Ga naar inhoud

Bootable CD met DOS prompt


anoniem

Aanbevolen berichten

Hoe krijg ik MS-DOS op een CD als ik een bootable CD aanmaak? Ik kan <name>.bin schrijven op een CD. Dat is niet voldoende om de computer te starten. (Mijn RecordNow de Luxe kan een bootsector schrijven) Om de computer te starten wil ik dat hij met een MS-DOS prompt terugkomt. Hoe krijg ik MS-DOS vanaf Windows of vanaf een diskette op de CD, en wat meer is, zodat het ook nog werkt? Moet ik dan de .bin van een WindowsXP/2000 CD afhalen. (Dat kan met bbie.exe) perloc
Link naar reactie
  • Reacties 76
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Zal even in volgorde beantwoorden. Wouter: De bedoeling is dat ik een systeem heb waar ik een virus-scanner op los kan laten, in mijn geval f-prot die vanaf een DOS prompt werkt. Het is om een systeem, welk niet meer wil opstarten, van een (of meerdere) virus te zuiveren. Gerben: Dat gaat wel met Nero (neem ik onmiddellijk aan), maar die heb ik niet en met RecordNow gaat het niet. Andre: Dat heb ik over het hoofd gezien!! NTFS is inderdaad niet te bereiken vanaf MS-DOS. Helaas... Dus hiermee staat mijn plan op losse schroeven.... Dus zal ik toch aan een "rescue" CD moeten gaan denken. Of op de aloude beproefde manier: Besmette HD in een andere computer hangen en dan het hele bubs, virusscanners en anti-spyware erop los laten. perloc
Link naar reactie
[quote:396d95442c="perloc"]Dus zal ik toch aan een "rescue" CD moeten gaan denken. [/quote:396d95442c] Hoe je zo een "rescue" CD zou kunnen aanmaken, zou je kunnen checken op de site van Microsoft over onderwerp "Reddings-cd voor Windows XP" http://www.microsoft.com/netherlands/ondernemers/techniek_techniek/reddingscdxp.aspx In de plaats van Nero gebruik je dan CDBurnerXP, die je kunt downloaden vanaf http://www.snapfiles.com/get/cdburnerxp.html
Link naar reactie
Lange Pier, ik heb UBCD4win.com ook gevonden. Het heeft het nadeel dat er nogal wat (en grote) files moeten worden gedownload wat niet te doen is voor mijn langzame verbinding (128kbit/sec, die lang niet altijd wordt gehaald.) Er is nog een andere oplossing: NTFS for DOS: http://www.bootdisk.com/ntfs.htm Die ga ik eerst onderzoeken en als dat ook niet goed gaat zal ik de suggestie van JOLO uitproberen. (Maar dan wel in het Engels, dus dat moet ik nog uitzoeken) Ik denk trouwens niet (heb even gekeken op de site van MS,) dat ik een andere, dan mijn eigen brander nodig heb. RecordNow kan ook een bootsector branden. perloc
Link naar reactie
Wanderer, ik zal je hint in gedachten houden. Buitendien kan lang niet iedere computer booten vanaf een USB stick. Anyway thanks. Maar die CD van JOLO is wel aantrekkelijk. Echter volgens mij, als je het naar de letter volgt gaat dat nooit werken (zoals de Belgen zeggen). Er staat dat je een Autoexec.bat file moet aanmaken met een aantal commando's die (bijna) allen beginnen met: x:\bootrun..... Nu vraag ik me af, waar slaat die x: op? Welke drive is dat? Is dat soms a: met de dos files erop en dus ook bootrun? perloc
Link naar reactie
[quote:0884cfee17]Maar die CD van JOLO is wel aantrekkelijk.[/quote:0884cfee17] Niks mis met die CD,maar je zult merken dat een USB-stick [u:0884cfee17]veel[/u:0884cfee17] handiger in gebruik zal zijn,denk alleen al aan het toevoegen van nieuwe virusdefinities. Verder heeft de Dos-cd een "Boot file" waar alle dos bestanden ook in zitten,zoals b.v. Autoexec.bat en Config.sys. Deze Autoexec.bat zul je ook moeten aanpassen na een wijziging. Deze Boot-file kun je b.v extracten naar een *.bif file,die je weer kunt openen met b.v. UltraIso of WinImage,kortom zeer omslachtig dus. En bij elke wijziging een nieuwe cd branden of een andere re-writable :wink: Greetz
Link naar reactie
Tja Wanderer, dat is leuke toekomst muziek als alle computers standaard van een USB-stick/drive zondermeer kunnen opstarten. Voorlopig zitten we nog met het gros van de computers die dat niet kunnen, zoals de mijne. En als ze het eventueel wel kunnen zal dat in veel gevallen in de BIOS even moeten worden aangepast. Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, zo'n USB opstarter is veel makkelijker. Ik denk echter niet dat een nieuwe CD iedere keer aanmaken noodzakelijk is, je kunt -als de CD niet is afgesloten- altijd files weghalen en bijzetten zolang die nog niet vol is. En daarbij, ik weet niet wat een nieuwe CD in Nederland kost, hier heb ik er meer dan 3 voor een Euro. perloc
Link naar reactie
[quote:54c00811e3]Voorlopig zitten we nog met het gros van de computers die dat niet kunnen, zoals de mijne.[/quote:54c00811e3] De opm. "het gros" gaat volgens mij niet meer op,mag ik zo vrij zijn naar de specs te vragen,met name het moederbord? Misschien is er meer mogelijk dan je denkt. [quote:54c00811e3]En als ze het eventueel wel kunnen zal dat in veel gevallen in de BIOS even moeten worden aangepast.[/quote:54c00811e3] Het is misschien ook mogelijk,om [u:54c00811e3]direct[/u:54c00811e3] tijdens het opstarten op de F8 of een andere toets te gaan tappen,om een bootmenu te krijgen waar je het medium kunt kiezen waarmee je wilt opstarten,zonder dit in het bios te hoeven\moeten aanpassen. [quote:54c00811e3]En daarbij, ik weet niet wat een nieuwe CD in Nederland kost, hier heb ik er meer dan 3 voor een Euro.[/quote:54c00811e3] Ok,dat is het punt ook niet natuurlijk,ik doelde meer op het werk wat je er aan zou kunnen hebben :wink: Greetz
Link naar reactie
... en verder Jolo, is dit niet wat ik zocht. Die diskettes starten Windows XP op tot aan het scherm met de keuze 1 Installatie, 2. Reparatie of 3. onderbreken. Wat er gebeurt als je installatie kiest weet ik niet, want zover ben ik niet gegaan. Ik wil geen Windows opnieuw maar de MS-DOS prompt. Voor Windows heb ik de gewone installatie CD, dus daar heb ik de diskettes helemaal niet voor nodig. En kan iemand mij precies uitleggen wat "slipstreamen" is? MVG perloc
Link naar reactie
Specs. van MOBO? oei, dan moet ik gaan graven. Ik heb in het verleden al eens geprobeerd om mijn comp. met de USB key opstartbaar te maken maar dat is geloof ik mislukt doordat in de BIOS geen mogelijkheid is om de USB te activeren bij booten. Dat het wel mogelijk is bewijst programma MAXBLAST welk bij booten keurig ook externe (USB) HD's in het rijtje plaatst. (Maxblast is een IMAGE maker/terugzetter van Maxwell/Seagate) Maar ik heb het idee dat je denkt dat ik mijn eigen computer zou willen opstarten via een zelf gemaakte CD. Nee dus. Daar heb ik vooralsnog geen behoefte aan. Even terug naar het begin, ik word soms gevraagd om problemen met computers op te lossen en zou een bootable CD willen hebben met een virus scanner. Dus die CD moet mij de DOS prompt geven en ik heb virus-scanner F-prot welk werkt in MS-DOS mode. Dus dat is de hele opzet. Verder zou die CD dan wat hulp-tools kunnen hebben om verder te kijken. Misschien dat de computers die nu over de toonbank gaan opstarbaar zijn vanaf USB, maar als die een paar jaar oud is dan is dat in de regel niet het geval. perloc
Link naar reactie
[quote:8e30e484c3]Specs. van MOBO? oei, dan moet ik gaan graven. [/quote:8e30e484c3] Dat kun je bekijken met SIW,een tool die je ook kunt gebruiken als men je hulp nodig heeft :wink: http://www.gtopala.com/ [quote:8e30e484c3]Ik heb in het verleden al eens geprobeerd om mijn comp. met de USB key opstartbaar te maken maar dat is geloof ik mislukt doordat in de BIOS geen mogelijkheid is om de USB te activeren bij booten.[/quote:8e30e484c3] Probeer dit dan eens. [quote:8e30e484c3]Het is misschien ook mogelijk,om direct tijdens het opstarten op de F8 of een andere toets te gaan tappen,om een bootmenu te krijgen waar je het medium kunt kiezen waarmee je wilt opstarten,zonder dit in het bios te hoeven\moeten aanpassen.[/quote:8e30e484c3] [quote:8e30e484c3]Dat het wel mogelijk is bewijst programma MAXBLAST welk bij booten keurig ook externe (USB) HD's in het rijtje plaatst. (Maxblast is een IMAGE maker/terugzetter van Maxwell/Seagate)[/quote:8e30e484c3] Ik denk niet dat dit het "bewijs" daarvoor is,of booten van USB mogelijk is wordt bepaald door het bios volgens mij. [quote:8e30e484c3]M aar ik heb het idee dat je denkt dat ik mijn eigen computer zou willen opstarten via een zelf gemaakte CD. Nee dus. [/quote:8e30e484c3] Nee,dat dacht ik dus niet,ik heb alleen gemeend een gemakkelijker oplossing aan te reiken m.b.t. tot de USB-stick,mijn ervaring is,dat het wel een echt oud moederbord moet zijn om niet te kunnen booten van USB. Maar vooralsnog,mijn ervaring is de jouwe niet en het kan heel goed zijn dat jouw ervaring anders is :wink: Ok,i.v.m. jouw downloadsnelheid kun je ook PEBuilder eens bekijken. http://nu2.nu/pebuilder/ In tegenstelling tot die grote download van een kant en klare UBCD4WIN (239 MB) is deze veel kleiner en het programma werkt met z.g.n. "plugins" die je afzonderlijk kunt downloaden. Greetz
Link naar reactie
Wanderer, ik heb beide computers, mijn laptop en de desktop van mijn zoon "even" ge-boot en de BIOS aangesproken. In mijn laptop (deze maand 3 jaar) kan ik inderdaad USB in de BIOS aanvinken, maar verschijnt niet in het rijtje met de F8 key. De desktop is nog een (paar) jaar ouder en daar staat in de bios dat je 3 boot Devices kunt selecteren en tevens als 4de "Try another boot device" met YES/NO kunt activeren. Dus USB wordt daar niet genoemd. Het is de bedoeling dat mijn CD op alle computers zal werken en dus niet alleen op degenen waar USB actief is als boot device. Je hebt gelijk dat MAXBLAST dan wel de USB kan activeren maar dat dat niet zegt of daarvan ook is te booten. Dat heb ik mis. Ik zal die "pebuilder" uitproberen. En ik wil toch ook nog eens achter die USB boot aangaan. Dank voor je hulp. perloc
Link naar reactie
[quote:abab4916cf]maar verschijnt niet in het rijtje met de F8 key[/quote:abab4916cf] Voor alle duidelijkheid,ik heb het dus niet over het F8 menu waar de veiligemodus en dergelijke in zijn te vinden. In het menu wat ik bedoel,kun je kiezen uit Floppy,CDRom en HDD. Overigens herinner ik mij,dat ik een moederbord heb gehad waar de USB-stick mogelijkheid pas zichtbaar was in het bios,als de USB-stick was geplaatst [u:abab4916cf]voor[/u:abab4916cf] er was opgestart!! Dat brengt mij op de vraag,hoe jij die USB-stick bootable hebt gemaakt,als er daar per ongeluk iets mis is gegaan,dan zal zelfs het modernste mobo de stick niet booten :wink: [quote:abab4916cf]Het is de bedoeling dat mijn CD op alle computers zal werken en dus niet alleen op degenen waar USB actief is als boot device.[/quote:abab4916cf] Begrijpelijk,want anders heb je er niet altijd iets aan. [quote:abab4916cf]En ik wil toch ook nog eens achter die USB boot aangaan.[/quote:abab4916cf] Ooit wel eens een USB-stick,die jij bootable hebt gemaakt,op een andere PC zien booten? Greetz
Link naar reactie
[quote:3114ee4df5]Voor alle duidelijkheid,ik heb het dus niet over het F8 menu waar de veiligemodus en dergelijke in zijn te vinden. [/quote:3114ee4df5]Ik ook niet. [quote:3114ee4df5]In het menu wat ik bedoel,kun je kiezen uit Floppy,CDRom en HDD.[/quote:3114ee4df5]Plus nog een vierde, via netwerk. Het is al jaren geleden dat ik heb getracht de stick bootable te maken. Dat is niet gelukt. Maar hoe dat precies is gegaan weet ik niet meer. Dus best kans dat bootable maken niet meer lukt. Het is in ieder geval de enige stick waarmee ik dit heb geprobeerd. Ben nu bezig met de Bartpe CD perloc
Link naar reactie
Ik heb die BartPE Cd aangemaakt. Ben wel onder de indruk van wat hij voor elkaar heeft gekregen. Maar wat kan ik er verder mee doen? AVG noch F-prot starten op en geven fout meldingen. Stel je voor, ik kom bij een onbekende computer met de mededeling: hij doet het niet. Ik duw BartPE erin en wat kan ik verder dan nog? Mijn idee was om met een dos CD de f-prot virusscanner te starten. Verder wilde ik er nog wat hulpfiles opzetten zoals diskscan enz. Maar de CD van Bart is afgesloten en ik kan er niets meer bijzetten. Ander ding. Vanmorgen zat de USB stick, die ik gisteren in de BIOS heb geactiveerd, nog in mijn laptop. Bij booten kreeg ik de mededeling dat er geen systeem werd gevonden. Dus het werkt. Wat ik nu wilde doen is in een MS-DOS window het commando geven: SYS x: (x: is de driveletter waar de USB stick inzit). Zou dat werken? In dat geval heb ik een USB stick die Dos voor me opstart. perloc
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...