiVirus 2008 die te updaten is tot februari 2009. Op zich is de BartPE wel een bruikbare Rescue CD. Die echter alleen mag worden gebruikt op een PC met een geldige Windows XP licentie. Op PC's zonder een geldige Windows XP licentie, zou je het kunnen proberen met een Knoppix Linux Live CD/DVD met daarop [url=http://syntheticlibrarian.com/2005/09/22/using-knoppix-and-clam-anti-virus-to-scan-infected-pcs]AntiVirus scanner ClamAV[/url] die behalve te downloaden, ook te bestellen is in verschillende landen http://www.knoppix.net/get.php En is ook te gebruiken als [url=http://www.hccnijmegen.nl/ingezonden/archief/rescue_cd.htm]Rescue CD/DVD.[/url] Vanaf Knoppix 5.01 kan deze veilig schrijven naar NTFS partities. Die ClamAV op de Knoppix Live CD/DVD is een command-line scanner. Als de PC waarvan de Knoppix CD/DVD hebt opgestart is een werkende internet verbinding heeft, kan de Virus scanner geüpdatet worden via de commando's [code:1:050246b502] sudo apt-get update sudo apt-get install clamav [/code:1:050246b502] De virus definities zijn te updaten via [code:1:050246b502] freshclam [/code:1:050246b502] Het updaten van de Virus scanner en antivirus updates zou ook vanaf een usb-stick behoren te kunnen.
Link naar reactie
Booten via de USB stick gaat mis: "Error occured Extracting/Copying DOS files." Ook met een format aangevinkt gaat het mis. Dus de bootsector van mijn stick is defect. Denk ik. Jammer want was een mooie oplossing. Zal eens kijken of hier een stick niet al te veel kost. Wel kan ik van alles erop schrijven. (Imation 128MB een jaar of 3-4 oud) Verder zal ik eens kijken of ik de plug in's op de Bart CD kan schrijven. Daar zal ik wel een nieuwe CD voor moeten aanmaken want deze is afgesloten. Wanderer, f-prot heb ik niet als plug-in op de Bart CD geschreven maar tijdens aanmaken kun je iets meegeven en ik had een folder met f-prot meegegeven. Alleen de DEF file is op de CD geschreven in een folder genaamd .tmp Ik snap niet waarom er alleen maar de DEF file is bijgeschreven. Bovendien is die def file maar 8.5 Mb groot terwijl die in de f-prot folder 31.6 Mb groot is. Dus daar is ook iets misgegaan. perloc
Link naar reactie
Andre: je vroeg of ik die tip van Jolo heb gedaan (MS). Ja. Maar daar snap ik een en ander niet. Op de eerste plaatst moet je een bestand WindowsXP-balbla-bootdisk-nld.exe downloaden. Dat heb ik gedaan, zij het dat ik i.p.v. de ....nld.exe versie de ....enu.exe heb gedownload. (Ik heb alles in Engels en hier is Engels of Portugees normaal.) Bij opstarten vraagt hij om 6 nieuwe diskettes. Die worden allemaal volgeschreven. Dus heb ik de bootdiskette gestart, en verder alle volgende 5 en toen bleek dat hij de hele WindowsXP opzet had gestart totaan de vraag 1. Install 2. Repair 3. Abort. je snapt wel dat ik abort heb gekozen. DOS Commands komen helemaal niet voor op die diskettes!! Verder staat er dat je een Autoexec.bat file moet aanmaken met een aantal commando die beginnen met x:\bootrun\......... Waar slaat die x: op?? En waar zou hij bootrun vandaan moeten halen? Op mijn diskettes, noch computer te vinden. Ik kan je verzekeren dat de file ENU dezelfde is als de file NLD. Alleen zullen de commando's dus in het Engels zijn. Suggestie's? MVG perloc
Link naar reactie
[quote:7a1f2287b6]Booten via de USB stick gaat mis: "Error occured Extracting/Copying DOS files." Ook met een format aangevinkt gaat het mis. [/quote:7a1f2287b6] Welke methode heb je gebruik? Bij BootFlashDos,vink "Enable LBA (Fat16X) aan. Wat met de ene tool niet lukt,kan soms wel met een andere,dus gebruik ook de HP tool. [quote:7a1f2287b6]Dus de bootsector van mijn stick is defect. Denk ik. Jammer want was een mooie oplossing.[/quote:7a1f2287b6] Je trekt te snel conclusies. [quote:7a1f2287b6]Wanderer, f-prot heb ik niet als plug-in op de Bart CD geschreven maar tijdens aanmaken kun je iets meegeven en ik had een folder met f-prot meegegeven.[/quote:7a1f2287b6] Geen flauw idee wat je bedoeld met "meegeven". Je dient natuurlijk wel de juiste manier te volgen om een programma toe te voegen,want anders wordt het niets. Greetz
Link naar reactie
[quote:24421f7c06="perloc"]Andre: je vroeg of ik die tip van Jolo heb gedaan (MS). Ja. Maar daar snap ik een en ander niet. Op de eerste plaatst moet je een bestand WindowsXP-balbla-bootdisk-nld.exe downloaden. Dat heb ik gedaan, zij het dat ik i.p.v. de ....nld.exe versie de ....enu.exe heb gedownload. (Ik heb alles in Engels en hier is Engels of Portugees normaal.) Bij opstarten vraagt hij om 6 nieuwe diskettes. Die worden allemaal volgeschreven. Dus heb ik de bootdiskette gestart, en verder alle volgende 5 en toen bleek dat hij de hele WindowsXP opzet had gestart totaan de vraag 1. Install 2. Repair 3. Abort. je snapt wel dat ik abort heb gekozen. DOS Commands komen helemaal niet voor op die diskettes!! Verder staat er dat je een Autoexec.bat file moet aanmaken met een aantal commando die beginnen met x:\bootrun\......... Waar slaat die x: op?? En waar zou hij bootrun vandaan moeten halen? Op mijn diskettes, noch computer te vinden. Ik kan je verzekeren dat de file ENU dezelfde is als de file NLD. Alleen zullen de commando's dus in het Engels zijn. Suggestie's? MVG perloc[/quote:24421f7c06]je interpreteert het verkeerd... Die diskettes moet je wel aanmaken maar die gebruik je deels verderop in het verhaal van Nero waar je een bootdiskette in de setup moet aangeven, daarmee maak je op de CD een dos omgeving aan waarmee je de dos virusscanner kunt starten..... anders zou je niet van CD kunne starten, Die X en zo, dat is een virtuele drive die aangemaakt wordt waar eea neer gezet wordt, volg het recept exact en het zou moeten werken... Voor die CD maakt de taal totaal niets uit.... mag NL zijn, maar je mag ook op zoek gaan naar de Engelse bootdiskettes als je de rest maar zo laat als het recept is.
Link naar reactie
@andre@home [quote:402972362d]je interpreteert het verkeerd... Die diskettes moet je wel aanmaken maar die gebruik je deels verderop in het verhaal van Nero waar je een bootdiskette in de setup moet aangeven, daarmee maak je op de CD een dos omgeving aan waarmee je de dos virusscanner kunt starten..... anders zou je niet van CD kunne starten,[/quote:402972362d] Ik vrees dat je je hier vergist,om een bootable cd te maken heb je een"gewone" Win98 opstartdiskette nodig. Die 6 XP diskettes hebben niets met DOS te maken,zij bevatten de setup en herstelconsole,maar geen DOS. Het is nogal verwarrend,om op die MS site ook die 6 diskettes te plaatsen. Zie deze regel. [quote:402972362d]Tijdens het aanmaken van de bootable reddings-cd hebt u overigens wel zo'n DOS boot-diskette nodig: deze zal namelijk voor de cd-brander software dienen als boot-image.[/quote:402972362d] Hier spreekt men over een (1) diskette :wink: Dit zijn Win98 opstartdiskettes. http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm Met ramdrive. http://files.frashii.com/~bootdisk/tennessee/boot98se.exe Zonder ramdrive. http://ellocosprojectx.com/files/BOOT98SC.EXE Greetz
Link naar reactie
andre@home: [quote:d22679c419]Die X en zo, dat is een virtuele drive die aangemaakt wordt waar eea neer gezet wordt, volg het recept exact en het zou moeten werken... [/quote:d22679c419]Er staat letterlijk: [quote:d22679c419]x:\bootrun\xmsdsk 6144 w: /y [/quote:d22679c419] De Ram drive die moet worden aangemaakt is w: en hij haalt dat via "bootrun" van drive x: Dus nogmaals: drive x: snap ik niet!! Zou dat a: moeten zijn, maar in het DOS lijstje komt "bootrun" in de regel niet voor. wanderer: een WIN98 bootdiskette heb ik wel dus die zou ik kunnen gebruiken als het raadsel van die x: (en bootrun) is opgelost. Ik heb trouwens ook die LBA geprobeerd (aangevinkt dus en trachten dos te installeren opde stick). Ik zal die tread van HP ook nog proberen. Daar ga ik zo mee aan de gang. Ben hier al meer dan 2 dagen mee aan de gang maar nog steeds nix. Vroeger was een bootable diskette aanmaken super-eenvoudig en kostte niet meer dan 3 seconden.... perloc
Link naar reactie
[quote:f868def2f1]EUREKA!! Met de HP tool is het gelukt om mijn key bootable te maken. Krek wak wou. [/quote:f868def2f1] Krek wak dacht :wink: Is F-Prot eigenlijk wel een goede keuze,gezien het onderstaande? http://www.f-prot.com/products/home_use/dos/ "We no longer offer F-PROT Antivirus for DOS. Please refer to F-PROT Antivirus for Windows or our products for other platforms for your needs." Het programma heb ik inmiddels,maar het wil niet opstarten omdat de virus defs niet up to date zijn. Waar haal je die updates vandaan?
Link naar reactie
Daar maak je een punt. Daar ben ik inmiddels ook achter. Omdat ik de Windows versie heb van f-prot heb ik hierover op Internet gezocht en de tip gekregen om fpscan.exe, geleverd bij f-prot, in de folder van de definitie-file te zetten en in een dos window fpscan te starten. Dan gaat die, met mee te geven switches, aan de gang om je computer te controleren. Wat ik over het hoofd heb gezien is dat fpscan wel werkt in een ms-dos window maar niet in een kale ms-dos prompt. Dus, hoewel een stap verder, ben ik er nog niet. En inderdaad, de MS-DOS versie (tot voor kort nog te voorzien van up to date def files, de laatste die ik heb zijn gedateerd 21-4-2008) kan niet meer worden voorzien van DEF files. Ben nog steeds op zoek naar de goede oplossing. Ik heb naarstig gezocht maar ik geloof echt dat Frisk Software, de maker van f-prot (wist je dat het een IJslands bedrijf is?) die weg heeft afgesneden: ze leveren geen definitie files meer. Ik heb ze al een mail gestuurd dat ik dat een slechte zaak vind: wat is nou mooier dan stickie erin, f-prot starten en je computer wordt gelijk gecontroleerd. Jammer. Maar ik zoek verder. Bitdefender levert een DOS-versie van hun virus-scanner. Nu mijn stick nog zover zien te krijgen dat hij NTFS kan lezen. perloc
Link naar reactie
Overweeg het volgende,investeer in een flexible oplossing te weten Winbuilder,kost downloadtime maar dan heb je ook wat en het is kant en klaar :wink: Er zit ook een freeware virus\malware scanner in,Avast CV en A-Squared-Free,plus de nodige tools. Je werkt in een Windowsachtige omgeving en je kunt vrijwel altijd de schijven benaderen van een gecrashte PC. Haal hier de 074 versie op en kies voor LiveXP. Door utilities aan of uit te vinken beïnvloed je het aantal MB's ook nog wat. http://winbuilder.net/news.php Je kunt het op CD zetten,maar ook met PeToUSB naar een USB-stick schrijven. Greetz
Link naar reactie
Ga ik doen. Bedank voor de link. Ondertussen heb ik ook NTFS4DOS gedownload, geinstalleerd en laat zich keurig op de stick wegschrijven. Maar.... helaas, NTFS4DOS werkt dan wel, maar herkend -ondanks de NTFS in de naam- geen enkele schijf dan alleen een RAM schijf die hij zelf heeft aangemaakt. (Al mijn 3 partities zijn NTFS) Daarbij doet de maker nogal spastisch over de rechten -het is freeware- maar dat wrijft hij je hardhandig in: je moet met YES de vraag beantwoorden dat het voor prive-gebruik is, en ik geloof iedere keer als je dat opstart. Dus ook dat is een doodlopende weg... De boel valt nu even stil tot vanavond, na 7 uur, want de site is om deze tijd zo druk bezet dat downloaden, ook kleinere files, niet meer lukt. Reclameren helpt niet, want "Niet goed, geld weg!" perloc
Link naar reactie
Ik heb WinBuilder gedownload ge-unzipped en gestart. Er gebeurde niets. Nogmaals geprobeerd nogmaals de zipper erop losgelaten, run Winbuilder, niets! Gebruikt OS Win2000. Daar werkt het dus niet!! In de andere partitie WinXP opgestart en daar werkt het wel! How about that! Geopend, ziet er nogal complex uit. Geen idee wat ik allemaal moet downloaden. Wat het is en wat ik ermee kan, onduidelijk. Ik denk dat ik het maar beetje bij beetje doe. We zullen zien hoever we komen. Je hoort nog hierover. MVG perloc
Link naar reactie
[quote:c2a7c4bff4]Ondertussen heb ik ook NTFS4DOS gedownload, geinstalleerd en laat zich keurig op de stick wegschrijven. Maar.... helaas, NTFS4DOS werkt dan wel, maar herkend -ondanks de NTFS in de naam- geen enkele schijf dan alleen een RAM schijf die hij zelf heeft aangemaakt. (Al mijn 3 partities zijn NTFS)[/quote:c2a7c4bff4] Als je de eerste optie kiest,zie je de schijven in het scherm waar je "Yes" typt. Met optie 3 zie je de schijven direct en je kunt dan ook nog met F6 de schijven zichtbaar maken. Winbuilder. Open Winbuilder,maximaliseren en selecteer "Download" en daarna "Servers". Kies Live XP. In het linkerscherm open Live XP,daarna Apps en vink aan wat je wel of niet wilt downloaden. Greetz
Link naar reactie
Tja wanderer, er schijnt een vloek op te rusten. WinPE aangemaakt, maar tijdens opstarten krijg ik foutmeldingen en reboot het systeem. Reboot lus dus. Op twee verschillende computers geprobeerd. Ik kan twee dingen doen, het hele project afblazen want kost me nu al vier dagen en heb nog steeds niets, of helemaal van voren af aan beginnen. Nog geen besluit genomen.... perloc
Link naar reactie
WinXP sp2 Log is dit: [quote:b24d9783eb][11 Sep 2008, 08:11:10] "E:\WBuilder\Projects\Tools\Reshacker\reshacker.exe" -delete "E:\WBuilder\Target\LiveXP\I386\explorer.exe", "E:\WBuilder\Target\LiveXP\I386\explorer.exe", bitmap,169, Error: No matching resource found. [/quote:b24d9783eb] ... als je tenminste reshacker.log bedoelt. (Er is geen andere in mijn \Wbuilder folder met extensie .log) perloc
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...